Comme chez moi

“Wat denk je: serveren we de laatste maaltijd en sluiten we daarna het restaurant?”
“Lijkt me een strak plan.”
“Er komen betere tijden aan.”
“Absoluut.”

Dat was vorige week.
Gisteren werd het restaurant, tegen alle verwachtingen in, heropend. Er worden weer dagmenu’s geserveerd.
Meteen genoten de twintig tafels de volle bezetting. Diezelfde avond nog werd er afgeruimd en vanmorgen opnieuw opgediend. Niks dan uitgelaten klanten die van ’s morgensvroeg tot ’s avonds laat luidkeels de loftrompet steken over het uitgelezen menu.
Hoelang het restaurant nog zal gerund worden, is een vraagteken. Zeker nog heel de week, dat staat vast. Wat volgende week brengt, is koffiedik kijken. Er wordt gehoopt op een sluiting voor de rest van het jaar. Maar niks is zeker in deze barre tijden.

Terwijl ik de uitgehongerde klandizie gadesla vanuit de keuken, weerklinkt op de achtergrond een magistraal muziekje: ‘Birds falling down the rooftops, out of the sky like raindrops’.

[ Foto: Menck | aanklikbaar voor groter ]

Eén reactie

  1. Zem

    Ja Menck, ook hier is de catering voortgezet: extra 4 kg zaad gekocht.
    Maar het zal verdikkie dan toch écht voorjaar gaan worden, al is het op kousevoeten.
    Prachtig lied van Anouk!

    Like

    • Menck

      En ik dacht net dat jullie inzending voor het Eurovisiesongfestival in Nederland met bakken kritiek wordt overladen? Enfin, toch op tal van Nederlandse blogs en enkele fora die ik bijwijlen wel eens bezoek. Zowat de rest van Europa vindt Anouks inzending dan weer super.

      Like

    • Menck

      Yep. ’s Weekendmorgens kwelen ze me uit dankbaarheid met tientallen tegelijk lieflijk uit mijn slaap. De pantoffel die ik vervolgens naar hun kopjes gooi, negeren ze daarbij straal. (Mocht u twijfelen aan het waarheidsgehalte hiervan: ik slaap gans het jaar met het raam open.)

      Like

    • Menck

      De beplanting onder het vogelrestaurant (op de foto in een Buddleja alternifolia) krijgt er vooral veel gratis mest voor terug. Altijd fijn.

      Like

  2. zapnimf

    Hier van ’t zelfde. Ik ben ook een zakje zaad gaan bijhalen eergisteren. Nooit zoveel vogels gezien als vanmorgen.
    Wat zit daar eigenlijk in de struiken? Ik bedoel soort.

    Like

    • Menck

      ’t Zijn mussen. Hier maken vooral de vier m’s het mooie weer dezer dagen: mussen, mezen, meeuwen en merels, maar de vinken winnen stilaan terrein.

      Like

  3. Pingback: -12 | de Fruitberg
  4. madame boerenerf

    Hier waren alle vetbollen en pinda’s sinds vorige week op. Perfecte timing dacht ik! Maar dat was buiten koning winter gerekend. Gelukkig hebben we nog een grote voorraad kippenvoer (gebroken maïs en zonnebloempitten). De kippetjes hebben er ook geen probleem mee om hun eten te delen 🙂

    Like

  5. Affodil

    Ten onzent wordt enkel in de winter een 3-gangenmenu geserveerd, maar de klanten kunnen heel het jaar terecht voor een lichte lunch of een borreltje. Ook de jacuzzi is heel het jaar geopend, zij het niet met warm water in de winter. enkel voor de die hards, dus…

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.