In our family portrait, we look pretty happy

.

Een portretfoto is uiteindelijk slechts de bevroren tijd tussen het openen en sluiten van het gaatje. Het begin van de val van een guillotine tot het laatste sprankeltje inkomend licht. Een wiskundige rechte met een onbegrensd verleden aan de ene en een oneindig futurum aan de andere kant.
En ineens tref je je facie op een beeld. Terwijl je er naar kijkt, ben je reeds enkele seconden ouder. Wat je ziet, is niet meer hoe je thans bent. Een portretfoto stopt de evolutie, vangt het moment, omarmt de herinnering en doet je later mijmeren over wat was.

Ik waag me te weinig aan het vastleggen van mensen. Of beter: ik raak ontmoedigd; veel personen weigeren zich te laten pinnen op de gevoelige plaat die bij hen klaarblijkelijk ook een gevoelige snaar raakt. De hoofdschuldige van zoveel weerwil is het almachtige internet. Met één muisklik circuleert je beeltenis ineens de ganse globe rond en word je mondiaal te grabbel gegooid voor altemaal. En zelfs al is het “maar” een foto, een weergave van wat uiterlijke kenmerken, toch lijkt het alsof mensen er hun ziel mee sacrifiëren aan elkeen die hem onder ogen krijgt.
Mijn wens is dan ook om eens een reeks portretten te kunnen maken van mensen zonder enige vorm van cameravrees. Daarbij gaat mijn voorkeur uit naar zwart-witfotografie. Iemand die zich geroepen voelt, mag zich immer melden.

Onderstaand zie je achtereenvolgens de liefde mijner leven, mijn ouwe in een ernstige luim, mijn broer en zijn Oost-Vlaamse vlam en mijn negen jaar jongere zus.
.

[ Photo Challenge ]

Eén reactie

  1. Samaja

    Mooie foto’s! Ik ben ook zo iemand die niet graag op de foto gaat, al ligt dat vooral aan het feit dat ik vind dat veel van mijn vrienden gewoon lelijke foto’s nemen die absoluut niet flatteren. Misschien ben ik gewoon te wantrouwig, haha

    Like

  2. Vief

    Soms sta ik met een toevalstreffer goed op een foto, maar te weinig naar mijn goesting. Ligt helemaal aan mijn resting bitch face, een familietrekje, dat serieus kijken.
    Jouw schare familieleden ‘plakken’ goed.
    Zwart-wit of oude sepia foto’s met kartelrand hebben ook mijn voorkeur.

    Like

  3. omabaard

    Zwart-wit voor een portret is heel mooi, heel treffend, heel sprekend.
    En wat schrijf jij prachtige zinnen rond dit thema. Mogelijk geniet ik deze nog meer dan de fijne foto’s.
    Voor zover ik je ‘ken’ zie ik wel trekken van je vader in jou?

    Like

  4. djaktief

    We kampen vaak met valse schaamte en willen mooi op de foto, maar dat is een veelzijdig begrip, terwijl we zelf een wensbeeld van onszelf koesteren. Die foto van je vader vind ik echt markant.

    Like

  5. saturnein

    Echt schone portretten, Menck. Dat van je vader vind ik nog altijd het mooiste, maar gebruikte ik al voor een eerdere challenge. Tweede op mijn lijstje is dat van je grote liefde.
    Ik zeg dat niet, dat ik niet plak op foto’s. Ik zie mezelf gewoon niet graag op foto’s. Een paar uitzonderingen daargelaten, nogal vaak weet mijn dochter foto’s te maken waarmee ik kan leven.

    Like

  6. Sandra

    Echte portretten, ik hou ervan! Ik ging er ook altijd vanuit dat ik niet ‘pakte’ op papier… en toen bracht een vriendin haar toestel een keer mee op een zonnige namiddag, en maakte van mij – met veel geduld en vooral veel overtuiging – een mooie fotoreeks. Met andere woorden: een goede fotograaf kan van iedereen een mooie foto maken!

    Like

  7. zem

    Het zijn stuk voor stuk mooie portretten geworden.
    En de mijmeringen uit je inleiding zijn zeer lezenswaardig.
    Zelf geportretteerd worden, tja: het best is een actiefoto “in het groen”.
    Ik heb liever zelf het toestel in de hand, maar meestal verzoek ik de personen uit mijn beeld te gaan; en dat beeld betreft dan meestal ook weer “het groen”.
    Hartelijke groet van Zem.

    Like

  8. Affodil

    Ik en foto’s … geen goeie match! Meestal heeft het resultaat iets van “gezocht, levend of dood”.

    Deze portretten zitten aan het andere eind van het spectrum. Mooie foto’s!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.