Niet te schatten

.
Gelieve me te excuseren voor de onbedoeld sacrale stilte op deze stek. Het was mijn week niet. Het waren mijn afgelopen twee weken niet, zelfs.

Als mijn hoofd maalt, verstijven mijn vingers. Sommige mensen beginnen net als gek te schrijven in tijden van onbehagen. Ik blokkeer. De meest geïnspireerde stukjes worden aan het scherm toevertrouwd als de scribent in zwaar weer verkeert, las ik ooit eens. Niet zo alhier.
De woorden zijn weliswaar alomtegenwoordig, doch slechts als niet te vangen flitsen in mijn harses. Ze buitelen over elkaar heen, ze tollen, ze dansen en draaien, en resulteren uiteindelijk in een verlammende vertigo.

Mijn eigen herstel verloopt vooreerst niet geheel zoals gewenst. Pijn en ontgoocheling zijn mijn deel. Alles gaat ook veel te traag wat mij betreft. Niet alleen baal ik daarvan als een stekker, ook het doemdenken komt bovendrijven.
Katrien vreest dat ik enigszins overdrijf en daardoor slechts agitatie ópwek. Ik weet dat ze hoogstwaarschijnlijk gelijk heeft, maar de ongewilde bekommernis waarvan mijn hersenpan doordrenkt is, zorgt voor kwel en donkere gedachten. Het is sterker dan mezelf, maar ik werk eraan zoals Pfizer aan een covidvaccin: niet ten volle overtuigd doch bereidwillig.

En dan is er mijn bestie, mijn maat sinds decennia en het schuim op mijn levensbier. Diens zeldzame en kwaadaardige aandoening – peniskanker, een zware tol die gemiddeld slechts een handvol Belgische mannen betaalt op jaarbasis – lijdt tot onnoemelijk veel droefenis. Hij is net geen vijftig en heeft zijn deel van de sores al ruimschoots over zich uitgestort gekregen. Wat hij doormaakt (niet voor de gevoelige zieltjes onder u), is een niet te schatten merode die ik zelfs mijn ergste vijand niet toewens. En uiteraard, of wat had u gedacht, neem ik een aanzienlijk stuk zijner malaise mee in mijn hoofd. Ten zeerste nefast voor de levensvreugde, wat ik u brom.

Tot slot kan ik ook mijn buurman niet onvermeld laten. Ik ken hem al vierentwintig jaar als een goedlachse kerel wiens gevatheid legendarisch is in onze kleine wijk.
Heden kijkt hij aan tegen een revalidatie van minstens een jaar. En dan heeft hij zogezegd nog geluk gehad. Want geef toe: als je de onderstaande foto’s ziet, verwacht schier niemand nog een levend wezen aan te treffen in een dermate verhakkelde hoop staal.
Verhakkeld; zo is helaas ook zijn lichamelijke gesteldheid op heden. Er wachten hem nog tig chirurgische ingrepen alsook diverse implantaten. Zijn toekomst is koffiedik kijken, dat begrijpt u.

Bon.
Als u me nu wilt excuseren.
Ik ga even een Dafalgan forte tot mij nemen. Mogelijks scoor ik inderhaast ook een Valiumpje.
En ineens, schier als een donderslag bij heldere hemel, daagt het mij dat het coronavirus ook nog steeds in alle hevigheid woedt.

Doe mij maar twee Valium, alstublieft. ASAP.
.

[ Foto’s: © Kristof Pieters ]

Eén reactie

  1. Thomas Pannenkoek

    Niemand dan jezelf weet wat zich in je hersenpan afspeelt. Een lichte ‘overdrijving’ kan dan misschien een conclusie zijn van je omgeving, maar laat ze het zelf eens meemaken, zeker in combinatie met wat zich bij mensen uit je omgeving afspeelt.
    Het is als die keer bij die begrafenis van de zoon van een nicht van R. De gast was 17 jaar. Iets gebeurd op een nacht, bij het uitgaan. Opa nam het woord. Heel sereen, af en toe een snik in zijn stem. ‘Alles komt goed!’, concludeerde hij, en hij herhaalde heel traag ‘alles….komt….goed’. Woorden die hij zichzelf moest inprenten, want volgens mij geloofde hij er zelf niet helemaal in.
    Hou je vast aan de takken van de bomen, beste M. Duimen omhoog voor jou, je vriend en je buurman.

    Like

    • Menck

      Soms zit het mee en soms tegen
      Maar bij mij komt na regen weer regen
      En ik zou zo graag wat meer willen leven
      Maar bij mij duurt geluk maar heel even

      Oh Loop ik op een doodlopend spoor?
      Of begint het pas en ga ik door?

      Hey, alles komt goed!
      Ik zet gewoon een stap meer als het moet
      OW laat me maar gaan
      Een beetje tegenwind dat kan ik wel aan

      Door m’n buren lig ik nachtenlang wakker
      En m’n broek zit met de dag strakker (lijkt er wel op)
      M’n vriendin blijft maar over me klagen
      En m’n schulden zijn niet te dragen

      Oh Loop ik op een doodlopend spoor?
      Of begint het pas en ga ik door en door en door

      Hey alles komt goed!
      Ik zet gewoon een stap meer als het moet
      Ow laat me maar gaan
      Een beetje tegenwind dat kan ik wel aan

      Alles komt goed (x4)
      Al zakt de grond onder m’n voeten vandaan
      Ik kan wel vallen maar ik ga toch weer staan

      Hey alles komt goed!
      Ik zet gewoon een stap meer als het moet
      Ow laat me maar gaan
      Een beetje tegenwind dat kan ik wel aan

      Geliked door 1 persoon

  2. bentenge

    Het eerste wat in meopkomt: een paar weken geleden, het lijkt alweer een ander tijdperk lag ik in de zetel mezelf te pijnigen. Mijn echtgenote grimlachte wat en zei dat ik overdreef en dat het herstel gewoon wat meer tijd vroeg dan ik i gedachten had. En dat ik gerust mocht stoppen met dat kleinmannig gedoe. Ze had finaal gelijk.
    Die auto dat is echt niet jedadde. En ook dat wetenschappelijk artikel niet.
    En dan is er nog corona in zijn derde golf op komst. Laat ons hopen dat die geen Amerikaanse vormen aanneemt.

    Like

  3. MyriamC

    Miserie x drie, dat is gewoon te veel voor een mens.
    Wat je schrijft over de scribent die op zijn best is in zwaar weer, voor mij geldt dat wel. Ik ben 4 dagen na mijn zware operatie beginnen schrijven alsof mijn leven ervan afhing. Heb toen heel gedetailleerd mijn gevoelens op papier gezet en ben er zeker van dat het mij geholpen heeft in het verwerkingsproces.
    Ik kan jou alleen maar heel veel goede moed wensen, een vlot(ter) herstel en het allerbeste voor bestie en buurman.

    Like

  4. djaktief

    Flashback naar ons eigen auto ongeluk, minder ernstig en reeds vele jaren geleden met 2 kinderen achterin. Je raakt het nooit kwijt. Sorry dat moest er eerst uit.

    Toch goed Menck dat je schrijft en dat je ons laat weten wat je dwars zit. Het is nogal wat. Beterschap voor je zelf vooral maar ook voor hen die je na staan. Meer dan dat wensen kan ik niet, maar het is van harte gemeend.

    Like

      • djaktief

        Die ervaring heb ik ook gehad destijds met mijn gezichtsoperaties. Ik heb ook op een lotgenoten site geblogd en daar was meer en vooral langer begrip. Het allerbelangrijkste is dat je jezelf de tijd en de ruimte gunt en ondertussen ook afleiding zoekt en stappen zet in het proces die je vooruit brengen.

        Like

  5. Mrs. Brubeck

    Dat er iemand levend uit dar wrak gekomen is, is een wonder te noemen lijkt me.
    Ik begrijp wat je schrijft over jezelf, je gemoedstoestand, vind het wel erg!
    Hoop dat je je snel wat beter voelt, take care 💜.

    Like

  6. Matroos Beek

    Het regent bakken ellende. Dan kan een mens niet anders dan gaan doemdenken… Ik hoop dat hier en daar lichtpuntjes zich laten zien. En zo niet, ze komen nog wel, maar het wachten duurt soms heel lang. Ik hoop dat het beste voor jezelf, je buurman en je bestie.

    Like

  7. zem

    Verdorie, Menck, dat nu buiten jouw controle om, in je meest dierbare onderdeel, je lichaam het klaarspeelt om tot ongewenste celdeling over te gaan: dat is een hard gelag.
    En daar is jouw onverwoestbaar optimistische geest nog even niet klaar mee: ook in de kreukels dus. Zoals de buurman en zijn auto.
    Het zit je nu niet mee. Ik hoop van harte dat de medische experts kans zien de cellen weer in het gareel te krijgen en het onderdeel weer comfortabel en paraat.
    Hoopvolle groeten, Zem.

    Like

    • Menck

      Ik blijf een optimist, Zem, al wordt mijn optimisme bijwijlen zwaar op de proef gesteld. Toch wil ik niet te veel meer denken aan alle ellende maar wel aan al het moois dat er nog is.

      Like

  8. Kakel

    Je krijgt ineens wel heel veel op je bord. Zoveel tegenspoed is niet te bevatten.
    Wanneer je slecht in je vel zit, komt alles 100x harder binnen. Je hebt pijn, kan nog niet werken, en iedere dag ziet er hetzelfde uit. Weinig mogelijkheid voor afleiding vanwege corona. Daar word je somber van…
    Juist in het donker zie je lichtjes branden. Ik wens je vee lichtjes toe!
    Lieve groet ♥

    Like

  9. Marc Dufraing

    Zorg goed voor jezelf en Katrien steekt een tandje bij – alles komt goed alleen weet je niet wanneer. Da was een wreed accident denk ik en die vriend van je heeft “ho…sjans” gehad….

    Like

    • Menck

      Katrien is je reinste schat in dagen van tegenspoed, zeg ik u. 😉
      Of die vriend zoveel sjans heeft gehad, weet ik nog niet. Mogelijks is hij gehandicapt voor de rest van zijn leven.

      Like

    • Menck

      Ik heb toch een ganse poos getwijfeld alvorens ik op de ‘publiceren’-knop drukte. Ik verkondig liever de olijkheid in mijn schrijfsels. Edoch kijk, ook dit moet naar voor kunnen gebracht worden. All of me is all of you.

      Like

  10. marieclaire

    Werken aan donkere gedachten is schier onbegonnen werk. Niet doen, dus. Laten komen, ondergaan en ten volle voelen. Laat pilletjes en de tijd hun werk doen. In each life some rain must fall. In jouw leven was er al vaker sprake van donkere regenwolken. Ook hier kom je doorheen. En ik kan het weten. De gedachten alhier zijn zo alom verdwenen dat er geen woorden meer ontspruiten aan de vingers. Kom, laten we nog een valium nemen. Er komen betere tijden.

    Like

  11. Affodil

    “Teveel is trop”, zei de beenhouwer uit Brussel. En soms, zoals nu bij jou, moet dat zijn uitweg vinden. Oppotten heeft geen zin, dat doe je met waardevolle dingen, niet met dit soort troep.
    Die auto, dat ze je buurman daar überhaupt nog in gevonden hebben is al straf. En die vriend van je staat ook nog wat te wachten.
    En dan heb ik het nog niet over je eigen herstel (dat zijn tijd nodig heeft, vóór je er een oordeel over kan vellen!) en Miss Corona … Ik hoop dat ik het mis heb, maar die laatste gaat binnenkort weer hoogdagen vieren, vrees ik … ’t Zijn donkere tijden. Maar ik geloof dat we bijna aan het keerpunt zijn. Met één minuutje per dag kruipen we weer naar de zon toe.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.