SATUR9’s Photo Challenge 10: OUD

.

1 | OMER, PAPA MENCK

Mijn vader wordt straks achtentachtig
Winters die hem hebben afgemat
De kolder van weleer is wazigheid geworden
En ten dele opgeslokt door woelige baren.

Hij wandelt, mompelt, strompelt
En kijkt naar de hemel en de koers
Voelt zich soms onbehaaglijk maar volgt
De lege weg die hij is ingeslagen.

Zijn adem zwaarder, grauwer zijn gelaat
Zwijgzamer dan weleer, tijd die prangt en
Hij die traagweg sterven zal op een dag
Dat hij er naar verlangt.

2 | IRENA, MAMA MENCK

De oudste foto waar ik met mijn moeder opsta. De foto wordt almaar ouder, zij niet meer.

Het is als het verhaal van de zieke terrasplant die haar bladeren liet hangen en nog slechts verpieterde bloempjes ontwikkelde. Ze werd in een goed uitgeruste serre gezet, kreeg nieuwe potaarde en verkwikkende voeding toegediend, werd getrakteerd op weldadige warmte, afdoende licht en een correcte luchtvochtigheid en ze genoot op de koop toe een vakkundige snoeibeurt waarna ze opnieuw floreerde als nooit tevoren.
Het tere plantje werd professioneel in bloei getrokken. Enigszins geforceerd, dat wel, maar het straalde. Na verloop van tijd mocht de potplant terug naar het terras waar ze vandaan kwam. Iedereen prees haar om haar weelderige bloei
en haar diepgroene bladeren. Tot ze zes dagen later, in nauwelijks drie uur tijd, al haar bloemen losliet, geen water meer dronk noch voeding opnam, haar bladeren liet hangen om tenslotte finaal ineen te stuiken.

Het is het verhaal van een tot serreplant verworden terrasplant die niet opnieuw een terrasplant kon worden spijts de beste der zorgen. Het is het verhaal van de hovenier die zich verslagen voelt omdat er niet tegen de natuur kan worden opgetornd.
Het is woensdag 4 december 2013 en exact 17 uur als we finaal afscheid nemen van een onbeschrijfbare schoonheid.
Moge je zacht slapen, lieve mama. Je persoonlijkheid en je liefde waren voor ons wat de geur is voor een bloem.

3 | DE SIOL

Katrien staat op de Oostendse Hendrik Baelskaai naast de Siol, in visserijmiddens beter gekend als de O.225 Norman Kid. Deze sloep is met zijn vierenzestig gure winters de oudste houten vissersboot van de Belgische vloot. Een heuse brok erfgoed, kortom.
Dat de oude rakker op de kade ligt, zegt u? Klopt als een zwerende vinger, want hij is al ruim zeven jaar zo lek als een zeef. De reder wil hem graag gekalefaat zien zodat hij opnieuw waterdicht wordt. Helaas zou die mens voor dit huzarenstukje om en bij de 60.000 euro moeten ophoesten. Geld dat er, zo verduidelijkt hij, hoegenaamd niet is.

En dus moet de Siol weg van de kade. Een beslissing van de Oostendse havenvoorzitter. “De kaai is bedoeld om vistuig op te leggen, het is geen goedkope stockageplaats.” Vistuig, iemand?
De reder vroeg aanvankelijk drie maanden uitstel van executie. Dat zijn ondertussen zeven volle jaren geworden. De Siol ligt nog steeds op het droge te happen naar zijn dure regencape.
In Oostende is het geduld en bij de reder het geld al jaren op. En dus kreeg die laatste thans de dwingende raad om zijn befaamde allodium liefst zo snel mogelijk naar het containerpark te brengen.

4 | BRUGGE

Als ik denk aan oud en vroeger
Zie ik Brugge in gedachten
Oude huizen pootjebadend aan de grachten
Ik kuier langs de smalle straten
Keikoppig geplaveid
Muziek galmt over rodepannendaken
Het is de beiaard die zijn bronzen klanken spreidt
Zilveren druppels plenzen op het grote plein
Uit honderd monden strooit Canestrano zijn fontein
Rond de baksteenrode kleuren van Het Concertgebouw
Klara nodigt uit
Vanuit ramen en door open deuren
Klinkt Van Immerseels pleyel fragiel
Op oude snaren
Spiegelend in winkelramen zie ik Jappen
Naar Mozartkugeln staren
Bruges la morte, die tote Stadt
Was ooit een bruisend vat

(auteur onbekend)

5 | MIJN KINDERTIJD IN BLIK GEVAT

.
[ Foto’s: Menck | aanklikbaar voor groter ]

Eén reactie

  1. Thomas Pannenkoek

    Mocht er een klassement bestaan van je beste blogstukjes, dan mag dit stukje voor mijn part met een dikke punaise op nummer één worden geplaatst. De thema’s ‘oud’ en ‘liefde’ in elkaar verweven met een kleine tekst of een gevoelig gedicht. Héél mooi!!

    Geliked door 1 persoon

  2. omabaard

    Poëzie, natuur, liefde, leven en dood, nostalgie, tederheid, oud en zacht, hobbelig, ontroerende en mooie zinnen. Ik vind het allemaal terug in je prachtig stukje. Om even stil te worden op deze zonnige zon-dagochtend.

    Like

  3. MyriamC

    Wat kan jij mooi schrijven. Vooral de stukjes over je vader en je moeder hebben me echt gepakt. Het feit dat mijn moeder een maand na de jouwe heenging is daar niet vreemd aan.

    Like

  4. Matroos Beek

    Van het gedicht over je vader kreeg ik kippenvel, het doet mij aan mijn hoogbejaarde moeder denken. Van het verhaal van je moeder kreeg ik nog meer kippenvel. Een lieve moeder sterft altijd te vroeg.
    Het geheel is prachtig. Ik ben ontroerd.

    Like

  5. saturnein

    (ik kom een beetje achter, vrees ik, maar so be it)
    Vier mooie invullingen van het begrip ‘oud’, mooie foto’s, mooi geschreven. Met melancholie en weemoed. De eerste is mijn favoriet denk ik, ook de tekst, omdat die zo voorzichtig tussen liefde en pijn en weemoed laveert.

    Like

  6. Kakel

    Het gedicht over je vader las ik met een brok in mijn keel en daarna mocht ik over je moeder lezen. Met zoveel liefde geschreven. Ze zeggen “de liefste gaan het eerst” maar dat doet geen recht aan je vader…
    Dat de Siol zo lek als een zeef is, doet niet ter zake. Het is de schoonste boot die ik tot nu toe heb gezien. Ineens weet ik het: de onderkant vind ik aantrekkelijker dan de bovenkant.
    Brugge…tot mijn schande ben ik er nog nooit geweest…
    Je auto’s zijn met recht BLIKvangers!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.