Gezond naar de dokter

Het spreekuur van mijn huisarts begint iedere werkdag om half vijf. Ruim tien minuten voor dat tijdstip stapte ik gisteren ’s mans wachtzaal binnen. Ik had enkel een voorschriftje nodig en hoopte de aankomende stroom patiënten voor te zijn door extra vroeg te arriveren. Blijkbaar was ik niet de enige met dat idee: er zaten reeds twaalf wachtenden voor me. Toen ik het lokaaltje betrad moet de ontgoocheling onmiskenbaar van mijn gezicht af te lezen zijn geweest; ik zag althans een paar mensen stiekem glimlachen. Of grijnzen. Er was gelukkig nog één stoeltje vrij.

De wachtzaal van mijn dokter is er zonder twijfel een zoals die van duizenden andere huisartsen: steriel ingericht, veel te warm, weinig ramen, tijdschriften van minstens twee jaar oud op een centraal staand tafeltje, geen verluchting en muziek zum kotsen uit het behang. Kortom: een hok waarin iedere er aanwezige mens nog zieker wordt dan hij al is.
Ik plukte lukraak een magazine van het tafeltje, een Autogids van 2006, en begon lusteloos de plaatjes te bekijken. Inwendig zuchtte ik. Na twintig minuten – ik was toen al tot pagina 92 geraakt – zat nog iedereen er. Herr Doktoor had duidelijk geen haast vandaag.
Ik sloeg de Autogids dicht en begon wat rond te kijken. Alle twaalf aanwezigen waren verdiept in een tijdschrift. Geen van hen zag er zwaar ziek uit, al kan schijn uiteraard bedriegen. Ik vond het gek dat niemand een gesprek aanknoopte met iemand anders. Meer nog: iedere mens daar aanwezig leek wel zijn uiterste best te doen om zich zo onzichtbaar mogelijk te maken. Pagina’s werden schier onhoorbaar omgeslagen, hoesten gebeurde overdreven gedempt en zich even verzetten op de stoel geschiedde welhaast blozend.
Ik gooide mijn tijdschriftje op het tafeltje, kuchte even en besloot deze enge stilte te doorbreken.
“Ik hoop dat niemand hier griep heeft.”
Twaalf hoofden draaiden zich prompt in mijn richting.
“Welja, ik ben hier maar voor een onnozel voorschriftje. En in zo’n kleine ruimte als deze kunnen die bacillen me onmogelijk over het hoofd zien.”
Gelach was mijn deel. Enkelen klapten ook hun blaadje dicht.
“Ik kom slechts op controle”, zei een midveertiger in de hoek. “Vorige maand ben ik geopereerd aan mijn slokdarm. Die was zwaar beschadigd geraakt door brandend maagzuur dat er inliep telkens als ik sliep. Mijn maagingang is hersteld. Knap lastige ingreep.”
“Mijn man heeft dat ook gehad”, zei de mollige dame tegenover me. Ze had een zuiders gezicht waarin twee mooie kijkers blonken. “Hem werd toen Zantac voorgeschreven.”
“Goh, dat heb ik ook moeten slikken”, antwoordde de midveertiger. “Aanvankelijk hielp het. Enfin, zo leek het toch. Maar ik moest achteraf dan toch geopereerd worden.”
“Ikzelf ben ook niet ziek”, zei een jonge moeder met grappig krullend haar. “Ik ben hier omwille van hen.” Ze wees op de twee kinderen die haar flankeerden. “Zoë heeft CVS. Chronisch vermoeidheidssydroom. En Maarten is deze week al zes keer flauwgevallen.”
“Zes keer al?” vroeg een wat oudere heer links van me bezorgd. “Dat is niet pluis.”
“Zeker niet. En ’t is nog gevaarlijk ook. Gisteren was hij aan het fietsen toen het hem plots zwart werd voor de ogen. Hij kwam zwaar ten val.” Ze wees daarbij naar zijn knie, wat een tamelijk overbodige actie was aangezien het jongetje een lange broek droeg. “Stel u voor dat er toen net een auto aankwam! Ik mag er niet aan denken.”
Enkele hoofden werden geschud. Er klonk wat instemmend gemompel. Daarna viel de conversatie een wijl stil.
“Ik heb een lintworm.”
Alle hoofden richtten zich terug op en draaiden richting een sjofel geklede tiener. Hij leek zo van een skateramp weggeplukt.
“Enfin, dat denk ik toch, want ik, eh, hoe moet ik dit zeggen?”
“Je stoelgang?” polste een dame in jeans.
“Ja. Ik schijt platjes.”
Er steeg luid gelach op. De tiener bloosde. “Sorry.”
“Ach, dat is niks, jong”, zei de midveertiger. “Je krijgt wat pilletjes en een paar dagen later kun je dat beest zo uit de pot vissen.”
“Echt?” Het gezicht van de tiener klaarde op.
“Yep. In mijn jonge jaren was dat wel even anders.”
“Hoezo?”
“Toen moesten ze zo’n slang nog naar buiten lokken door vlak voor je aars op een fluitje te spelen.”
De wachtzaal gierde het uit.

De deur van het lokaal ging open. De dokter was eindelijk gearriveerd. De tiener sprong recht.
“Ik hoop dat u goed fluit kunt spelen, dokter”, sprak hij de geneesheer toe. Hij draaide zich om en wierp de wachtzaal een knipoog toe.
Het verbaasde gezicht van de huisarts was onbetaalbaar toen twaalf patiënten in luid lachen uitbarstten.

Eén reactie

  1. Eilish

    Ik passeer nogal veel van mijn tijd in wachtzalen van dokters. Ik kan boeken schrijven over wat ik daar al allemaal heb gehoord, maar evengoed kan de stilte daar oorverdovend zijn.

    Like

    • Menck

      Geheel naar waarheid: een uur en drie kwartier. Bovendien vertikt mijn huisarts het om je voorschriftje gewoon af te geven terwijl je in de gang wacht. Hij kan dan geen consultatie aanrekenen, zie je.

      Like

  2. zeezicht

    Aaaah… verschrikkelijk zo’n volle wachtzaal!
    Gelukkig is mijn huisarts overgestapt op on-line een afspraak maken. Nooit langer wachten dan tien minuten.
    En tegen die stilte kan ik ook al niet!
    Ben vaak de eerste die een gesprek begint, dat is toch niet zo moeilijk?

    Like

    • Menck

      Online afspraken maken kan hier niet. Tenzij je ’s avonds (vanaf 20 uur) gaat: dan is het via (telefonische) afspraak. En dat is wat ik voortaan ook meer ga doen.

      Like

  3. Mrs. Brubeck

    Oh zo herkenbaar… Onze dr is overgestapt naar een nr.systeem. Je kan een nummertje gaan halen en gewoon thuis wachten tot het aan je beurt is…
    Grappig geschreven Mr Menck, ik weet niet wat ik er van moet geloven, maar heb wel goed gelachen 🙂
    Chapeau!!

    Like

  4. Affodil

    Als je enkel een voorschrift nodig hebt, kan je onze HA bellen en dan ligt het klaar tegen het volgende spreekuur. Bellen bij het binnenkomen en even het behang in de gang in ogenschouw nemen ipv te wachten tussen “de boekskes” en bij het wisselen van patiënt stopt hij het in je handen. Gisteren op halfjaarlijkse controle en op miraculeuze wijze was ik eerst. Gelukkig, want ik had nog niet ontbeten vanwege het bloedstaal. Maar meestal ga ik tegen het einde van het avondspreekuur en dan ben ik (vaak bij) de laatste(n). En dan is de gebruikelijke vraag:”Zit er nog veel volk?” (er moet nog een avondronde gereden worden, namelijk). “Als je de deur niet meer hoort tegen dat ik weg ben, kan je uitklokken” en dan wordt er tweezijds gegniffeld. Maar door de band genomen wordt er bij ons wel “een ferme scheet gelachen” in de wachtzaal. Er zijn zo een paar vaste komieken die je daar wel entertainen tijdens het “aanschuiven”.

    Like

    • Menck

      Ho, maar een voorschrift klaarleggen doet mijn huisarts niet. Ah neen, want dan kan hij geen consultatie aanrekenen.
      Doorgaans kan je alhier een speld horen vallen in de wachtzaal, zo akelig stil is het er. Ik haat het om daar te moeten vertoeven.

      Like

  5. Kakel

    Wat een heerlijk blog! Zo zie je waar een praatje al niet toe kan leiden. Het werd ineens bijna gezellig (-:
    Een HA die pas om half vijf ’s middags begint. Wat doet hij de rest van de dag??
    Lieve groet

    Like

    • Menck

      De huisarts heeft spreekuur van 08:00 tot 10:00 en van 16:30 tot 18:00. De overige uren worden besteed aan huisbezoeken, gras maaien en een occasionele barbecue.

      Like

  6. Liese

    onze dokter werkt op afspraak. Online te boeken, superhandig, nooit wachttijden. Ik ben “verkiest” van dokterswachtzalen. Als ik dat speelgoed daar bekijk wil ik niet nadenken over alle vuiligheid die erop zit en ik heb nu niet bepaald smetvrees ik…

    Like

  7. De Fruitberg

    Mijn dokter werkt op afspraak. Via internet kan je je ‘kwartiertje’ reserveren, max 10-15 min extra wachten. Ik zat maandag met mijn zoon in de wachtkamer van een andere dokter (mijn dokter is op verlof) naast een man die duidelijk ziek was, en had exact dezelfde bedenkingen als jij (van gezond > ziek bij doktersbezoek)

    Like

    • Menck

      Ik voel me steevast barslecht als ik er buitenstap en moet dientengevolge minstens een half uur acclimatiseren. Wachtzalen: hate them.

      Like

  8. Woelmuizenier

    Als prepubers moesten wij in klasverband elk jaar naar de ‘schoolkliniek’ ergens in de buurt van de N.G.&S.F.
    De wachtkamer was een grijs-geel en kil voorgeborgte. Eerst kwam de ‘zuster’ al onze flesjes ochtendurine ophalen. Dan konden we ons collectief uitkleden tot op onze onderbroek. Er werd aan de lopende band gemeten en gewogen. Hilariteit was troef: om de nerveusiteit te verbergen want iedereen wist wat de laatste etappe was – controle bij ‘docteurtje-broekstje-dalen’. Bij hem moest je heel hard op de rug van je hand blazen, als was dat een bombardon, terwijl HIJ met je fluitje speelde.

    Like

  9. lefabuleuxjardin

    Leuk verhaal, in ziekenhuizen gaat het er tegenwoordig anders aan toe. Daar stoppen ze je in een steriel kamertje met nepleer bekleed bed en wegwerpdekentje. Ik weet er ondertussen alles van. De afgelopen twee dagen een goeie 15u in dergelijke ruimtes doorgebracht. Alsof wachten minder vervelend is omdat je apart zit en ongegeneerd in je neus kan peuteren totdat er eindelijk een dokter beschikbaar is.

    Like

  10. Micheline

    Zeer leuk om te lezen! Hier moeten we naar een algemeen nummer bellen om een afspraak te maken. Je krijgt dan op de kop 11 minuten bij de dokter.
    In de wachtruimte wordt er meestal heel veel gezucht want de afspraken verlopen niet altijd vlotjes…

    Like

    • Menck

      Een afspraak maken om dan toch nog te moeten wachten: absoluut niet fijn.
      En wat als de consultatie onverhoopt toch langer duurt dan 11 minuten? Krijgt de volgende patiënt dan wat minder tijd toegewezen?

      Like

  11. hoow@huis met tuin.

    Ik ben veranderd van dokter omdat ik bij de nieuwe online afspraken kan maken.
    Max een kwartiertje wachten !! En ik ga echt zo weinig mogelijk naar de dokter
    Zelfs als ik me gezond voel, slagen ze er in om iets te vinden en je pillen aan te smeren waar je dan echt ziek van bent….

    Like

  12. Brubeck

    Zalig verhaal, deels waargebeurd, deels fictief zo denk ik.. Maar zelf hoeven we gelukkig niet meer in zo’n overvolle wachtkamer te wachten, zoals je kon lezen uit mijn Mrs. B’s reactie.

    Like

    • Menck

      Het onlinegebeuren bij onze lokale huisartsen staat nog in zijn kinderschoenen, vrees ik. Soms lijkt het alsof ik in Twin Peaks woon, ziet u.

      Like

  13. AnneTanne

    Bij ons in de wachtzaal hangt een briefje met de mededeling dat wie langer dan 10 minuten wacht, zich even opnieuw moet melden aan de balie, zodat men kan controleren of er niet ergens iets mis is gegaan.
    En ik durf mezelf op de borst kloppen dat mijn patiënten meestal geen tien minuten wachten, want als ik er na twee minuten nog niet ben, moet er iets serieus mis zijn. (Omgekeerd weten ze ook dat als zij te laat zijn, ze minder van mijn tijd krijgen want de volgende patiënt laat ik niet extra wachten omdat de vorige te laat was…)

    En bij mijn huisarts? Online een timeslot boeken, en hooguit een paar minuutjes wachten…

    Like

  14. Hersenspinselkrabbels

    Haha! Ik verslik me hier nu door te lachen! Ik neem tegenwoordig mijn haakwerk mee naar de dokter. IK kan zo wel een beetje praten in de wachtzaal maar liever niet te veel eerlijk gezegd. Ik luister wel graag naar de mensen onderling die babbelen!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.