Humor zaaien = geluk oogsten

Toen Katrien en ik twintig jaar geleden besloten om onze huidige woning aan een grondige inspectie te onderwerpen teneinde met volle zekerheid de notariële akte te verlijden, was het allereerste dat in het oog sprong de brievenbus. Het bleek je reinste gedrocht, en dat is nog zeer zacht uitgedrukt. Gelukkig betrof het een losstaand exemplaar; een snelle eliminatie zou geen probleem vormen.
Ik weet nog dat we prompt elkaars ogen zochten toen we er voor het eerst mee werden geconfronteerd. Daarin stond ongeloof en verbijstering te lezen. Dat iemand zoveel wansmaak in een ontwerp had weten te leggen, konden we nauwelijks vatten, net zomin als dat de vorige huiseigenaar deze complete aanfluiting van verantwoorde esthetica daadwerkelijk had aangeschaft. ‘ASAP weg ermee!’ was dientengevolge onze resolute conclusie.

Twintig jaar later staat de brievenbus er nog. Of beter: stond. Want gisteren is het ondenkbare gebeurd: iemand heeft ze opgehaald.
Nu, dat had wat voeten in de aarde. Ik had de bewuste brievenbus al enkele keren op de zoekertjessite 2dehands.be gezwierd onder de rubriek ‘Gratis’. Een tweetal foto’s erbij en klaar was Kees.
U raadt het al: elke vorm van respons bleef uit. En dus bleef de brievenbus staan. Want hey, veel zin om dit honderdvijftig kilogram zware betonnen gedrocht naar het containerpark te versjouwen, had ik niet. Zulks zou me ook nog eens een aardige duit kosten.

“Probeer het eens op een andere manier”, opperde madam Menck.
“Dynamiteren?”, riposteerde ik.
“Soort van. Haal de brievenbus volledig neer. Maak ze belachelijk op een humoristische manier. Wedden dat zoiets effect sorteert?”
Hm, dacht ik. Daar zit verdorie iets in.
En zo ontsproot volgend zoekertje aan mijn malle fantasie:


De gevolgen bleven niet uit. Al lagen ze niet meteen binnen mijn verwachtingspatroon:




Tja.
Edoch, beste lezer, het zoekertje sorteerde uiteindelijk tóch het gewenste vervolg: er doken zowaar acht geïnteresseerden op!


Om een lang verhaal kort te maken: de brievenbus is weg! Nog diezelfde dag werd ze vervangen door een sober maar stijlvol nieuw specimen, apart krantenluik incluis. Ein-de-lijk.
U ziet: wie geluk wil oogsten, moet humor zaaien. Want zoals Arthur Clarke ooit liet optekenen: de beste manier om een probleem op te lossen, is de humor ervan te ontdekken.

Waarvan akte.

  1. zem

    Ha, ha. Menck, wat was je fantastisch op dreef. En je speelse proza werd zeer gewaardeerd en heeft zelfs het gewenste resultaat opgeleverd!
    Ik heb erg gelachen. Weet je dat ik bij de eerste blik op de brievenbus dacht, dat er sprake was van een origineel insectenhotel?
    Hartelijke groet, Zem.

    Like

  2. onderdeappelboom

    Dit is geweldig! Ongelooflijk goed gedaan, en leuk dat er ook leuke reacties kwamen; er zijn nog fijne mensen in de wereld 🙂 Overigens begrijp ik brievenbusontwerpers überhaupt niet. Ik heb eigenlijk nog nooit een mooie brievenbus gezien (of toch quasi nooit).

    Like

    • Menck

      Ik was écht aangenaam verrast door de leuke reacties. Alle schrijvers kregen dan ook een antwoord terug in de stijl van het zoekertje.
      Mooie brievenbussen heb ik ook nog nooit gezien. Wel al een paar grappige:

      Like

Geef een reactie

