Kauw in de schouw

O, wat aandoenlijk toch, zo’n dartel huppelend kauwtje op een met frêle bloemetjes bezaaid gazon. Deze foto tovert ongetwijfeld een zalige zomerdag voor uw geestesoog. Buiten het beeld bevinden er zich allicht enthousiast barbecueënde koppels wiens kinderen kraaiend van plezier water uit een plonsbadje scheppen teneinde elkaar eens goed nat te spatten, pretlichtjes in hun ogen en al.

Oké, ik liet me even gaan.
Maar wie wordt er niet week bij het aanschouwen van zo’n hulpeloos klein kauwtje dat zacht piepend ligt te wachten tot zijn broertjes dan wel zusjes geboren worden?

Week worden?
Ik niet.
Of beter: niet meer.
Want bovenstaand gezinnetje heeft zich namelijk knusjes genesteld op een plaats waar ik het liever niet had zien geschieden:

Yep, dat is óns dak, inderdaad. En onze schoorsteen. En in die schoorsteen woont thans een kauwengezin. Mama, papa en de kindjes.
Alle kleintjes hebben ondertussen de eierschaal afgeworpen en zijn alive and kicking. Voor wie hieraan mocht twijfelen: vanop het terras horen we van ’s morgens tot ’s avonds lieflijk gekweel uit een handvol gesmeerde keeltjes. Papa werkt zich de naad uit het lijf om de immer hongerige maagjes te vullen. Hij vliegt onafgebroken aan met lekkers, duikt gezwind onder de afdekplaat op de schoorsteen en stilt zonder morren de stevige trek van zijn kroost.
Mama kauw is daarentegen een ouderwetse trees. Een moeder bij de haard, zeg maar. Of beter: bij de gasketel waarmee de schouw in verbinding staat. Een schouw die, ik geef het u voor alle zekerheid maar even mee, potdicht zit. Potdicht zoals in onmogelijk om nog de verwarming op te zetten zonder risico op een fikse schouwbrand. Nogal een geluk dat het weer zich van zijn meest zomerse kant laat zien dezer dagen.

Grote zucht, dus.
Want wat moet ik nou?
De kleintjes laten zitten en wachten tot ze uitvliegen? Weet dan dat daar schier meteen een tweede legsel op volgt. Bovendien hebben madam Menck noch ik de tijd om ganser dagen trouw schoorsteenwaarts te staan turen tot we merken dat de kauwenkroost zijn vleugels wil uitslaan.

Ondertussen heb ik al eens gepolst bij een schoorsteenveger met de melding dat de gang van Zwarte Piet danig verstopt zit. Hij was meteen bereid om de klus te klaren.
“Ik zuig alles eruit van binnenuit, meneer. Fluitje van een cent. Geen al te proper werkje, maar het lukt me gegarandeerd.”
Dat was tot hij hoorde dat we kachel noch open haard hebben en de schouw dus niet vanuit de woonkamer bereikbaar is. Dichtgemetst en netjes gestuct. Oké, ze is mogelijks bereikbaar vanop zolder, maar dat wordt stevig kappen geblazen wegens het ontbreken van een toegangsluik of iets dergelijks. En nee, ik ben écht niet van plan om de gasketel maar eventjes gauw uit de schouw te sleuren, dank je wel.

“Het zal vanop het dak moeten gebeuren, veegmans”, gaf ik hem te kennen.
“Niet te doen”, weerlegde hij mijn voorstel. “Zo’n kraaiennest is niet zelden een meterhoge stapel van takken, bladeren, plastic, textiel, piepschuim en papier. Dat alles hebben die beesten tot één gigaprop geboetseerd. Bovendien is het zo dat naarmate de jongen groeien, en dus zwaarder worden, die prop steeds dieper in de schouw wegzakt.”

Grote zucht 2.

Terwijl ik dit schrijfsel typ, overstemt het enthousiaste gekwinkeleer van het jongbroed het geluid van de tv. Het lijkt wel alsof we te midden van de kauwen leven.
Degenen die zulks een machtig schoon terug-naar-de-natuur-gevoel vinden, wil ik met veel genoegdoening eens een volle kruiwagen nestmaterie doneren, stront incluis.

Om maar te zeggen dat ik mijn brein breek over een oplossing die zowel het jongbroed als ons interieur spaart. Eén schoorsteenveger vond ik ondertussen al wél bereid om vanop het dak te opereren. Neem dat opereren daarbij maar letterlijk, want zijn prijs is chirurgisch hoog.

Ik hou u van het verdere verloop zeker op de, eh, hoogte, beste lezer. En waag het intussen vooral niet om me middels het reactieluik van deze stek te treiteren met het alom gekende ‘In mei leggen alle vogels een ei’.
Dank u.

  1. kliefje

    Beter één kauwtje in je schoorsteen, dan tien in de lucht. Of was het nou andersom? 😉
    Shit is het. Met recht.
    Enne: zijn die krengen ook niet beschermd? Hier in NL krijg je een dikke, vette boete als je een nest weghaalt.

    Like

    • Menck

      Ik wacht sowieso met het nest weghalen tot de jongen zijn uitgevlogen.

      De kauw is Europees beschermd maar vogelvrij in Vlaanderen. No kidding. Een tijd geleden besliste de Vlaamse Regering namelijk om een speciale afwijkingsprocedure te voorzien voor de bestrijding van spreeuw, kraai, kauw, ekster, gaai, kokmeeuw en zilvermeeuw. Sindsdien kunnen deze vogels gedood worden na een eenvoudige melding aan het Agentschap voor Natuur en Bos. Geen antwoord 48 uur na de melding betekent toestemming.
      Die te vrijblijvende afwijkingsprocedure werd later zelfs nog versoepeld ondanks herhaaldelijk protest van Natuurpunt en Vogelbescherming Vlaanderen. Het wordt nu zeer gemakkelijk om deze vogels te doden, zelfs al zijn ze wettelijk beschermd. De aanpassing is nochtans in strijd met de Europese Vogelrichtlijn.

      Only in Belgium, my dear.

      Liked by 1 persoon

    • Vlinder1960

      Neen Kliefje, helaas, de kauw heeft een landelijke vrijstelling en mogen in het kader van schadebestrijding gedood worden, echter enkel door de grondgebruikers (eigenaren of pachters).

      Like

    • Menck

      Ik zoek nog een bereidwillige verpleegster (knap, blond, gewillig, hooguit 30 en goed voorzien van poten en oren) om me te assisteren bij de ingreep. Kandidates kunnen hun cv – mét foto – mailen naar het contactadres van schrijver dezes.

      Like

  2. Eilish

    Hier naast ons komt een kolonie kauwen slapen in de bomen, je moet mij het geluid dus niet leren kennen.
    Gelukkig is hier de schouw van de haard afgesloten met inox en dito schouwpijpje. Die van de chauffageketel is open en bloot. Ooit zal ik het ook vlaggen hebben waarschijnlijk…

    Like

  3. tinyblogt

    Ah dus da’s een kauw. Af en toe moet ik hier komen lezen om mijn kennis van fauna en flora weer op te krikken. Die is namelijk onbestaand. Soms roep ik heel enthousiast: “Kijk, wat een mooie vogel in de tuin!”, waarop mijn blinde vader vraagt: “Wat voor één is het?” en ik moet antwoorden: “Euh, eentje met twee pootjes en hij kan vliegen…”

    Like

  4. bart

    1 l benzine er in en een brandend stekske er achteraan.
    Volgens mij is het nest dan weg.
    Maar misschien je schouw en huis ook, dus er bestaan ongetwijfeld andere en betere opties 🙂

    Liked by 1 persoon

    • Menck

      Zo wreed, jong.
      Ik heb gewoon onverdund zwavelzuur besteld om in een drinkschaaltje te doen dat ik hen vervolgens liefdevol zal voorschotelen. Er is al harteloosheid genoeg in de wereld.

      Like

  5. Matroos Beek

    Een delicate kwestie waarin je toch hard zal moeten optreden. Voorlopig blijft het nog even warm, maar wat als straks de kachel weer aan moet? Ik kan je enkel onze schoorsteenveger adviseren, maar ik vrees dat hij niet chirurgisch verfijnd tewerk gaat… goedkoop is hij wel.

    Like

  6. Kakel

    Eén kauw maakt nog geen zomer maar vier jongen ongetwijfeld wel.
    Kauwen bij de vleet hier. Net als eksters. Rovers zijn het, tuig van de richel. Tof dat je wacht tot de jongen uitgevlogen zijn.
    Heb helaas geen tip wat betreft de schoorsteenveger.

    Like

  7. zem

    Menck, kauwtjes zijn – zoals alle kraaiachtigen – zeer intelligent. Een hele eer, dat hij en zij zich in jouw schoorsteen wilden vestigen. Bedenk een list, zodat ze een ander gepast onderkomen gaan zoeken.
    Die chirurg, die je dak op wil tegen een flinke prijs, heeft vast hoogtevrees en heeft zijn ongevallenpremie mee gedeclareerd.
    Ben overigens benieuwd hoe dit afloopt.

    Like

  8. onderdeappelboom

    Ik zou eens op de boskaart kijken of ze niet het recht hebben daar te zitten… Wie weet blijkt jouw schouw een boom en is het probleem opgelost! (wel heel mooie foto’s…)

    Like

  9. Vlinder1960

    Wat ik zou doen is om de schoorsteen heen een overkapping van kippengaas zodat de kauwtjes daar straks als alles is uitgevlogen niet meer in kunnen. Zo’n nest wordt een hopeloos smerige boel, maar als ze er niet meer bij kunnen, zal het vanzelf uitdrogen en verder niet vuiler worden. Want het is niet alleen het nest, maar ook ander ongedierte wat er op af komt.

    Liked by 1 persoon

  10. Pingback: Redding in 5 stappen | Menck Weserhütte
  11. Affodil

    Gij kunt ook niet veel verdragen, he Menck? 😉 Als de schouw toch niet als schouw gebruikt wordt, zou ik me ook meer zorgen maken om het begeleidende ongedierte. Al wie al eens nestkasten uitgekuist heeft na het broedseizoen, weet hoe dat kan jeuken.

    Like

Geef een reactie

