Plog: keek op vorige week

Na de relatieve ernst van gisteren, hou ik het vandaag wat luchtiger middels een plogje: mijn keek op vorige week via foto’s begeleid door een streepje tekst. 
Want eenvoud is de ziel der bevalligheid, zeg maar.
.


9 We schaften ons een nieuw televisietoestel aan. Een LED flatscreen, zowaar. Want yep, wíj waren ze, de allerlaatste twee Belgen die nog hardnekkig zweerden – of zwoeren, zo u wil – bij een volumineuze prehistorische lichtbak.
Mij maakt het allemaal niet zo veel uit, want de tv zie ik nog het liefst in de toestand zoals hierboven afgebeeld: out.



9 Voor madam Menck, geen zoetebekje doch wel een fijnproefster, kocht ik een doosje met diverse exquise pralines (voor de Nederlanders: bonbons) van een alom geroemde meesterchocolatier. Kost wat – een euro per praline, alstublieft! – maar het smakenpalet is werkelijk onovertroffen.



9 We waren uitgenodigd op een, eh, “baby”borrel bij vrienden. Daar werd effectief een nieuw gezinslid verwelkomd: Qatar, een rasechte Maine Coon van het mannelijk geslacht.
Als hij volgroeid is, zal hij om en bij de tien kilo wegen en de ruimte innemen van een middelgrote hond.



9 Mijn madam en ik gingen afgelopen week voor niet min dan acht nieuwe soorten Nieskruid. Februari was, naar jaarlijkse traditie, Helleborusmaand bij kwekerij Het Wilgenbroek in Oostkamp.
Kleur in de winter: you gotta love it!



9 In onze regio kunnen we voortaan een heus kattencafé bezoeken. Which we did.
Aangezien de uitbater ook beroepsfotograaf is, werd het geheel gedoopt tot fotoca(t)fé. De naam ‘Felix’ verwijst dan weer naar ’s mans grootvader zaliger en niet naar de gekende kattenbrokjes.
Enkel voor wie poezen een warm hart toedraagt, dat spreekt.



9 Chatblis was op haar beurt dan weer niet gediend met onze onverdeelde aandacht voor die vreemde katten. Ze denkt erover na om een eetcafé te beginnen. De nodige kookboeken staan haar in ieder geval al terzijde.



9 Altijd fijn om een vleugje lente in huis te halen. Tulpen vind ik persoonlijk op hun mooist als ze reeds over the top zijn.



9 Maar ook in de tuin loert de lente voorzichtig om de hoek, ondanks het aanhoudende miezerige weer. De Viburnum farreri laat zich al een ganse tijd van zijn mooiste kant zien.



9 Om de veelgehoorde klacht over immer te snel rottende palen de kop in te drukken, construeerde ik voor het eerst een kippenren met dikwandige (1 cm!) kunststofbuizen. Mijn klant wacht thans het naderende einde van de obligate ophokplicht af alvorens zijn kiekens los te laten.



9 Na mijn dagtaak spring ik geregeld eens binnen bij de pater familias. Die dag was hij in een vrij nostalgische bui. Of de tweede stent die vorige week in een kransslagader werd geplaatst er iets mee te maken heeft, weet ik niet.



9 Des zondags als het regent, bakt Katrien al graag eens cakejes en/of pannenkoeken boordevol gezonde ingrediënten. Blauwe bessen en frambozen, iemand?



9 Kuieren door de schoonste aller steden blijft, zelfs in de winter, immer hoog op ons weekendlijstje staan.



9 Hoe ik sta tegenover ‘Dagen Zonder Vlees’ en consorten, mag blijken uit deze veelzeggende prent.



9 Echt? Geen Dagen Zonder Vlees? Ook Chatblis legt zich daar maar wát graag bij neer.


[ Foto’s: Menck | Uitgezonderd foto 5: Felix fotoca(t)fé ]

  1. De Fruitberg

    Ik was vorige zaterdag nog aan ’t twijfelen om snel even binnen te springen in ’t Wilgenbroek, ik ben namelijk vlakbij (gepasseerd) om de tuin van mijn moeders vakantiehuis in De Panne onder handen te nemen.
    Mijn Viburnum farrerri bloeit bijna zuiver wit, gek dat verschil.

    Like

    • Menck

      Er zijn inderdaad ook een paar witte soorten Viburnum farreri, onder meer de vrij populaire ‘Candidissimum’ en de iets moeilijker verkrijgbare ‘Nanum’.

      Like

  2. ludorutten

    Interessante inkijk in je voorbije week. Even zeggen dat er op BBC toch mooie programma’s lopen onder meer Monty Don die 80 tuinen over gans de wereld bezoekt en big dreams small places.

    Like

  3. Mrs. Brubeck

    Mooi, ik heb exact dezelfde foto’s in mijn telefoontje staan :).
    En nu vind ik het niet zo sympathiek dat je je lezers “lekker” maakt, maar dan vervolgens geen cakejes laat leveren! 😜

    Like

  4. annaberg

    Onder de indruk van je kippenren. Jammer dat ze nog altijd binnen moeten blijven. En ooo, die pralines zijn goddelijk. De echtgenoot bracht me ooit zo’n decadent dure doos mee uit het mooie Brugge. Strelingen voor oog en tong. 🙂

    Like

    • Menck

      De ophokplicht loopt – zonder tegenbericht – af op 10 maart. Niet zo heel lang meer, dus.
      En yep, ook deze decadent dure doos komt uit Brugge en wellicht uit dezelfde winkel als waar je echtgenoot ze ging halen. 😉

      Liked by 1 persoon

    • Menck

      Lannoo sponsort deze blog en dus ben ik moreel verplicht om die kutboeken van ze aan te schaffen en ze nu en dan eens virtueel te etaleren. De kat doet daarentegen gewoon haar eigen ding. 😉

      Like

  5. zem

    Een vrolijk en opwekkend gebeuren hierboven.
    Die jonge Main Coon: oei wat mooi! Maar wat een enorm grote jongen gaat dat worden!
    Chatblis blijft overigens ook van een grote schoonheid.
    En dan heb ik het maar niet over alle andere schoonheid hierboven.
    Een hartelijke groet van Zem.

    Like

  6. Liese

    oh my, een kattencafé, daar ga ik eens achter googlen! En die chatblis zeg, nie normaal hoe mooi ze is! Nu mis ik ons Schanulleke nog harder!

    Like

Geef een reactie

