Mijn hofnachtwacht

Tijdens mijn avondlijke tuinwandelingen is het opnieuw opletten geblazen waar ik mijn vijfenveertigers neerplant. Om maar te zeggen dat de nachtwacht onzer groene long sinds deze week, en dat tot diep in het najaar, weer trouw op post is.

De slakken zullen het alvast geweten hebben, want terwijl ik slaap, bestrijdt mijn klaarwakkere nachtelijke garde onvermoeid die slijmerige indringers. Andere tuinbewoners, waaronder ook ons kattentrio, blijven daarbij bij voorkeur uit hun buurt. Ze kunnen nogal giftig uit de hoek komen, ziet u.

De grootste vijand van deze potige jongens is de mens. Want ook al helpt de mens er jaarlijks zo’n 200.000 de weg over, hij doodt er in diezelfde tijdsspanne ook ruim 1.700 middels het gemotoriseerd vehikel waarin hij zich verplaatst. In de maand maart alleen al werden er vorig jaar 1.171 nachtwachten geplet onder de wielen. (*)
Als u weet dat ze tijdens hun jaarlijkse trek om de 300 meter een weg dienen over te steken, mag zulks geenszins verwondering wekken. Zodoende: als u dit bord ontwaart, minder dan uw snelheid tot hooguit 30 kilometer per uur, hou de weg goed in de gaten en red op die manier tal van levens.

O ja: de nachtwacht is vooral straatactief in februari en maart van zonsondergang tot zonsopgang en dat bij voorkeur tijdens regenachtige dagen waarop de temperatuur relatief zacht is. Zulks was deze week het geval, zodat ik ’s avonds en ‘s nachts weer ten volle kan genieten van vele tientallen ingetogen keelklanken. Of van de plotse aanblik van onder meer onderstaande golden brown boys die ik afgelopen donderdag fotogewijs kon vereeuwigen.
Geef toe: in al hun zogezegde ‘lelijkheid’ zijn het toch vooral schitterende creaturen, niet?

[ Foto’s: Menck | aanklikbaar voor groter ]


(*) Deze cijfers spruiten voort uit enkel de officiële tellingen. In werkelijkheid vallen er een pak meer slachtoffers.

  1. Bart

    Mooie ode aan de nuttige kruipertjes. Ook ik ben de laatste dagen ’s avonds en ’s ochtends in de weer met emmer en zaklamp om de overzet in goeie banen te leiden. Een gezond en nuttig tijdverdrijf.

    Like

    • Menck

      Die graven zich ’s winters – aan land – bij voorkeur in. Ze doen dit achterwaarts, de achterpoten als schopjes gebruikend. Maar ook van een dichte takkenwal of een bestaand holletje zijn ze niet vies.
      Kikkers overwinteren dan weer onder water.

      Liked by 1 persoon

    • Menck

      Asfalt vinden ze helemaal niet tof, veeleer een noodzakelijk kwaad dat te pas en te onpas op de tocht naar hun paaiplaats ligt. Een gewone pad kan tot twee kilometer afleggen alvorens hij de vijver, het meer of de sloot van zijn geboorte heeft bereikt om daar dan een vrouwtje te verleiden en er eiersnoeren af te zetten.
      Kikkers hebben het in dat opzicht een pak makkelijker: zij overwinteren onder water en zijn alzo direct ter plaatse na hun winterslaap.

      Liked by 1 persoon

  2. lefabuleuxjardin

    Buiten het zwembad van de buren en het putje in mijn kelder, weet ik geen stilstaand water zijn in de nabije omgeving. Het grachtje langs het huis staat meestal droog en toch zitten er heel wat kikkers in de tuin. De afwezigheid van platte exemplaren stelt me gerust, ofwel hoeven ze de straat niet over of hebben ze geleerd eerst naar links en dan naar rechts te kijken. Hoe het ook zei, ze kunnen een mens serieus doen schrikken, vooral die die al eens graag in mijn kelder vertoeven.

    Like

    • Menck

      Padden vatten een moeizame trektocht aan naar de paaiplaats, kikkers overwinteren ter plaatse onder water. De grote risiconemers zijn dus de padden. (Die helaas maar al te vaak worden platgereden.)

      Like

  3. zem

    Prachtige foto’s.
    Ik heb altijd een zwam voor padden.
    Dus het is alweer zover verderop in zuidelijker contreien: ze zijn weer op liefdespad.
    Inderdaad een ode aan de overzetters! En welkom aan een stukje voorjaar.

    Like

  4. els

    Bij ons zit er elk jaar een groenig exemplaar in de vijver of beschut tussen de planten op de vijverrand. Volgens mij is het elk jaar hetzelfde eenzame beestje. Een kikker vermoed ik maar ik weet het niet zeker….In mijn gedachten zijn kikkers groen en padden bruin maar inmiddels ben ik er wel achter dat dit niet altijd zo is.
    En over bijzondere dieren in de tuin gesproken: een paar weken geleden wisten wij het nachtelijk bezoek van een marter vast te leggen op de nachtcamera. We waren verwonderd: zoveel leven in ons piepklein tuintje

    Like

    • Menck

      De beste manier om het onderscheid te maken, is door naar de poten te kijken: een kikker heeft zwemvliezen, een pad niet.
      Een marter, zowaar: machtige trouvaille. Zo’n nachtcamera lijkt me best interessant.

      Liked by 1 persoon

      • els

        Is het ook. Het is een goedkope van den Aldi, voldoet prima voor ons. Ik heb de beelden op 19/1 gepost op mijn FB profiel, zie ook de extra beelden in de commentaren (els verfaille)
        En van die zwemvliezen: ja natuurlijk, niet aan gedacht.

        Like

  5. Affodil

    Als ik één ding misschien ga missen na de verhuis, dan is het het gewriemel in onze vijver. Al zijn er – uiteraard – al plannen om het bestaande vijvertje op de nieuwe stek uit te breiden/aan te passen, zodat we hier nieuw gewriemel kunnen lokken. Of wat had je gedacht?
    Mooie foto’s, trouwens. Dat golden eye doet het ‘m steeds weer, he?

    Like

Geef een reactie

