For old times sake

De traditionele kerststal wordt al enkele jaren stevig gefnuikt. Veel mensen doen er dan al wel eens nostalgisch over, maar er zelf één zetten zit er vaak niet meer in. Omdat het een religieus symbool is, lichten ze toe. Dat een kerststal ook tot ons cultureel erfgoed behoort, wordt daarbij vaak over het hoofd gezien. Of misschien juist niet, want tradities zijn er nu eenmaal om te worden doorbroken.

Best wel jammer, vind ik. Want veel kerststallen zijn je reinste (doe-het-zelf)kunstwerkjes. Hoeveel (groot)ouders hebben bovendien niet aan een stalletje geknutseld samen met hun (klein)kinderen? Dat oma of onze ouwelui een kerststal onder of naast de boom plaatsen, vinden we dan ook normaal. Maar we vinden het al even normaal dat we er zelf géén meer zetten. Zo’n stal heet namelijk niet meer van de nieuwe lichting te zijn. Tenzij je hem upgradet. De kerststal 2.0, zeg maar. Onlangs zag ik er zo eentje in een winkelstraat. Jezus was vervangen door een pluchen beertje en Maria en Jozef waren verruild voor hip geklede mannequinpoppen met een smartphone in de hand. Er werd door menigeen lacherig over gedaan. En dat terwijl wellicht negentig procent van die lachers een traditionele kerststal verfoeit.

Neem nou Frankrijk. In dat land worden kerststallen in het straatbeeld binnenkort verboden. De kerststal wordt daarmee op één lijn geplaatst met een sluier, een boerka of een facekini. Het is een expliciete uiting van geloof. En zulks hoort niet, mevrouw, meneer.
En de aloude traditie dan? Mais enfin, monsieur!
Of die beslissing al dan niet terecht is, laat ik overigens geheel in het midden.

Revenons à nos moutons; ik was over de indoorkerststal bezig.
Zet ú er trouwens nog eentje?
Ik wel. Een zelfgemaakte bovendien. Een uurtje of twee, drie knutselwerk en hoppa: een uniek stukje sfeer voor onder de Nordmann. Met materialen uit de tuin en beelden uit de kringwinkel. For old times sake, zeg maar.
Vriend des huizes en af-en-toe-collega John volgde me hierin. Al moet ik zeer ootmoedig toegeven dat hij zonder de minste twijfel baas boven baas is. Ik durf hem zelfs geeneens te vragen hoeveel tientallen uren noeste arbeid hij aan zijn stalletje heeft gespendeerd. Het resultaat mag dan ook, op zijn zachtst gezegd, in-druk-wek-kend worden genoemd. Die details! De talloze finesses!

Edoch, geniet u vooral even mee. En wie weet laat u zich wel inspireren en alsnog verleiden.

[ Foto’s: Menck | laatste foto aanklikbaar voor groter ]

  1. Mrs. Brubeck

    Ben hier even sprakeloos, zo ontzettend knap gemaakt!!! Ik zou het zo kopen. Wij zetten wel nog een kerststal, puur uit traditie, omdat we het een mooi verhaal blijven vinden waar volgens ons warmte inzit.

    Like

    • Menck

      John is nochtans een gewone knutselaar, maar wel eentje met oog voor detail én in het bezit van een massa handige werktuigen. Dat laatste scheelt een slok op de borrel, natuurlijk.

      Like

  2. woelmuizenier

    Als nietconfessionele vrijdenker heb ik toch ook een kerststal (je mag je mijn eigenbouwsel herinneren). Ik zou hier (ongepast) een verhandeling kunnen schrijven over oorsprong, evolutie en betekenis van de gehele kerstsymboliek. Deze mag gerust verder evoluëren en zich aanpassen aan onze hedendaagse realiteit zoals daar zijn: Jozef met een gsm en een modern machienenpark, of Jezus met Pampers™. Wat men zich ook voorstelt, eigenbouw biedt de mogelijkheid je eigen interpretatie vorm te geven. ‘Af-en-toe-collega John’ heeft daar werkelijk een prachtexemplaar vervaardigd, niet alleen qua technische vaardigheid maar ook qua inhoudelijke betekenis: de noorse blokhut herinnert aan de voorchristelijke Juletide, de combinatie huis/stal verwijst naar de 2 onderscheidelijke bijbelse kerstverhalen. De romantische broquante figuurtjes roepen dan weer beelden op van toen ik als jonge knaap de Middernachtmis zong.
    PRACHTIG!

    Like

  3. djaktief

    Prachtig gemaakt. Vroeger maakte mijn moeder altijd een grot met grotpapier. Die kerstbeelden heb ik destijds ook allemaal opnieuw geschilderd. Zelf heb ik een witte kerstgroep en die hebben als stal een kunstig groen gespoten sinaasappelkistje. Toen de kinderen klein waren zette ik die stal nog wel om hen te laten weten waar kerst over ging. Nu zet ik geen van de kerstgroepen meer omdat het kerstverhaal en de katholieke traditie waarin ik ben opgevoed eigenlijk niks meer voor me betekenen. Een stal plaatsen zou voor mij nep zijn.De boom is altijd al voor de sier geweest. Van mij mag het een neppert zijn maar mijn man zweert bij een echte.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

      • woelmuizenier

        In de eerste klas van de lagere (katholieke) school hadden we ook een ‘grot’. i.e.: een groot vel bruin pakpapier werd verfrommeld, uit mekaar gesleurd, bepoteld en gedeukt tot het op een grot geleek. Het geheel werd her en der met inkt besproeid en bekladderd. Een bijgebleven indrukwekkende herinnering.

        Like

  4. Kakel

    Menck, wat knap gemaakt! Je hebt zelfs aan alle details gedacht. Logisch: als jij iets doet, doe je het goed (-:
    Wij hebben nooit een kerststal neergezet (ook niet in mijn jeugd) dus doe het dit jaar ook niet. Tenzij ik zo’n pracht-exemplaar als die van jou te pakken kan krijgen.

    Like

  5. Heidi

    Prachtig! Eerst dacht ik dat bij wijze van vette knipoog Manneke Pis op het balkon stond, maar ’t is een engeltje…
    Ik moet dringend in de houtrestjes gaan kijken. Een steenschot-stal, moet kunnen toch?
    Mijn figuurtjes boetseerde ik in mijn jonge jaren zelf, en die mogen na al die jaren eindelijk wel eens een deftig onderkomen krijgen. Dat kindeke en zijn entourage mogen er elk jaar zijn, nostalgie ten top.

    Like

  6. Pingback: SSSSSJT! | Het huis van Tante Alice

Geef een reactie

