Voor de kat

Na achttien jaar herrie in huis is het te onzent ineens bijzonder stil geworden. Oké, de keuken wordt niet meer op stelten gezet, de vloer blijft proper en de katten worden niet langer gek van de bijwijlen ultrahoge tonen. Maar de plotse stilte is desalniettemin oorverdovend.
Het wordt serieus wennen nu onze polychrome ondeugd naar de eeuwige vogelvelden is vertrokken. Bloemen noch kransen, want daar zijn dwergpapegaaien niet tuk op.
RIP, gij immer opgewekte smeerpoets.

Eén ding weten mijn madam en ik wel zeker: geen dieren in gevangenschap meer voor ons. Het kattentrio – dat vrijelijk beschikt over een kattenluikje richting tuin – volstaat.

[ Foto: Menck ]

  1. Kakel

    Ach…na achttien jaar is het toch moeilijk afscheid nemen van een lawaaischopper. Juist daarom! Ik vraag me ook wel eens af waarom ik in hemelsnaam huisdieren heb, maar als ze dan allemaal liggen te slapen, weet ik het weer.
    Smeerpoets is nu op een plaats waar de lucht altijd blauw is.
    Sterkte!

    Like

  2. Eilish

    Ik associeer vogels in kooien alleen maar met vuiligheid. De kroost denkt wel eens met heimwee aan de kanarie, maar die moeten ze dan maar terug in huis halen eens ze zelfstandig wonen.

    Like

  3. djaktief

    Wij hadden vroeger een papagaai aan boord. Een blauwvoorhoofdamazonepapagaai. Hij was zo intelligent om zelf de kooi open te maken op een zomerse dag buiten en de vrijheid te kiezen. Ja we misten hem zeer. Mijn moeder had hem gekregen van een matroos die niet goed voor hem kan zorgen. Sterkte met de stilte. Hij/zij pikt nog wel even aan je hart.

    Groetjes,

    Dorothé

    Like

  4. Mrs. Brubeck

    Toen we pas getrouwd waren hadden wij ook 2 felgekleurde parkieten tegen de muur hangen. Lawaai dat die beesten konden maken 😬 en zoals Eilish zegt, een vuiligheid achterlaten. We hebben ze dan maar vervangen door een hond toen ze het loodje legden.

    Like

  5. lefabuleuxjardin

    18 jaar, kan tellen. Verstandige beslissing lijkt me. Als kind o.a. hagedissen en schildpadden gehouden (vogels wou de mama niet, te veel vuiligheid) . Door mijn onwetendheid zijn die beesten stuk voor stuk een gruwelijke dood gestorven, voor mij geen dieren meer in kooi, aqua- of terrarium. Alleen voor een kippenren maak ik binnenkort nog een uitzondering, maar die zullen regelmatig de ren mogen verlaten.

    Like

    • Menck

      Mijn aquaria heb ik lang geleden al verkocht en de volière in de tuin is eveneens van eigenaar gewisseld. Nu ook de dwergpapegaai wijlen is, beperken we ons voortaan tot ons kattentrio.

      Like

  6. kliefje

    Ik heb er ook zo eentje gehad, werd gék van het gekrijs…Niet mijn ding, vogels in huis. In de natuur: prachtig. Ben er gek op.
    Beter één zwaluw in de lucht, dan 10… Of was het nou anders? 😉

    Like

    • Menck

      Na al die jaren was ik het gekrijs al gewend. Ik hoorde het nog slechts bewust als visite er ons verrast op wees. Maar aan het dagelijkse poetswerk in en rond de kooi wen je nooit. Proper dat het hier thans is!

      Like

Geef een reactie

