Rustelozebenensyndroom

Gisteren, amper tien minuten nadat ik me op de bank had genesteld, begon het weer: een irriterend, licht branderig gevoel diep in mijn kuiten. Eerst beurtelings en dan in beide kuiten tegelijk. Alsof er talloze insecten begonnen rond te kruipen in mijn onderbenen.
Welhaast meteen daarna voelde ik de onweerstaanbare drang om mijn voeten wild heen en weer te bewegen en om met mijn benen imaginaire gaten in de lucht te stampen.
Ik ging rechtop zitten en plantte mijn vijfenveertigers op de grond. Blijven liggen is zinloos, wist ik. Weet ik al enkele weken.

Dat ik geen alleenstaand geval ben, gaf mijn huisarts me eerder mee. Ouder worden, grijnsde hij. Maar dat wat rondjes lopen helpt, net als een warm of koud voetbad.
En, o ja, dat deze neurologische aandoening ook een officiële naam heeft: het rustelozebenensyndroom, kortweg RBS. Het is niet pijnlijk en het is relatief onschuldig.

Misschien niet pijnlijk, dokter, maar wel bijzonder vervelend en uitermate hinderlijk. Het ontneemt me mijn lekker-met-een-dekentje-in-de-bank-geneugte, het houdt me uit mijn slaap en soms, heel soms, komt het zelfs voor tijdens langere autoritten. Om dan met mijn benen te gaan schoppen of een voetbadje te nemen, lijkt me allerminst aangewezen.

Dokter Google werd ook geraadpleegd. En die is net iets pessimistischer dan mijn huisarts.
Omdat de symptomen van RBS in de avonduren verhevigen, kan het onaangename gevoel en de drang om het getroffen lichaamsdeel te bewegen ervoor zorgen dat men moeilijk in slaap kan vallen. Zulks kan leiden tot een chronisch slaaptekort en de bijbehorende vermoeidheid overdag, met alle gevolgen van dien. (Prikkelbaarheid, verminderde prestaties, etc.)
Pfft.
Koffie, thee, warme chocolademelk of frisdranken kunnen de symptomen verergeren. Vooral koffie drink ik met sloten. (Lees: één à anderhalve liter per dag.) Dat wordt nog ’s afkicken ook om die wriemelende beestjes uit mijn kuiten te jagen.
Pfft2.
Al eindigt de www-dokter wel met een geruststellende tijding: er zou geen enkel verband bestaan tussen RBS en de Ziekte van Parkinson. Doch in een voetnoot wordt wel nog snel even meegegeven dat recente onderzoeken wijzen op een zekere link met ADHD. En zeggen dat ik de rust zelve ben.
Pfft3.

Kent ú dit irritante syndroom, beste lezer? En hebt u er zelf ook wel eens last van?
If yes, dan vraag ik me af of het bij u dan ook zo allesoverheersend aanvoelt dat, zelfs al was u met twee gebroken benen aan een rolstoel gekluisterd, u het toch niet zou kunnen laten om gaten in de lucht te schoppen.
Gisteren heb ik, toen het niet-aflatend aan het regenen was, in een stonde van opperste verveling een en ander wat aanschouwelijker trachten te maken:

Het deed zowaar deugd om het kind in mij nog eens los te laten en de kwaaltjes die het ouder worden met zich meebrengt even te vergeten.


[ Foto & compositie op de keukentafel: Menck | De kamerplant werd overigens opgetrokken uit enkele takjes Lonicera nitida wijl voor muur en vloer keramiektegels met houtnerfmotief werden aangewend. De deur heb ik online gepikt uit een Australisch ziekenhuis alwaar het toch net opendeurdag was. ]

Advertenties

  1. tinyblogt

    Ha ja! Klinkt bekend in de oren. Bij mij is het nog niet zo erg, ik kan er mee slapen, maar ik word er soms wel wakker van…
    Ik had er zelfs last van met een spierscheur. Dan mocht ik niet eens bewegen, en toch bleef het kriebelen. Kriebelen is ook ’t verkeerde woord, vind ik. ’t Is meer gelijk alsof je je darmen voelt werken, maar dan in je benen. Klinkt raar hé.

    Like

    • Menck

      Kalium zit ook in melkproducten/kaas, groente, fruit(sappen), aardappelen, koffie en tevens in brood en noten. Dingen die ik op zeer regelmatige basis eet/drink, eigenlijk. Om maar te zeggen dat ik niet zo’n bananenfanaat ben.

      Like

  2. Heidi

    Blijkbaar een veel voorkomend euvel, Pinterest staat vol “remedies”. Eén ervan is tonic drinken, voor het slapengaan, op rustig tempo, in kleine slokjes. Jij hebt gewoon een excuus om elke avond een gin-tonic te consumeren! (al betwijfel ik sterk of quinine slaapbevorderend is…)

    Like

      • Heidi

        Nog iets dat ik “onderweg” al lezend vond: een voetbad met magnesiumvlokken (30g/liter water) voor het slapengaan zou een gunstig effect hebben op rusteloze benen. In bad kan dat ook, maar dan spreken ze van een halve kilo tot een kilo magnesiumvlokken, dat is dan wel een kostelijke zaak. Ook de combinatie met etherische olie van lavendel (krampstillend) wordt dikwijls aangehaald.
        Ik test het uit op manlief, en vraag het eens aan schoonzus ook. Als ze er baat bij hebben laat ik het je zeker weten. ’t Zal niet voor direct zijn, bij man is dat zeer gebonden aan extra sportactiviteit, en dat zit er nu even niet in.

        Like

  3. lefabuleuxjardin

    Zo,zo. Menck heeft blijkbaar een aantal playmobielfiguurtjes achter de hand bij wijze van instant verjongingskuur… Brengt me op ideeën, er ligt hier genoeg lego en ander speelgoed op zolder om een compleet verjongingskuuroord van materiaal te voorzien, interesse ?

    Like

  4. Kathleen

    Ik dacht dat je die foto op het internet gevonden had!
    ´t Is een geweldige compositie, die een heel duidelijk beeld geeft van hoe de aandoening moet aanvoelen.
    Playmobil-kunst 🙂
    Veel sterkte ondertussen…
    En misschien dansles overwegen…?

    Like

  5. zem

    De afbeelding is gewoon geweldig.
    Maar de kwaal niet. En die dokter die tegen een vijfenveertig-jarige al over ouder worden gaat praten: dat is een zwaktebod.
    Menck je hebt grote kans om twee keer zo oud te worden! Toch maar zoeken naar een remedie.

    Like

  6. kliefje

    Tip van mij: koop magnesium en slik dat elke dag. Geen oxide want dat laxeert alleen maar en neemt je lichaam niet goed op. Koop magnesium lactaat of citraat. Of masseer je benen elke dag tot 3x in met magnesiumolie. Via je huid wordt het nl (raar maar waar) het beste opgenomen. In ieder geval het proberen waard niet?

    Like

    • Menck

      Ik slik een geconcentreerde magnesiumouwel per dag, een apothekerspreparaat op basis van een specialistenrecept. Daarnaast los ik ook elke dag een zakje Magnetop op in een glas water. (Oorspronkelijk bedoeld als bestrijding van spierkrampen, iets waar ik tijdens het uitoefenen van mijn job al wel eens last van heb.) Niet bepaald een magnesiumaversie bij schrijver dezes, dus.
      Ik onthoud bovenal: magnesiumolie. Thanks!

      Liked by 1 persoon

  7. Kakel

    Ik heb het in ernstige mate en slik er medicijnen van de neuroloog tegen. Een half uur voordat ik naar bed ga, neem ik die in en het gaat redelijk. Daarnaast kreeg ik in april heel heftige schokken bij het inslapen. Alsof iemand 1000 volt op mijn lichaam zette. Medicijnen van de neuroloog hielpen niet meer. Sinds twee weken ben ik er van de een op de andere dag van af.
    Ik slik Madopar tegen de RSB.
    Je kan koffie zonder cafeine gaan drinken.
    Als je magnesiumolie gaat gebruiken (tip van Klief) zorg dan dat je Zechsal olie koopt. Flink veel smeren. Als je diarree krijgt, betekent dat dat je te veel magnesium binnen krijgt.
    Wat je ook kan doen, is een slaaponderzoek in het ziekenhuis aanvragen.
    Sterkte!

    Like

    • Menck

      Heel bruikbare informatie, Kakel. Dank je wel!
      Ik zou mijn symptomen nog niet meteen als ernstig bestempelen, maar je tip in verband met magnesiumolie vind ik wel erg waardevol, vooral omdat opname via de huid over het algemeen beter blijkt te werken.
      Koffie zonder cafeïne vind ik dan weer blèh. Ik denk dat ik mijn koffie-inname stevig zal terugschroeven.

      Like

  8. madame boerenerf

    Heel vervelend! Ik kan er over mee spreken. En dat met mijn 42 lentes nog maar. Bij mij is het nog niet zo erg dat ik er niet kan van slapen. Heb er vooral last van als ik in de zetel zit. ik ga dus zeker ook de magnesiumolie uitproberen.

    Like

  9. Hilde

    Het eerste waar ik spontaan aan dacht na het lezen: wisselbaden nemen en eindigen met koud water. Dat bevordert de bloedsomloop. Ook magnesium uit voeding werkt denk ik wel goed (te vinden in onder meer sardines/amandelen/groene bladgroente/pure chocolade) daartegen. En die koffie tja..misschien toch wel wat minderen dan.

    Like

    • Menck

      Magnesium: check. Groene bladgroente: check. (Ik ben een echt konijn. Fruit is daarentegen minder mijn dada.)
      Over die wisselbaden (wisseldouches?) zal ik nog even nadenken. Douchen met koud water staat me toch enigszins tegen, eerlijk gezegd.

      Like

  10. Katja

    Probeer eens LE BAIN DERIVATIF. Doet wonderen. Ik kan ervan meespreken. Sporters doen het en ook gewone lieden. Kwestie van alle delen van het menselijk lichaam te cleanen. Geen ophopingen meer van toxische zaken. Bevordert de slaap, werkt verjongend, goed voor vanalles en nog wat.Ook voor uw madam.

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s