Brengen mij tot zingen: de kleine dingen

Het leven is een grote bundel van kleine dingen. Die universele vaststelling indachtig serveer ik u hierbij, zonder al te veel tekst doch voornamelijk middels voor zichzelf sprekende foto’s, een beknopte anthologie van mijn afgelopen dagen.
Weinig ophefmakends allemaal, doch wederom heel erg genoten, moi.

[ Het is een keer iets anders ]

Als hovenier is het fijn om zo nu en dan een opdrachtje voorgeschoteld te krijgen dat enigszins afwijkt van het gebruikelijke takenpakket. Compostbakken in elkaar zetten, om maar eens iets te noemen. En ze vervolgens voorzien van zelf uitgedokterde deksels. Want compostbakken zonder deksels zijn een klein beetje als maagzuur zonder Rennies: de vertering laat te wensen over.

Deze composietcompostbakken, waarvan alle onderdelen zijn samengesteld uit gerecycleerde kunststoffen, werden aangeschaft als een bouwpakket bij de lokale groendienst. Handleiding incluis, dat spreekt voor zich. Ecologisch, uitermate duurzaam en zeer betaalbaar: my kind of thing, kortom.

De deksels vervaardigde ik uit tweedehandse bangkiria (ofte bankirai) terrasplanken. Kostprijs: nul euro. (Oké, oké, een doosje schroeven, twee metalen handvatjes en vier roestvrije scharnieren niet meegerekend.)

Dat ik tijdens de werkzaamheden een wel erg geïnteresseerde toeschouwer naast me had, die zich bovendien uitgebreid liet fotograferen, vond ik extra vermakelijk.

Mocht er iemand in (de buurt van) Steenbrugge een tam dwergkonijn zijn kwijtgeraakt: mail me! Het is een schat van een beest, weet ik ondertussen.

[ De herfst is gearriveerd ]

Hoewel het gisteren niet meteen merkbaar was – lekker zonnetje en een fijne tweeëntwintig graden Celsius – heeft de herfst wel degelijk zijn intrede gedaan. Geheel onopgemerkt is diens komst toch niet gebleven:


[ Herfsttijloos | Colchicum autumnale ]


[ Liriope muscari ]

Na de afgelopen anderhalve maand te werden geteisterd door een niet aflatende droogte en een bijwijlen verzengende hitte die mijn lijf liet verworden tot een affreuze poel van zweet, muggenbeten en verbranding, stel ik de komst van het mooiste seizoen dan ook danig op prijs. Al mijn zintuigen genieten weer volop, want de herfst is synoniem aan bedwelmende geuren, feeërieke kleuren en een actief tuingebeuren. Eén langgerekt gevoel van extatisch proeven met ogen, oren, mond, handen en neus, kortom.

[ Buitenleven ]

Het kon – en kan nog steeds – perfect: buiten vertoeven. Het gestaag variërende uitspansel is tot nader order veruit het meest vertrouwde plafond van mijn habitat. Enfin, toch overdag.
En zulks is niet zelden je reinste geneugte.

Eveneens op het programma: kokerellen in open lucht nu dat nog tot de mogelijkheden behoort. Wat dacht u van een mosselfestijn in de kolengestookte wadjan, om maar eens iets te noemen.
Want voor mosselen mag u me op gelijk welk tijdstip wakker maken. En dat weten ze verdomd goed, die op culinair vertier beluste aangetrouwde familieleden van me.


[ Wadjan overvloedig insmeren met kokosolie ]


[ Groenten en kruiden toevoegen ]

[ De ingrediënten een wijl husselen ]


[ De vuurkracht wat intensifiëren middels stevig blazen op de kolen ]


[ Checken op gaarheid ]


[ En opdienen maar! ]

En u?

[ Foto’s: Menck W. ]

  1. Liese

    haha, dat plantje met die paarse bloemen “liriope muscare” hebben wij hier ook staan in den hof, en ik vraag me al heel de tijd af of dat nu onkruid is of niet, niet dus…

    Like

  2. Kakel

    Ja, doe mij ook maar veel buitenleven-gevoel. Wat bizar dat de blauwe druifjes al in bloei staan. Ik dacht dat alleen het blad snel groeit maar dat er een groeiremmer in de bol zit waardoor de bloemen pas in het voorjaar komen.
    Mevrouw Katrien ziet er niet alleen charmant uit, ze kan ook koken. Maar doe mij toch maar geen mosselen. Het voordeel is dat jullie er dan meer van hebben.

    Like

    • Menck

      Dat zijn geen blauwe druifjes, Kakel, maar wel Liriope muscari. In het Nederlands: Leliegras.
      Blauwe druifjes zijn dan weer Muscari botryoides. De naamsverwarring is dus begrijpelijk.

      Like

  3. woelmuizenier

    Vragen staat vrij denk ik zo af en toe. Vandaar: wat, waarvoor en wat waren die ‘hoekelementjes’ op foto 6?
    De wadjan getuigt heel zeker van een staaltje (!) metalurgisch en culinair vakmanschap. (*jaloers*)

    Like

    • Menck

      De wadjan is inderdaad een uniek stuk, vervaardigd door een vriend des huizes die het ijzer smeedt als het heet is.
      De ‘hoekelementjes’ prijken dan weer bovenaan de groene stok die het deksel openhoudt. Ze vormen een steunvlak tegen het deksel. Als het deksel dicht is, laten we de stok zakken in een gleuf van de compostbak, zodat je alleen nog de hoekelementjes kunt zien.

      Like

  4. Eilish

    Groot gelijk dat jullie nog eens verzamelden voor dat buiten koken eten. Voor we het weten zitten we allemaal weer binnen onder een dekentje.
    Eens vragen aan Sinterklaas of hij mij ook zo een fameus kookschaaltje kan brengen!

    Like

  5. zem

    Hier zien we het goede leven. Van professionele compostbakken – voor dat goede goud van de tuin – tot plantaardige najaarsschoonheden, hemelse luchten en heerlijk tuinfestijnen. Wat beleven wij een heerlijke nazomer!

    Like

  6. els

    Ik kijk echt niet naar uit naar de dag dat ik mijn terrasdeur overdag zal moeten dichttrekken. Die dag wordt in mijn hoofd immers zomer 2016 voorgoed afgesloten. Mijn leefwereld wordt meteen een stuk kleiner.
    Die compostbakken, dat klusje heb je goed opgeknapt!

    Like

    • Stef Den Flater

      Moet natuurlijk zijn: zien het nut niet van in. 😦
      Tussen haakjes: volgens ‘kenners’ mag je niet spreken van wokken als je geen deksel gebruikt. Het zal wel één van die discussies zijn die een mens uren kan voeren tussen pot en pint.
      Er zijn slechts twee dingen die ik niet eet: oesters en mosselen. Voor het overige eet ik steeds wat de pot schaft en doe ik zelden moeilijk. Oesters krijg ik niet binnen en van mosselen krijg ik tegenwoordig allergische reacties. Ik was er vroeger toch niet bepaald zot van dus vind ik het geen gemis. Des te meer voor wie dat wel lust.

      Like

Geef een reactie

