Old but not gold

Maak kennis met de Siol, in visserijmiddens beter gekend als de O.225 Norman Kid. Deze sloep is met zijn ei zo na zestig gure winters de oudste houten vissersboot van de Belgische vloot. Een heuse brok erfgoed, kortom.
Dat de oude rakker op de kade ligt, zegt u? Klopt als een zwerende vinger, want hij is al ruim twee jaar zo lek als een zeef. De reder wil hem graag gekalefaat zien zodat hij opnieuw waterdicht wordt. Helaas zou die mens voor dit huzarenstukje om en bij de 60.000 euro moeten ophoesten. Geld dat er, zo verduidelijkt hij, hoegenaamd niet is.

En dus moet de Siol weg van de kade. Een beslissing van de Oostendse havenvoorzitter, een zekere Johan Vande Lanotte. “De kaai is bedoeld om vistuig op te leggen, het is geen goedkope stockageplaats.” Vistuig, iemand?
De reder vroeg aanvankelijk drie maanden uitstel van executie. Dat zijn ondertussen twee volle jaren geworden. De Siol ligt nog steeds op het droge te happen naar zijn dure regencape.
In Oostende is het geduld en bij de reder het geld al jaren op. En dus kreeg die laatste thans de dwingende raad om zijn befaamde allodium liefst zo snel mogelijk naar het containerpark te brengen.

Gooi uw sloepje maar in de bak voor houtafval, meneer. Bedankt en tot ziens, hè!

Dientengevolge, beste lezer, zou bovenstaande foto wel eens een van de laatste beelden kunnen zijn die u van de Siol te zien krijgt. Deze golden oldie, met een geschiedenis zo rijk dat hiervoor alleen waarachtig ontzag gepast is, is niet belangrijk genoeg om als cultureel erfgoed (met een museumfunctie?) te worden beschermd.
De rottende botter is bovendien wellicht ook een fikse doorn in het oog van de talloze investeerders in hypermoderne flats voor de happy few. Dergelijke nieuwerwetse hoogbouwsels schieten in die buurt in ieder geval als paddenstoelen uit de grond. (Foto boven)

Modern times, net wat u zegt.
Wordt ongetwijfeld vervolgd.

[ Foto’s: Menck W. ]

  1. woelmuizenier

    Als er niemand wil investeren om die sloep op te kalefateren zou ik haar verkopen aan een sloper. Die vinden altijd waardevolle onderdelen, voornamelijk de propeller. Veel krijg je er niet meer voor maar de verantwoordelijkheid (en de kosten) om haar weg te halen ligt dan bij hen.

    Like

  2. Affodil

    “Een volk dat zijn kust vol wolkenkrabbers bouwt, heeft de band met zijn verleden verloren” (vrij naar J-F Bernardini). Waarom denkt ge dat ik – als ik er al eens niet aan kan ontkomen om nog naar onze eigen kust te gaan – alleen nog met het gezicht naar zee gekeerd kan overleven?

    Like

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.