And… action!

Niet schokkerig filmen, in-en uitzoomen beperken dan wel weglaten, creatief in- en uitfaden van de opname, er een streepje muziek – royalty free, want anders een YouTube-ban! – onder plakken en dat vervolgens langzaam laten wegebben op het einde van het filmpje: het is toch gans andere koek dan een foto nemen.
Me nog dringend eigen te maken: tekst invoegen waar nodig, meerdere opnames naadloos aan elkaar lassen, diverse muziekjes in elkaar laten overvloeien, storende achtergrondgeluiden wegwerken, eindigen met een over het scherm rollende generiek, etc.

Jeuj, ik denk dat ik een nieuw leutig tijdverdrijfje heb gevonden. Chatblis mocht vandaag alvast kortstondig de spits afbijten als figurante in mijn amateuristisch gehannes:

  1. Kakel

    Je boft wel enorm met de charmes van Chatblis anders had je – na dit verrekt goed in elkaar gezette filmpje met bijbehorende muziek – het wel kunnen schudden (-;
    Lieve groet

    Like

  2. ludorutten

    Een hobby met heel veel mogelijkheden, zelf waag ik me er zelden of nooit aan alhoewel die filmfunctie naar ’t schijnt prima werkt. Als je je er begint in te verdiepen ben je wel enkele maanden zoet.

    Like

    • Menck

      Tot voor kort was filmen onmogelijk voor mij; mijn vorige reflexcamera had geen videofunctie, de huidige wel. Het resultaat bij afspelen op hoge resolutie (1080p HD) zint me en voedt mijn goesting om me er verder in te verdiepen.

      Like

  3. Billy

    ik heb zo’n filmpje ook ooit ’s gemonteerd, maar het bleek ingewikkelder dan ik voorspeld had.
    Dit heb je er alvast goed van af gebracht, Menck!
    Met een subliem hoofdpersonage… 😉

    Like

    • Menck

      Ik monteerde het filmpje met Windows Live Movie Maker. Dat is aanvankelijk best wel wat zoeken en proberen, maar uiteindelijk heb ik het montageprocédé enigszins door. Smaakt naar meer. 😉

      Like

  4. zem

    Chatblis is uiteraard prachtig! Maar dit probeersel is zeer goed gelukt samen met de muziek.
    Ook ik werk zelden met video / film. Drempelvrees.
    Leuk om jouw experimenten te volgen.

    Like

    • Menck

      Drempelvrees had ik ook, Zem. Het is aanvankelijk zoeken, zuchten, proberen en vloeken. Maar zolang het ‘achter de schermen’ fout loopt, vind ik dat niet erg. Ik ga pas tot publicatie over als ik min of meer tevreden ben.

      Like

  5. Affodil

    Ik ben nu een inventaris aan het opmaken van al het filmmateriaal dat ik al heb. Voordeel van vakantieshots: plak ze achter elkaar (mits enig opkuisen) en je hebt iets wat op een verhaaltje lijkt. Nadeel van het overgrote deel van wat ik heb: het zijn losse natuurshots van overwegend vogels. Ik zal dus moeten kiezen tussen het volgen van de seizoenen (en me beperken tot de tuin?), het groeperen per soort/familie/… en er een soort oersaaie docu van maken of Pa en Ma Merel trachten te overhalen om hun nestdeur open te zetten en een realityshow opnemen. A la “de Pfaffs” of zo. Gelukkig maken die beesten zelf geluid, zodat ik mij van SABAM niet teveel moet aantrekken …

    Like

Geef een reactie

