De uitmelktand – UPDATE

U had, naar aanleiding van het logje ‘De uitmelktand’, nog een update tegoed.
Dit is wat de vriendin des huizes me meegaf:

Ik heb een ontvangstbewijs gekregen van de tandarts maar geen terugtrekkingscertificaat voor het verwijderen van de wortel (hetgeen bij mij gebeurde). In de plaats daarvan kreeg ik een certificaat voor het trekken van een tand terwijl er toen helemaal geen tand meer aanwezig was.
Louche zaak.

Ik nam per e-mail contact op met het RIZIV (het Rijksinstituut voor Ziekte- en Invaliditeitsverzekering). Dat liet me weten dat de arts – gedeeltelijk geconventioneerd – niet verplicht is om zijn consultatie-uren te etaleren in zijn wachtkamer. Daarop stuurde ik een link met de letterlijke wetmatigheden van het ziekenfonds naar het RIZIV dat me kort daarop terugmailde met de melding dat gedeeltelijk geconventioneerde artsen wel degelijk hun spreekuren moeten uithangen. (Alleen buiten die spreekuren kunnen zij een hoger honorarium aanrekenen, vandaar.)
Overwinning, yes!

Ik heb er mijn tandarts, tijdens mijn laatste bezoek, attent op gemaakt dat het prestatiebewijs voor terugtrekking het werkelijk betaalde bedrag dient te vermelden. De tandarts beweerde niet op de hoogte te zijn van deze recente wet. Na aandringen mijnentwege heeft ze, onder de ‘ja’, dan toch de wettelijke som ingevuld.
Tweede overwinning!

Kortom: wie niet op zijn strepen staat en alles zomaar voor waar aanvaardt, wordt onrecht aangedaan. Ik hoop dat mijn wedervaren wat ogen heeft geopend.

  1. Mrs. Brubeck

    Ik moest vorig jaar met Jongste naar het ziekenhuis om zijn wijsheidstanden te laten trekken… We hebben op de 1e afspraak geen dokter gezien, alleen een secretaresse om de afspraak vast te leggen… Nadien in de bus:inderdaad een rekening voor een consultatie. Heb mijn franke mond opengezet en gebeld om te zeggen dat ik dat niet ging betalen… Na enig overleg mocht ik de rekening als nietig beschouwen… Hoevelen zouden die rekening toch betalen??? Juist ja… Iedereen 😦

    Like

  2. Brubeck

    Ai, ik zou toch maar oppassen om die tandarts zo te wijzen op het wettelijke.. volgende keer “vergeet” ze je verdoving te geven als ze een van je tanden begint te trekken. Als in “wie laatst lacht.. heeft de mop niet begrepen”.

    Liked by 1 persoon

  3. Kakel

    Ik zou de volgend keer niet meer zo gemakkelijk in de tandartsstoel plaatsnemen. Maar dat komt omdat ik daar weinig aan mijn grote mond heb 😉 Voorwaar een 1 – 0 overwinning voor de dame in kwestie. Respect dat ze haar poot heeft stijf gehouden!
    Lieve groet

    Like

Geef een reactie

