De uitmelktand

Van een goede vriendin des huizes ontving ik gisteren een e-mail met het verzoek de bijgevoegde tekst eens na te lezen alvorens ze hem zou versturen.
Haar schrijven, een aperte inculpatie, las ik met stijgende verbazing en verontwaardiging. Hier hangt zonder de minste twijfel een kwalijk geurtje aan.
Met haar uitdrukkelijke toestemming publiceer ik de aanklacht hieronder met het voorstel er eens úw mening over te spuien. Mocht u zelf al iets gelijkaardigs hebben meegemaakt, dan verneem ik graag uw wedervaren. Want dit is volgens mij ontegenzeglijk een (zoveelste?) flagrant gevalletje patiëntje-uitknijpen.
Toch?

Nochtans:

Sinds 1 oktober 2015 moeten artsen en andere zorgverleners het bedrag dat je als patiënt betaalt, vermelden op:

Advertenties

  1. Eilish

    Ik kan dit schrijven meteen doorsturen naar de orthodontist die me vorige week €285 liet betalen bij aflevering van de nachtbeugel voor mijn jongste (zo een ijzerdraadgeval, zoals wij in de jaren ’80 droegen) en waarvoor hij ook geen getuigschrift voor verstrekte hulp ‘kon’ afleveren. Die beugel was eigenlijk de week voordien al betaald (€330) bij het nemen van de tandafdruk voor het maken ervan), toen kreeg ik wel een getuigschrift en trok ik €186 en een sjiek terug van de mutualiteit.
    Doodnormaal vinden die gasten dat precies …
    Als ik dan mijn boekje eens opendoe over een boekhoudverleden, dan komen me nog discussies in gedachten van de dokter die een snoepreisje kreeg naar de Emiraten van de pharma-industrie, netjes verpakt als congres. Hij wou de reis van zijn partner ook inbrengen in zijn boekhouding, compleet met de gouden sierraden die hij daar kocht. Als de boekhouder dat niet verdedigd krijgt bij belastingcontrole is hij nog ‘den uil’ op de koop toe.
    Zum kotzen !!

    Like

  2. Heidi

    Ha, mijn beste, zulks is hier schering en inslag bij de orthodont. Die schrijft op het afsprakenbriefje hoeveel cash er moet zijn de volgende keer. Op die volgende afspraak vraagt hij dan poeslief of het gelukt is om XXX euro mee te brengen, en soms lapt hij er dan nog 100 bij. Ad rem zijn en het briefje bij hebben is de boodschap…
    Hij lult er zich dan ook elke keer weer uit. Ik heb absoluut geen zicht op het groene briefje, wat er aangegeven staat en wat niet, die mannen maken dat zo onleesbaar als ze zelf willen.
    Bij onze gewone tandarts: alles bancontact, alles volgens de regels van de kunst.
    Over een bepaalde Gentse oogartse kan ik je ook nog wat verhalen leveren als je wil. De Delvaux-sjakosj waarmee ze op ronde kwam na de operatie van zoon twee is helemaal door mij betaald denk ik. Gelukkig vonden we voor de andere zonen competente artsen die wel volgens officiële barema’s werken.

    Like

    • AnneTanne

      Inderdaad… Toen mijn man een keer van de oogarts terugkwam, en de oogarts helemaal niet gezien had (enkel een assistent, en niet van het soort ‘assistent in opleiding tot specialist), maar wel een ‘getuigschrift voor verstrekte hulp’ voor de (niet) geleverde prestatie bij had, heb ik hem meteen naar de mutualiteit gestuurd, die meteen de arts in kwestie contacteerde.
      Als iedereen dit soort praktijken meteen aankaartte (met de arts in kwestie, zoals mevrouw in bovenstaand stukje, of met de mutualiteit) zou het snel gedaan zijn…

      Like

    • Menck

      De kans dat hij per mail antwoordt, is zo goed als onbestaande. Maar een telefonisch contact door de getroffene aangaande die mail, is dan vaak weer wél effectief.

      Like

  3. Katya

    Zelf verzorg ik me met kruiden en planten en voor de tandarts plan ik naar Oost-Europa te trekken. Naar de oftalmoloog ga ik nooit want mijn zicht is stabiel sedert mijn 25ste levensjaar. Lenzen koop ik bij Hema en ook de verzorgingsproducten hiervoor.
    Mijn jongste bracht zonet een bezoek aan de oogarts. 50 euro waarvan ? terugbetaald wordt. Een kat vindt er haar jongen niet in terug.

    Like

    • Menck

      Naar Oost-Europa trekken voor de tandarts? Dat lijkt me toch ook niet meteen de meest prijsgunstige oplossing.
      Tip aangaande uw lenzen en verzorgingsproducten: bestel ze online. Scheelt een slok op de borrel, zelfs in vergelijking met de door Hema gehanteerde prijzen.

      Like

  4. chelone

    Wat wij zouden moeten doen als wakkere patiënt is:
    – een geconventioneerde arts (huisarts, tandarts, specialist, enz.) kiezen voor onze noden (eenvoudig op te zoeken);
    (Ook uitkijken voor artsen die gedeeltelijk geconventioneerd zijn)
    – zeker en vast een factuur vragen aan artsen (als ze het zelf al niet voorstellen maar wat ze wel verplicht zijn) voor prestaties die niet worden terugbetaald door de ziekenkas;
    – uitkijken of de door ons betaalde som wel degelijk vermeld wordt op het getuigschrift voor verstrekte hulp.
    Als we dat met z’n allen zouden doen, geraken we al een heel stuk verder in de gerechtigheid op dit gebied.

    Like

    • Menck

      Geconventioneerd: de arts/verzorgende houdt zich aan de opgelegde tarieven.
      Niet geconventioneerd: de arts is vrij in zijn prijsstelling.
      Check vooral deze site om dienaangaande wijzer te worden omtrent uw huisarts, tandarts en dies meer:

      http://www.bondmoyson.be/wvl/voordelen-advies/terugbetalingen-ledenvoordelen/Opzoeken-terugbetalingen-zorgverleners/Zorgverstrekkers-opzoeken/Pages/default.aspx

      Hoe het onderscheid geconventioneerd / niet-geconventioneerd ooit is kunnen ontstaan, ontgaat me echter volledig. Trap niet in die val, beste lezer!

      Fijn advies, in ieder geval. Bedankt, Chelone!

      Like

      • hoow@huis met tuin.

        Beetje buiten de kwestie maar toch volgende:
        Ik ging naar twee verschillende geconventioneerd podologen om steunzolen. In een wip weer buiten, 100 euro betaald, beetje remgeld terug en zolen waar ik absoluut geen weg mee kon. (ook niet na verschillende keren bijwerken)
        Dan maar naar ondertussen twee verschillende niet geconventioneerd podologen. Een stuk duurder, geen remgeld terug gekregen. Maar wel steunzolen waar ik iets mee ben en die veel andere kwaaltjes aan voeten en knieën voorkomen.

        Ik begrijp niet waarom ik bij die goeie (en duurdere) geen basisbedrag remgeld terug krijg.

        Like

        • Menck

          Het bedrag van de terugbetaling hangt af van de specifieke ingreep. Neem daarom best contact op met je ziekenfonds als je het exacte bedrag van de terugbetaling in jouw situatie wilt kennen.
          De vermelde terugbetalingen zijn vaste tarieven, gebaseerd op de kostprijs van geconventioneerde artsen. Een niet-geconventioneerde arts kan naast het vaste tarief ook supplementen aanrekenen. Die supplementen worden niet terugbetaald.

          Like

    • Menck

      Een frappant verschil: alle huisartsen in Nederland hanteren dezelfde tarieven. De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft deze huisartsentarieven vastgesteld. Het zijn maximumtarieven (die bovendien een pak lager zijn dan in België), dus een huisarts mag daar nooit overheen gaan. De tarieven worden vaak rechtstreeks naar je zorgverzekeraar gestuurd. Je hebt er in principe dus nooit mee te maken.

      Liked by 1 persoon

      • woelmuizenier

        Ook bij ons gaat het een stuk eenvoudiger. De artsen rekenen direct af met de verzekering. Voor eventuele extras stuurt de arts een kostennota die door de verzekering moet goedgekeurd worden en weten wij vooraf hoeveel we zelf moeten bijleggen.

        Like

        • Menck

          Na de zogenoemde kloteklanten heb je nu ook de klotepatiënten in België, zeker als je weet hoe een en ander wordt geregeld in het buitenland. Het is te erg voor woorden, eigenlijk.

          Like

  5. ludorutten

    Dringend nood aan een witte kassa. Ken er ook die nog nooit van bancontact gehoord hebben, toch vreemd? Maar ook met een papiertje durven ze er prestaties op schrijven die niet geleverd zijn; De sociaal zekerheid en patienten zijn de dupe. Ik heb zo het vermoeden dat deze oplichterij gedoogd wordt.

    Like

  6. Mieke

    Vier maanden geleden een niet geconventioneerde oogarts bezocht ivm cataract bij mijn ma. Operatie was noodzakelijk. Gekozen voor laserbehandeling. Oa voor de veiligheid en ook omdat haar beide ogen in dezelfde week konden behandeld worden. Wisten dat dit niet terugbetaald werd door mutualiteit of hospitalisatieverzekering. Op woensdag cash 885€ betaald nog voor de ingreep, op vrijdag terug 885€ cash betaald. Kregen wel ontvangstbewijs. Heb toch contact opgenomen met de mutualiteit, en zeiden dat we indien bewijs van betaling hadden, er 100€ per oog kon getrokken worden. Kregen na het opsturen van de “ontvangstbewijzen” weken nadien de papieren terug met als mededeling dat ze niet geldig waren.
    Wij hebben er verder niks meer voor gedaan. Kwestie dat we die arts nog nodig hebben.
    De visites kosten 86 of 88€ weet dat niet meer juist, daarvoor kreeg mijn ma telkens een goeie 12€ terug van de mutualiteit.

    Wel heel tevreden over het resultaat van de behandelingen.
    Een gewone cataractoperatie wordt wel terugbetaald.

    Ik vrees dat jullie vriendin nooit een antwoord zal krijgen.

    Ik kan je boeken vertellen over hoe het eraan toe gaat in de medische wereld wat betreft “relatiegeschenken”.
    En denk dan maar aan heel grote bedragen.
    Is al enkele jaren geleden, maar word er nog altijd niet goed van als ik eraan denk.

    Like

    • Menck

      Indien jullie een en ander op voorhand zouden hebben geweten, had je ma beslist voor een geconventioneerde oogarts gekozen. En daar zit het hem nou net: het gros van de mensen kent het begrip niet of – waarschijnlijker – weet niet van het bestaan af.
      Dat het verschil tussen een geconventioneerde en een niet-geconventioneerde arts nog zo’n mysterie blijkt, duidt simpelweg op een schromelijk/schandalig gebrek aan voorlichting dienaangaande. De kracht van de lobby, vermoed ik.

      Hoe het onze vriendin is vergaan, lees je later in een update op deze blog. Maar je denkpiste gaat (helaas) de juiste richting uit.

      Like

  7. Kakel

    Ik heb nog nooit iets contant betaald aan een dokter of orthodontist. Ja, in België, toen mijn man in onze vakantie zijn voet brak.
    Wat een raar verhaal, te treurig voor woorden. Doet me denken aan landen als Griekenland of Italië. Daar zijn ze zo corrupt als de malle moer. Mijn complimenten aan de huisvriendin!
    Lieve groet en houd ons op de hoogte…

    Like

  8. Pingback: De uitmelktand – UPDATE | TWAAIT

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s