Verstild zilt

Een strook desolaat Noordzeestrand in de winter: als ik u er een foto van toon, merkt u daarop niet dat het koudste der jaargetijden heerst. Op legestrandfoto’s visualiseren de seizoenen zich niet; er bloeien geen bloemen, u treft er nimmer vallende blaadjes, sneeuw blijft er zelden tot niet liggen omwille van de hoge zoutconcentratie en de meeuwen zijn er het jaarrond levendig.

Exact negentien jaar geleden was dat wel even anders. Gáns anders.
De winter van 1996-’97 was de koudste die ik ooit mocht meemaken. Meer nog: deze winter geldt als een van de strengste van de afgelopen eeuw. We moeten al terug naar 1962 om diens overtreffende trap te vinden.
In de winter van 1996-’97 was het de laatste keer dat ‘It giet oan’ weerklonk in Friesland en de Elfstedentocht op gang werd getrokken. De periode december-januari werd volop beheerst door barre vriesdagen en schrale droogte. Temperaturen haalden niet zelden de -20 °C.

Er voltrok zich een zeldzaam fenomeen op het strand: de golven bevroren welhaast instant en sierden als grillig verstilde witte barenruggen de vloedlijn waardoor er een irreëel aandoend landschap ontstond. Zelfs de Noordzee bevroor ten dele, waardoor zij die zulks riskeerden zich tot vijftig meter zeeinwaarts konden begeven middels een onwezenlijke walk on water.

Op 3 januari 1997 maakten madam Menck en ik onze eerste vereende strandwandeling; we waren hooguit zes maanden samen. Dat we er ook maar meteen een zeewandeling van maakten, hebben we sindsdien niet meer kunnen herhalen.
Eerder die dag schoven en gleden we op de tientallen centimeters dikke ijslaag waarmee de Damse Vaart was bedekt. De bekende waterloop was al een tijd opengesteld voor het grote publiek. Het gros koos echter eieren voor zijn geld wegens de door merg en been snijdende kou.

Met een analoog cameraatje schoot ik die derde januari een tiental inferieure beelden. Heden vind ik het echter veeleer unieke opnames van een meteorologisch verschijnsel dat ik misschien nooit meer zal meemaken.
Na de foto’s te hebben gescand, waardoor ze helaas nog wat aan kwaliteit hebben ingeboet, plaats ik ze met graagte op deze stek. Het contrast met vandaag, precies negentien jaar later, kan namelijk niet groter zijn.

[ Foto’s: Menck | TwaaitLocatie: Wenduine ]

  1. Stef Den Flater

    Heel wat herinneringen aan dat jaar: ook enkele negatieve. Ik had toen een echte Nikon in handen gekregen maar ik twijfelde aan het verhaal van de schenker – een vriend van mijn pa – die beweerde dat iemand het toestel had laten liggen op een bank langs de Brugse Vesten. Het was aanlokkelijk want fotografie interesseerde me toen reeds, maar het verhaal leek te ongeloofwaardig.
    En eerlijk: dit soort winters moet echt niet meer. De schade die je na zo’n winter mag (laten) herstellen is toch niet mis.

    Like

  2. De Fruitberg

    Terwijl ik hoop dat het toch iets kouder wordt, hoeven winters als die van ’96-’97 ook niet voor mij. En de kwaliteit van een foto doet er vaak niet zoveel toe. Het zijn ook vaak gewoon prachtige herinneringen, die ‘vroeger’ doen herleven.

    Like

  3. Thomas Pannenkoek

    Schone madam 🙂 !
    Die winter heb ik ook zeer aanwezig meegemaakt. Wandelen op de Damse Vaart, op de Brugse Reitjes, aan zee. Maar voor mij hoeft het ook niet terug te komen. Foto’s zijn idyllisch, maar zeven onderbroeken boven elkaar vind ik toch niet comfortabel wandelen 🙂

    Liked by 2 people

    • Menck

      Gelukkig is mijn madam een breister; ze had een angorawollen onderbroek voor me in elkaar geflanst. Zulks kriebelt als gek doch die dag waren er opvallend weinig wandelaars op het strand zodat ik naar hartenlust aan mijn oververhitte kruis kon krabben.

      Liked by 1 persoon

  4. tinyblogt

    Tof dat je net dààrvan foto’s hebt gemaakt.
    Ik weet dat dit toen gaande was, maar kwam wellicht niet buiten. Ik had namelijk een baby van een maand of drie, vier en die kluisterde me nogal aan huis. Ik heb totaal geen herinneringen aan grote kou in die winter, wel aan een huilbaby en een vader die er toen ook al nooit was om te helpen.

    Liked by 1 persoon

  5. Heidi

    Da’s het jaar nadat wij redelijk impulsief naar Friesland vertrokken na onze wettelijke trouw. In ’95-’96 was er twijfel, en dan toch geen Elfsteden. In ’96-’97 hadden we geen tijd, maar ik herinner me ook die bevroren golven. ’t Waren koude nachten, van dicht bijeen kruipen, en in oktober werd het resultaat daarvan geboren. Schoon jaar, en tijden die wellicht niet meer weerkomen.

    Like

  6. Bart

    Zo inferieur vind ik die foto’s dan ook weer niet. Tegenwoordig gebruiken ze digitale effecten en filters om dezelfde sfeer op te roepen… . Ik herinner me die winter ook nog , het was de enige winter dat ik medeleerlingen diende te vragen om de gesp van m’n helm los te maken (ik reed in die tijd rond met een Flandria bromfiets), daar ik geen gevoel meer had in m’n vingers….

    Liked by 1 persoon

    • Menck

      Dat komt waarschijnlijk omdat jij toen lekker gezellig met je barbiepoppen aan het spelen was bij de gloeiendhete kachel terwijl wij lekker volwassen verliefd liepen te wezen. Hà!

      Like

  7. beaunino

    Ik was die dagen vijf maanden zwanger. Toen al hartstikke dik;-). Ik woonde alleen in het houten Zaanse huis aan de Zaan. Al mijn leidingen waren bevroren. CV had ik niet, enkel een gaskachel waarop ik ’s avonds een grote soeppan plaatste zodat ik me daar de volgende ochtend mee kon wassen. Maar het afzien was het waard voor de Elfstedentocht! Leuke mme ook, knap stel hoor!

    Like

  8. zeezicht

    Mooie foto’s!
    Maar dat was niet de eerste keer dat er ijsschotsen op het strand lagen hoor!
    Jammer dat ik er geen foto’s van heb, maar zo’n tien of twaalf jaar eerder was het ook van dattem. Ik meen mij te herinneren dat het zelfs twee winters achter mekaar gebeurde.
    Zo’n koude hoeft voor mij niet… brrrrrrr

    Like

  9. zem

    Dat waren me nog eens barre tijden, Menck. Leuk om te mijmeren bij deze foto’s.
    Als je met je neus op het ijs wilt vallen, als je je brievenbus op je oprit alleen met een vaatje strooizout voor je buik kunt bereiken, constaterend dat deze, na ijsvrij te hebben gemaakt, geen ochtendkrant bevat….
    Als je auto eerst volledig wilt uitprepareren uit een dikke laag ijzel met sneeuw vermengd: kom dan maar een bak koffie halen in het Noorden 😉
    Ik wacht met boodschappen doen op de dooiinval.

    Like

    • Menck

      Ja, op 4 januari 2037 omstreeks halfeen ’s middags wordt er opnieuw een dergelijke nietsontziende winterprik verwacht. Leg alvast maar je muts klaar.

      Like

  10. onderdeappelboom

    Ik liep daar ook, op de Damse vaart. En een paar jaar daarvoor op de Brugse reien. En naar het schijnt was het ook in ’79 ijskoud en spekglad. Maar die bevrozen zee zag ik nooit. Heel mooi.

    Like

    • Menck

      Ik denk dat ik je toen gezien heb op de Damse vaart. ‘k Herinner me nog dat ik dacht: “Wie zou toch die aantrekkelijke deerne zijn onder die appelboom op de oever?”

      Like

  11. Billy

    ik kan me die strenge winter niet meer zo helder voor de geest halen.
    Maar we hadden de laatste jaren dan ook niet zoveel meer dat op “streng” gelijkt.
    Mooi fotoverslag, Menck!

    Like

    • Menck

      Dank je wel, Billy. En yep, de laatste jaren worden we verwend wat winters betreft. Al is het een verwennerij die au fond niet deugt, natuurlijk.

      Like

  12. Kakel

    Mieterse foto’s! Vooral nummer drie vind ik bijzonder. En uiteraard de jonge mevrouw Menck 😉 Ik herinner me die winter ook nog goed: de rivier lag dicht, de pont vaarde niet meer want er dreven grote ijsschotsen door. En het ijs was dik! Maar die bevroren zee…heb ik nergens eerder gezien. Heb je toch unieke foto’s gemaakt.
    Liefs Kakel

    Like

  13. Brubeck

    Mooie reeks foto’s zeker voor niet-digitale exemplaren. Tja, die winters zijn niet meer wat ze geweest zijn, waardoor ik me wel eens betrap op de uitspraak “In mijnen tijd..” 🙂

    Like

Geef een reactie

