Jingle Bells? Winterbells!

Stinkend nieskruid dan wel kerstroos zijn de twee meest gebezigde Nederlandstalige namen voor Helleborus. Verwar kerstroos dus niet met de in deze periode van het jaar eveneens erg in zwang zijnde kerstster.

Nieskruid klinkt wat gek. Door aan de plant te ruiken moet je namelijk allerminst niezen. De benaming verwijst echter naar een niet eens zó ver verleden toen de wortels van Helleborus werden gedroogd en vervolgens vermalen tot een poeder waar je, bij nasale inname, erg moest van niezen. Een soort voorloper van de al evenzeer in onbruik geraakte snuiftabak, zeg maar.
De eigenlijke titulatuur van de plant, Helleborus, verwijst op haar beurt dan weer naar het zeer giftige bestanddeel helleborine. Enkel de Helleborus niger blijft van deze stof gevrijwaard. Helleborine wordt onder meer farmacologisch aangewend.

Genoeg wetenschappelijke tralala.
Want ik wil u één van de weinige planten – misschien wel de enige – voorstellen die doorheen zowel de herfst, de winter als de lente bloeien. Onafgebroken, jazeker, en dat van oktober tot zowat eind mei.
Het is een Helleborussoort – hetgeen de opmerkzame lezers ongetwijfeld konden bevroeden door de inleiding van dit schrijfsel – doch een in de plantenwereld nog vrij recent specimen: de Helleborus x sahinii ‘Winterbells’.
Hij staat het tweede jaar op rij in onze tuin en gedijt er prima. Bijzonder is de bloemverkleuring doorheen zijn bloeiperiode: van zalmroze met roomwitte binnenkant vervagen de talloze hangende hoofdjes gaandeweg naar vaalgroen. Erg speciaal.


[ Foto: gardenphotos.com ]


[ Foto: Menck | Twaait ]

Ook deze Helleborus is, zoals zijn confraters, zeer winterhard. Voorzie een vijf- tot zevental stuks per vierkante meter en gun ze een plaatsje in de halfschaduw of schaduw. Als de grond enigszins doorlatend is, stellen deze groenblijvers weinig eisen aan de bodem. Al weten ze een kalkgift ten zeerste te appreciëren.

De prijs is helaas niet bepaald mals: reken op gemiddeld vijftien (!) euro voor een exemplaar.
Bijkomend nadeel is de vindbaarheid; voorlopig biedt slechts een handvol kwekers deze betrekkelijke nieuwigheid aan.
Moge daar snel verandering in komen, want juffrouw Winterbells is beslist de moeite waard!


[ Foto: Menck | Twaait ]

    • Menck

      Het is inderdaad een plant met aantrekkelijke eigenschappen: wintergroen, koudebestendig en langbloeiend. Doch als we voortboeren zoals we dat nu aan het doen zijn, zou wel eens heel wat flora op de tocht kunnen komen te staan.

      Like

  1. De Fruitberg

    Dat muziekje erbij kan ik erg appreciëren (The Cult – She Sells Sanctuary). Helleborus ook. maar heb nu écht geen plaats meer voor deze Winter Bells, vrees ik.
    Helleborus komt trouwens van ’t Grieks Helein (die doodt) en bora (eten), en de naam omschrijft perfect wat de plant doet als je er een Salade van maakt.

    Like

    • Menck

      De prijs wordt volgens mij kunstmatig hoog gehouden omdat het aanbod vooralsnog ontoereikend is om aan de vraag te kunnen voldoen. Zelf wist ik er ook maar één op de kop te tikken en dat nog wel rechtstreeks op de veiling in Aalsmeer.
      Veel buitenlandse plantenverkoopsites hebben nu reeds ‘sold out’ naast de H. ‘Winterbells’ staan en dat terwijl het toch een typisch winterproduct is.

      Like

      • liebest

        Ik vrees dat vooral de km vergoeding mij de nek zou omdraaien.. anders was je allang welgekomen! Zo had ik 2 zomers geleden verschillende sujets aangeschreven voor een offerte (om te beginnen heel simpel:de haag) weinig response..zelfs bij herhaalde telefoontjes. tot we plots in z frankrijk zaten, ja mevr ik heb hier net uw voortuin gedaan en uw telnr gekregen van buurvrouw. Naar waar mag de factuur?? Mijne stermagnolia en mijn hortensias die nog maar net in bloei stonden met de grond gelijkgemaakt. En scheef die haag.. man..man.. daar heeft dus echt mijn hart van gebloed.. kan je niet voorstellen.

        Like

  2. beaunino

    Ik heb helemaal niets met helleborus. Weet je wat ik nog wèl eens zou willen in mijn tuin? Winterjasmijn, een vroegbloeiende kers of zo’n geel bloeiend boompje. En dan heel veel krokussen en sneeuwklokjes, en hyacinten, tulpen en narcissen. Komend jaar eindelijk de tuin bestraten en dan, volgend jaar ga ik eindelijk eens werk maken van de borders. Krijg er helemaal zin in dankzij jouw blog over die ‘rare’ Helleborus.

    Like

    • Menck

      Schrijf maar op, Narda:
      – Jasminum nudiflorum;
      – Prunus subhirtella ‘Autumnalis’;
      – Chimonanthus praecox | Hamamelis × intermedia | Forsythia | etc.

      Check Google als je wijzer wilt worden. En stap komend voorjaar je lokale tuinzaak binnen. 😉

      Like

    • Menck

      Cactussen, vetplanten, palmbomen en -boompjes, rotsplantjes, …
      De exotische flora is niet bepaald mijn vakgebied, eerlijk gezegd. Wat ik wel weet, is dat Helleborus het bij jullie niet zal doen. 😉

      Like

  3. Kakel

    Wij hebben verschillende Helleborussen in onze tuin staan. Ik ben verzot op ze! Ze staan op het Noorden en gedijen prima. Elk jaar worden ze mooier. Die “Winterbells” heb ik nog niet 😉
    Lieve groet

    Like

Geef een reactie

