Klodders, klevers en kinderkak

Een oud en aftands stuk middels wat kleine ingrepen omvormen tot iets toonbaars? Check!

Neen, beste lezer, dit is allerminst een beschrijving van het zich voor de badkamerspiegel afspelende ochtendritueel mijner madam. Had gekund, vaneigens, doch de beschrijving slaat op een afgedankt inbouwkastje en hoe daar toch iets bruikbaars van te maken. Zoals in: bruikbaar in een kinderkamer. Of correcter nog: in een kleuterkamer.
Want waarom gloednieuwe spullen aanwenden in zoiets kortstondigs als het verblijf van een uk? Voor u er erg in hebt, pubert hij of zij u het bloed vanonder de nagels en wordt uw kamerinrichting op schamper hoongelach onthaald. Deze week ging ik, kortom, weer maar eens recyclerend doe-het-zelven.

Een inbouwkastje is, zoals u wellicht al bevroedde, geheel en al verstoken van poten. Beetje vervelend als je het als losstaand meubel wil aanwenden. Zoals zo vaak bracht ook hier een zoekertjessite de uitkomst: in no time wist ik vier vintagepootjes op de kop te tikken voor je reinste habbekrats.
Het kastje zelf was, zacht uitgedrukt, niet moeders mooiste: donker fineer met daarbovenop een blinkende laklaag. Mijn gestorven grootmoeder zaliger die overleden is, zou het beslist een beeldig ding hebben gevonden. Ook al omdat het er erg goedkoop uitzag, iets wat perfect had aangeleund bij haar hooglijk zuinige aard.
Goedkope kastjes uit die tijd waren bovenal verstoken van snijwerk doch gewoon rechttoe rechtaan vormgegeven. Thank God for that, want als ik ergens hartgrondig van gruw, dan is het wel van tierlantijntjes op meubilair.

Moeilijk was het opkalefateren allerminst: stevig schuren tot op het blanke hout, primer erop en afwerken met twee matglanslaklagen. Ik opteerde voor een ultralichtzeepgroen verfje, kwestie van de vintagelooks wat door te trekken.

Afwerken deed ik dan weer geheel eigentijds: met muurstickers. Een stijlbreuk, I know. Maar hey, ik diende een kleuter te plezieren, remember? Naar verluidt zijn die gepamperde mensjes nogal visueel ingesteld.

En terwijl ik toch op dreef was, voorzag ik tevens de deur van een polychrome groeimeter. Yep, weerom een muursticker, doch dit keer een overmaatse. Niks dat je niet online kunt bestellen. Levertijd: ’s anderendaags.

De volgende dag kwam de kleuter enthousiast waggelend een kijkje nemen in het nog volop naar verf ruikende kamertje. Ze had maar oog voor één iets: het speelgoed dat ik de avond voordien op de hoogpolige mat had gedrapeerd. Toen ik het minimeisje een weinig later op de arm nam om haar middels lichte dwang nu ook maar eens te wijzen op “die o zo vrolijke kleurtjes van de perfect aangebrachte groeimeter”, scheet ze prompt haar luier vol.

Werken voor een dreumes? Uitermate ondankbaar, zeg ik u!

[ Foto’s: Menck | Twaait ]

  1. Joke

    Ik ben geen peutertje meer en zou er heel blij mee zijn. Bestaat er niet een liedje: één emmertje water brengen, één kastje erbij…
    De eerste en de tweede zin en vervolgens die ‘had gekund’: I love it. My cup of tea!!

    Like

  2. Eilish

    Schoon werk ! Was mijn dochter nu ook maar tevreden met een likje verf op een kastje, maar nee, heel haar meubilair zou buiten moeten (degelijk hout, kleerkast, commode, bed, nachttafel – dus deze moeder denkt dat het mag blijven!) ’t kind heeft deze week precies iets verkeerd gegeten. Ik kweek er een maagzweer van !

    Liked by 1 persoon

    • Menck

      Gewoon doen: haar meubilair integraal naar de zolder verwijzen. Op één voorwaarde weliswaar: niks nieuws in de plaats kopen.
      Wedden dat ze zal temperen?

      Like

  3. Kakel

    Het ochtendritueel van madam Katrien, foei! (schater)
    Je hebt eer van je werk, Menck. En het mooie is dat het wordt gewaardeerd. Mijn vader heeft ook heel veel voor onze dochter gemaakt, zoals het ledikantje met Nijntje erop. Onbetaalbaar! Als moeder zou ik ontzettend trots en blij zijn met het resultaat.
    Lieve groet

    Like

Geef een reactie

