Baksteen in de maag: Vlaanderen als lappendeken

De manier waarop in België gewoond wordt, verschilt zo sterk van die in Nederland dat je het onmiddellijk ziet als je over de grens komt. De vorm van de ramen, de gordijntjes, de deur, het dak, de gebruikte verf, zelfs de kleur van de baksteen is anders. Als een Nederlander over ruimtelijke ordening in België hoort spreken, zal hij wellicht met zijn ogen knipperen.
Bestaat in België wel zoiets als ordening?

Verschijnt Nederland als een toonbeeld van ruimtelijke ordening, dan blijkt België er in menig opzicht de negatie van te belichamen. En wat hierbij nog het meeste opvalt, is het verschil in de woonvormen. Terwijl de Nederlandse woningen veelal anonieme bestanddelen zijn van homogene wijken of bouw­complexen, werpt de Belgische woning zich in de regel op als een afzonderlijk gebouw, als een individu dat nadrukkelijk anders pretendeert te zijn dan zijn buren. De hieruit resulterende verscheidenheid aan heterogene bouwtypes en stijlen wekt vanouds de verbazing van buitenlandse bezoekers.

De lintbebouwing, grillige verkavelingen en oneindige variëteiten aan bouwstijlen en zelfbouwcultuur kenmerken België, en Vlaanderen in het bijzonder. In Nederland heerst naar onze mening de eenheidsworst van gestandaardiseerde woningen en overheidsregulering. Het maakt dat Vlamingen Vlaanderen op bouwvlak boeiend vinden maar Nederlanders dan weer gewag maken van ‘Belgische toestanden’: Vlaanderen ziet er volgens hen uit als een door een krankzin­nige bijeengenaaid lappendeken met daarop de meest diverse blokken rondgestrooid door een woest geworden reus.

Madam Menck en ik trokken de afgelopen weken geregeld al wandelend door het Vlaamse landschap en namen zo nu en dan foto’s van huizen en huisjes. Onderstaand vindt u een 21-delige selectie van eigen hand van de meest uiteenlopende woningen qua stijl, grootte, leeftijd en toestand. Schier alle foto’s werden genomen in een straal van twintig kilometer van onze woonplaats.
Voor meer bouwkundige buitenissigheid verwijs ik u overigens met graagte naar deze vermakelijke site.

Rest er mij u nog enkele vraagjes te stellen, geheel en al uit nieuwsgierigheid:

  • Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
  • Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
  • Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?

Om úw honger alvast te stillen, vindt u hieronder mijn antwoorden:

  • Een rechttoe rechtaan woning, zijnde een rechthoekig witgeschilderd blok, 16 x 10 meter, met een rood puntdak erop. Alle leefruimtes bevinden zich op de gelijkvloerse verdieping, waardoor onze woning zich als bungalow laat omschrijven. Bouwjaar: 1995. Ik vind onze woning geen toonbeeld van schoonheid doch we kochten ze, ondertussen alweer achttien jaar geleden, omdat ons budget deze destijds nieuwbouwwoning toeliet.
  • Foto 18 benadert mijn voorkeur.
  • Neen. Ik zou opteren voor een uitermate strakke woning met een optimale ruimtebenutting en heel veel lichtinval.

En, o ja: ik prefereer by far de Vlaamse “willekeur” boven de Nederlandse “saaiheid”.
Waarom zijn overigens zoveel Nederlandse woningen opgetrokken uit bruine, bruine en nog eens bruine baksteen?

Foto 1 | David vs Goliath:

Foto 2 | “Little” house on the prairie – ja, dit is wel degelijk één woning:

Foto 3 | Hoeken troef:

Foto 4 | Dressed in cedar:

Foto 5 | Huize Avondrood met, ahum, jaloersmakende tuin:

Foto 6 | The White House revisited:

Foto 7 | Chacun fait ce qu’il lui plait:

Foto 8 | De roem van mensen is slechts schijn, je kunt alleen maar groot zijn in het klein:

Foto 9 | Longing for the forest:

Foto 10 | Kopje koffie, glazenwasser?

Foto 11 | The house on haunted hill:

Foto 12 | De kleine zelfstandige:

Foto 13 | Tussen kunst en kitsch?

Foto 14 | Het trapje naar de sterren:

Foto 15 | Beauty and the beast:

Foto 16 | Vlaamser dan dit wordt het niet:

Foto 17 | Een ‘chalette’?

Foto 18 | Als het gesneeuwd heeft, zie je er niks meer van:

Foto 19 | The only way is up:

Foto 20 | You rang, m’lord?

Foto 21 | Twin Peaks, the sequel:

[ Foto’s: Menck | Twaait – §1: Geert Van Istendael, §2: Francis Strauven ]

  1. Affodil

    * Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Bij ons eveneens een rechttoe-rechtaan rechthoekig geval. Al die hoekjes en kantjes verhinderen dat je een kast van bruikbare afmetingen kan neerzetten. Je kan die vorm langs buiten nog altijd wat “zachter” maken door de aanplantingen.

    * Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    Nummer 18 komt het dichtste bij, maar de afmetingen zouden dan intussen wel wat bescheidener mogen, want we zijn maar met 2 meer.

    * Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?
    Qua vormgeving: ja. Volmondig. We hebben een heel praktische woning, zowel naar gebruik als naar onderhoud toe. Maar ik zou geen holle wanden meer willen. Er zijn intussen al ontelbare soorten pluggen voor dat soort muren voor handen, maar er is er geen een die fatsoenlijk werkt. En stopcontacten en schakelaars hebben nog altijd evenveel zin om te gaan “hangen”.
    De binnenmuren volledig slopen kan dan weer wél zonder een architect te vragen. Zo zijn slaapkamers 2 en 3 al samengevoegd tot een bureel/bibliotheek van respectabel formaat en hebben we een jaar of 8 terug de muren tussen keuken/living, keuken/berging en keuken/hal geheel of gedeeltelijk gesloopt of verplaatst zonder problemen. Geen enkele dragende binnenmuur. Maar ik vermoed dat we best een architect aanspreken als we een gaatje in de buitenmuur boren …

    Like

      • Affodil

        Zo zou je het kunnen noemen, ja. De hele constructie ligt op de buitenmuren. Het heeft zo zijn voordelen als je de indeling wil wijzigen. Als je ons oorspronkelijke grondplan op het huidige legt, zit er al serieus wat verschil op. Maar de kleinste verandering aan de buitenmuren moet goedgekeurd worden door een architect. Je kan dus niet zomaar van een raam met borstwering een terrasdeur naar je nieuwe veranda maken. Een raam verplaatsen is ook niet evident. Maar dat zijn zo van die zaken die niet zo vaak voorkomen.

        Like

  2. Groentje

    Mmm, geen enkel huis op de foto zegt me iets. Geef mij maar een herenwoning met veel karakter in de stad 🙂 Wij wonen helaas in een budgetvriendelijk rijhuis in de stad, een belle-etage zonder ‘speciallekes’ zoals hoge plafonds, glas-in-loodramen of authentieke tegels. Wel met garage en tuin, niet evident in de stad.
    Het valt wel op hoe saai sommige mensen hun tuin aanpakken. Mag het alstublieft iets meer zijn dan gazon?

    Like

    • Menck

      Een statige herenwoning zegt me ook wel iets. Die zou ik dan met graagte in zijn originele staat willen behouden.
      Wat die saaie tuinen betreft: daar zijn er helaas véél te veel van in Vlaanderen. Dood aan alle gazontuinen, zeg ik u.

      Liked by 1 persoon

  3. tinyblogt

    – Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Wij wonen in iets typisch Vlaams, gekocht in 2004 en gebouwd ergens begin jaren negentig. Mooi is het niet echt, praktisch, hmm, redelijk en de ligging valt ook goed mee.

    – Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    Goh als ik moet kiezen, doe dan maar de chalet! Dat witte moderne geval is echt niks voor mij, liever iets (ahum) authentiek en rustiek in een beetje groen, maar dan toch niet te ver van een stad.

    – Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige? Bouwen zal voor ons niet weggelegd zijn, iets anders kopen ligt misschien nog voor ons in ’t verschiet. Ik zou graag in een niet al te groot huis vlakbij Brugge wonen. Met een kleine tuin en een garage. Met veel hout binnenin en mooi glas.

    Like

    • Menck

      In die chalet hebben we drie dagen gelogeerd. Zo gezellig als hij er aan de buitenkant uitziet, zo gezellig is hij vanbinnen. Maar onderhoudsarm is zo’n woning alvast niet.
      Later in de omgeving van Brugge gaan wonen, lijkt ons ook wel wat. Maar nog veel liever vlak bij de zee als het even kan. 😉

      Like

  4. onderdeappelboom

    Leuke post 🙂 Ik begrijp je keuze voor 18, maar ik denk dat het huis van foto 11 het meest potentieel heeft. Gevelrenovatie en dan wat klimrozen ertegen; moet toch prachtig zijn?

    Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Boerderij gerenoveerd en stukje ernaast gebouwd. Heel langwerpig. Mooi is dat. En zeer dom ook (verwarming, enz.).

    – Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    11 dus. Want dat past het best in een tuin 🙂

    – Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?
    Zoals bij jou en bij velen allicht: een aantal ‘geldbeperkte’ keuzes gemaakt waarvan nu veel spijt. Onze woonkeuken met open haard zou ik wel zo opnieuw willen hebben, ook al past een haard in een keuken niet in de standaardnormen van keukenhygiëne van vandaag. En uit ecologisch overwegingen zou ik voor een verticaler huis kiezen.

    PS Woont Francis Strauven daar echt? Ik zal hem bij de volgende gelegenheid eens vertellen dat zijn huis te grabbel staat op internet 🙂

    Like

    • Menck

      Het huis op foto 11 sprong echt in het oog tijdens een van onze wandelingen, ook al omdat het omringd was door een prachtige romantische tuin. Op een dergelijke gevel zou ik wel meteen wilde wingerd laten groeien.
      Of Francis Strauven daar woont, betwijfel ik. (Een § is namelijk een paragraaf, geen nummering van een foto. 😉 )

      Like

  5. Heidi

    -Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Een vierkant blok van twee verdiepingen met onder het dak een ruimte die in de nok nog een 7-tal meter hoog was. En obligate “koterijen” achteraan. De koterijen werden afgebroken en vervangen door een woonkeuken die beter georiënteerd ligt, de zolder heeft nu 3 zonenkamers, een klein badkamertje en een salonnetje voor de boys. plus rommel- en ketelkot.

    -Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    18 benadert het meest wat ik zelf zou laten bouwen indien de financies het toe zouden laten. Ruim en licht, dat is een must. En geen onnodige hoekjes en kantjes.

    -Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?
    Ruimte, licht en omgeving: zeker wel. Gezien het beschikbare budget was kopen en verbouwen de betere keuze, maar nu ik weet hoeveel lawaai hout doorlaat zou ik toch beter informeren ivm geluidsisolatie of het vervangen van houten balken en vloeren door betonnen gewelven overwegen.
    Liefst een energiezuinige nieuwbouw, zonder veel tierlantijntjes, met grote ramen en een combinatie van industriële looks en huiselijke gezelligheid. Op een groot stuk grond met weinig gazon maar veel planten en tuinkamertjes, en met zwemvijver, dat spreekt.

    Like

  6. Hersenspinselkrabbels

    Wij wonen in een rijhuis dat we renoveerden (en nog bezig zijn). Niet te groot, niet te klein. Alles wat we nodig hebben. Ik zou 16 wel zien zitten 😉 Hoewel zo groot.. dan moet je wel veel kuisen he.. Wat ik anders zou willen is een garage, dat mis ik wel. En een aparte wc. We hebben er 1 maar die is boven.

    Like

  7. zem

    Leuke post, Menck!
    Wij konden na terugtrekking uit het arbeidsproces een vrijstaand Nederlands jaren 30 huis kopen in een dorp inclusief tuin op ruim 900m2. Een heerlijk oud huis, licht, vrij kleine kamers. Het voelt als een behaaglijke jas.
    De tuin was voor mij natuurlijk doorslaggevend.
    En als ik mocht kiezen uit bovenstaande huizen? Als ik het geld had nam ik het chalet op foto 17: zo lekker vrij in de natuur.
    Met minder geld werd het het houten huis van 9. Met een heerlijke, wilde tuin eromheen 🙂

    Like

    • Menck

      Ook hier was de tuin doorslaggevend, vooral omdat hij zo leeg was als maar kan toen we hier kwamen wonen. We konden zodoende met een schone lei beginnen te tuinieren. Héérlijk!

      Like

  8. Billy

    wij wonen in een “Nederlands” type huurwoning, een tweeverdiepingen huis met dak erbovenop. In een woonwijk met een 3-tal verschillende soorten woningen.
    Het huis op foto 5 lijkt me wel wat, al zijn er aan de zichtbare zijde wel heel weinig ramen. Maar ik vermoed dat er aan de achterzijde dan wel meer ramen zorgen voor licht in huis.
    Mochten we nu nog uit ons huis moeten, dan vermoed ik dat we zouden kiezen voor een appartement met een ruim terras.

    Like

    • Menck

      De achterzijde van de woning op foto 5 is zuidgericht. Heel waarschijnlijk dat er zich daar dus wel meer ramen bevinden.
      Zo’n kalere voorkant vind ik overigens wel praktisch met het oog op privacy. Niks zo ergerlijk als wandelaars die binnengluren.

      Like

  9. zeezicht

    Ja, het huis nummer 16 lijkt me zo de typisch Vlaamse droom.
    Maar door mijn situatie nu, zegt een huis mij niet zoveel meer…
    Het moet vooral gemakkelijk zijn, niet te groot en overal dichtbij.
    Ik zou mijn blok zeker niet ‘mooi’ noemen, maar alles voldoet hier aan mijn noden.
    Nog even wil ik kwijt dat ik onlangs in Scheveningen en Den Haag was en daar heb ik héél mooie gebouwen gezien!
    Ik had nooit verwacht dat je een torenbouw, woningen of kantoren, ‘elegant’ kon noemen. Prachtig gewoon!
    Zelfs parkeergarages vond ik mooi…
    Als je dan vergelijkt met de Belgacomtoren in Brussel, neem me niet kwalijk maar dat vind ik dan een gedrocht!

    Like

    • Menck

      Jammer genoeg – of misschien gelukkig – is de Belgacomtoren in Brussel me niet bekend. (Straks even googelen.) Maar huis 16 zie ik toch veeleer als een bouwkundige nachtmerrie dan als een droom. Helaas denken veel Vlamingen daar anders over, zoals je schrijft.
      Nog erger dan nummer 16 vind ik dan weer de steeds vaker opduikende woningen in Spaanse stijl. Af-schu-we-lijk.

      Like

  10. Eilish

    Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Ik woon in nr 16, alleen is de plaats waar daar een garagepoort zit gewoon een onderdeel van het huis (garage is vrijstaand) Mijn fermetje is een beetje veredeld 🙂 met op de zijgevel een ronde erker (een half torentje tegen de gevel) die in de living uitkomt, de achterkant (keuken)heeft ook zo een erker met een volledig torendak

    Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    Nr 18. In een fermetje wonende erger ik me dood aan de schuine kanten op de bovenverdieping en het plaatsverlies dat je daardoor hebt, om maar te zwijgen van de grote kost die het hoge dak was. Ik heb een zolder als een balzaal, waar niets mee wordt gedaan. Echte verspilling noem ik dat.

    Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?
    Neen dus, zoals hierboven al beschreven. Ik zou op mijn leeftijd en met het verstand dat ik nu heb ook veel kleiner bouwen, ecologie zou belangrijk zijn, praktische ruimten, veel daglicht binnentrekken, …
    Mijn ideale huis om oud in te worden zou een rijhuis zijn met een redelijke breedte, met een achterbouw die wat uitsteekt om daarboven een dakterras te kunnen maken, een tuintje daarachter dat twee zijmuren heeft voor de privacy en achteraan een garage.

    Nu nog geld en dat juiste stukje bouwgrond vinden in de gemeente/stad waar zowel ik als mijn lief gelukkig kunnen zijn. Dat wordt nog een ware zoektocht !

    Like

    • Menck

      ‘Een zolder als een balzaal, waar niets mee gedaan wordt’: ik herken dat maar al te goed wegens hier van hetzelfde laken een pak. (Onze zolder beslaat 160 vierkante meter.) Het is weliswaar een uiterst bruikbare stapelruimte (rommel, iemand?) die helaas niet al te handig bereikbaar is. Ik haat die typische zoldertrapjes. Doe mij maar een goed toegankelijke kelder.

      Like

  11. Kakel

    Huis vier vind ik mooi. Maar dan die tuin: om te huilen. Dan kies ik voor het gemak toch huis nummer 21. Lekker de ruimte en geen buren die in je nek hijgen.
    Wij wonen in een 2 onder 1 kap. Twee verdiepingen , een zolder en een (zelfgemaakte) vliering. Een tuin op het zuiden. Achttien jaar geleden hebben we het nieuw gekocht en het bevalt ons nog steeds.
    Ik ben het helemaal met je eens dat Belgische huizen meer karakter hebben dan de Nederlandse!
    Lieve groet

    Like

    • Menck

      De nummering van de huizen staat boven elke foto, Kakel. 😉
      Alleen voor wie uitermate stevig in de slappe was zit, zal de privacy en de ruimte van woning 20 een haalbare kaart zijn. Jan modaal kan er echter alleen maar van dromen.
      Een vliering vind ik top!

      Like

  12. woelmuizenier

    Bij mijn van nature edel en aristocratish karakter past foto nr. 20 als gegoten (maar niet de er aan verbonden stook- en onderhoudskosten).
    Maar ik blijf toch liever op mijn boerenhofstee, far from the madding crowd. De door de vorige eigenaar gedane slordige, en met veel stijlbreuk, gedane veranderingen storen me niet zozeer. Rondom groen en stil is voor mij belangrijker dan de stijl van mijn schuilplaats. En als ’t moet kan ik ook binnenshuis een en ander aanpassen.
    ’t Zou me verrekt pijn doen ooit te moeten verhuizen.

    Like

    • Menck

      Een boerenhofstee is in Vlaanderen schier onbetaalbaar geworden. (Tenzij je een compleet vervallen gedrocht ambieert.) Erg jammer, want ik zou geen seconde moeten twijfelen!

      Like

  13. Stef Den Flater

    ‘Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?’
    Een sociale woning die mijn ouders kochten net voor ik geboren was. Slecht gebouwd dus is er nadien veel kosten aan gedaan om de fouten te herstellen. Nu veel te groot voor ma en ik maar ik vermoed dat ma er wil blijven wonen ook al wordt de onderhoud haar eigenlijk te veel en heb ik er vooral slechte herinneringen. Ik beschouw het ook al een tijd niet meer echt als thuis maar als het huis waar ik nu eenmaal slaap.

    ‘Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?’
    Geen enkele eigenlijk. Mijn fantasie is een hobbithuis maar dat lijkt me niet bepaald realistisch. Geef me maar één van die Noorse huisjes met gras op het dak. Ecologische dan dat kan haast niet.

    ‘Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?’
    Heel klein: zo’n godshuisje dat je in Brugge nog vind. Gemakkelijk te onderhouden door één mens. Zolang ik maar een bed kwijt kan, er een badkamer is met douche en wc en een plekje voor mijn fiets ben ik al heel gelukkig. Meer moet ik niet.

    Like

  14. De Fruitberg

    -Welk soort woning biedt u en uw eventuele huisgenoten onderdak?
    Een huis uit de jaren 30. Lijkt waarschijnlijk ’t meest op model 11

    -Welke van de hier getoonde woningen benadert uw voorkeur en waarom?
    18 zonder twijfel

    -Mocht u opnieuw bouwen dan wel huren: zou u kiezen voor dezelfde soort woning als uw huidige?
    neen, iets in de stijl van nr 18, maar wel nog wat extremer. Buitenzijde in cortenstaal of roestvaststaal, evt beton.

    Like

    • Menck

      Cortenstaal is een prachtig materiaal. Het vindt overigens hoe langer hoe meer zijn ingang in de particuliere bouwsector. Bij een woning als die op foto 18 zou het perfect kunnen passen.

      Like

  15. Rob Alberts

    Prachtig!!!

    Nederland kan hier iets van leren.
    Hier worden nu droomkavels uitgereikt.
    De verstikkende regels maken het jammer genoeg weer onmogelijk om prachtwoningen te bouwen.

    Vriendelijke groet,

    Like

    • Menck

      Ik zou toch graag eens die regels kennen, eigenlijk. Want de gemiddelde Vlaming heeft er totaal geen benul van dat Nederland er gans andere maatregelen op nahoudt dan Vlaanderen als het op bouwen aankomt.

      Like

  16. madame boerenerf

    Mag ik er 2 kiezen? 11 en 18. 11 heeft veel potentieel en blijkbaar een mooie tuin. En als ik een nieuwbouw zou zetten zou deze veel weghebben van 18. Strak, industrieel maar ook wat hout om het gezellig te maken. Of een containerwoning, daar kan je ook iets moois van maken.
    Ik ben nog altijd blij met het huis dat we 5 jaar geleden kochten. Ook al is het te groot voor ons tweetjes. Maar we kochten het vooral voor de tuin en boomgaard. En aangezien we nogal ver van familie en vrienden wonen is het wel goed dat we 2 logeerkamers hebben.

    Like

    • Menck

      Veel (al dan niet beroeps)mensen zullen me tegenspreken, maar ik vind een strakke woning in een romantische setting een verrassend effect hebben. Zoiets verwacht je gewoon niet. Vandaar dat het zulk een uniek gegeven is.
      Staar je dus niet blind op het feit dat huis 11 een mooie tuin heeft, want de tuin van je dromen creëer je zelf, bij eender welke woning.

      Like

  17. TheHappyFive

    Alhoewel ik het nooit zou kunnen én willen betalen ga ik voor nummer 20 (in mijn wildste dromen) 🙂
    Onze droom was destijds om een vierkantshoeve te kopen en deze te restaureren.
    Financieel was het een huzarenstukje. En dan krijgen we plots een lap grond in onze schoot geworpen, 18 are, voor een peulschil.
    Daar hebben we dan een huisje gebouwd, klein en bescheiden. De bedoeling was dat er “plavatuurkes” aan de vensters zouden komen, maar daar zijn we inmiddels vanaf gestapt 🙂
    Volgens de medische wereld zouden er nooit kinderen komen. Na 7 jaar hebben we me dat idee hebben dan ook gebouwd.
    Momenteel lopen hier drie kinderen rond. En ja, de grond is te groot, het huis te klein 🙂

    We zitten echter nog steeds met het idee, de drang, om “anders” te gaan wonen.
    We voelen ook dat die drang de laatste tijd meer en meer de kop opsteekt.
    En vandaar de voorkeur voor foto nr. 20.
    Een groot gebouw, met een grote tuin. Waarvan we een klein stukje kunnen gebruiken als privé woning en privé tuin, en waarbij de rest opengesteld wordt voor (jonge) ouderen waarbij zelfstandig wonen moeilijk wordt. Een vorm van co-housing waarbij wij, samen met anderen, de zorg dragen voor bewoners waar het moeilijker gaat en waarbij deze bewoners het gevoel krijgen levenslang op vakantie te zijn. Het is mogelijk. In het buitenland zijn er enkele succesvolle verhalen terug te vinden.
    Maar het buitenland is het binnenland niet. Regelneverij, zegt u dat iets?

    Like

  18. de biodiverse tuinier

    In welk huis ik mijn familie huisvest? Wel dat is te zien op onze blog: http://biodiversetuin.blogspot.be/p/de-tuin-en-zijn-indeling.html Het is een massiefhouten woning. Alles draagt op de binnenmuren. Diegevelsteen staat er eigenlijk maar rond voor de sier. Eigenlijk is het een ietwat beter uitgevoerde versie van woning nr. 9. Longing for the forest – dat klopt volkomen.
    Welke woning mijn voorkeur draagt: woning nr 11! absoluut! Dat heeft potentie! En doet denken aan de stijl die in de thuisstreek van ’t vrouwke overal te aanschouwen is (druivenstreek). Heerlijke woningstijl, waar een oude tuin rond past.
    Of we – geheel hypothetisch – opnieuw zouden bouwen, of het dan hetzelfde huis zou zijn? Neen – maar het zou er wel op lijken. Eveneens in hout, maar zonder garage en dan de leefruimte wat groter. En het stalen ros onder een bij het huis passende carport.
    En misschien de dakconstructie van een ander type, zelfdragend, zodat er een echte zolder zou zijn. Maar de tuin zou dezelfde zijn 😉

    Like

Geef een reactie

