Welkom in Absurdistan

De volgende uitspraken zijn geheel voor rekening van een vage kennis – die ik met veel graagte vaag wil houden – en ontsnapten een paar jaar geleden tijdens een hallucinante toogdialoog aan diens lippen. De man was lichtjes beneveld doch verre van aangeschoten.
De weergave is, anders dan u na het lezen misschien zou durven bevroeden, geheel authentiek.
Zolang dergelijke bekrompen sujets, zij het jannen met de pet dan wel hoogwaardigheidsbekleders, deel uitmaken van de samenleving, komt het niet goed met deze wereld, vrees ik.

“Begrijp me niet verkeerd, hè. Het is niet dat ik iets heb tegen potten. Alleen: ik vind het gewoon geen natuurlijke, gezonde omgeving voor een kind. Volledig akkoord dat lesbiennes en homo’s aanvaard worden, maar ze moeten maar beter geen kinderen adopteren. Op die manier worden die kinderen óók zo. Want wat er ook over gezegd wordt: je wordt niet als holebi geboren, hè!”
Ik stond als aan de grond genageld. De eerste seconden was ik stomweg te verbijsterd om ook maar iets te zeggen. Ik had zopas enthousiast meegegeven dat Jolande en Dorien, een lesbisch koppel waarmee ik al vele jaren goed bevriend ben, erover dachten om een kindje te adopteren. En dan krijg je zulk een reactie.
Dat een dergelijk enggeestig gedachtegoed vandaag de dag nog leeft bij een aantal mensen, is op zich al verbijsterend. Dat het me vervolgens ook nog ‘s onomwonden in mijn gezicht werd geslingerd, bracht me helemaal van mijn melk.
De ontsteltenis moet verschrikkelijk duidelijk van mijn facie af te lezen zijn geweest, want gehaast zette hij zijn redenering verder.
“Kom Menck, dat moet je toch begrijpen? Kinderen mogen niet opgroeien tussen holebi’s. Zo rijpt bij hen het idee dat holebi-zijn normaal is. En oké, die potten en die ridders van de bruine dreef zijn er wel en ik accepteer ze ook, maar zoiets blijft abnormaal. Punt. Of wacht. Stel: een moeder heeft geen benen. Zij gaat toch ook niet tegen haar kind zeggen dat het normaal is om geen benen te hebben? Nee, ze legt haar kind uit hoe het komt dat ze geen benen heeft en dat zoiets ón-natuurlijk is. Voor alle duidelijkheid: ik heb evenmin problemen met vrouwen zonder benen. Alhoewel: een moeder moet volgens mij toch mobiel zijn, want anders is ze, bij mijn weten, niet in staat haar kind terdege op te voeden. Niet?”

Ik zette mijn glas op de tafel neer, nam mijn jas van de stoel en stapte zonder verder omkijken resoluut het café buiten.

  1. hoow@huis met tuin

    Een paar jaar terug ontmoete ik een vent die er heilig van overtuigd was dat vrouwen geen mayonaise kunnen maken als ze ontsteld zijn. Toen ik nadien mijn “onsteltenis” uitte tegen een vriendin viel ik nog meer om. Die was vant zelfde gedacht !

    Like

    • Menck

      Onzin, uiteraard. Er is geen enkele wetenschappelijke reden waarom voedingsmiddelen sneller zouden bederven in de nabijheid van menstruerende vrouwen. Het humeur van hun mannen daarentegen…

      Like

  2. Heidi

    Geen tijd verspillen aan zo’n sujet. Ook in onze vriendenkring zitten allerlei geaardheden en combinaties, en we proberen onze kinderen net mee te geven dat zoiets bij de wereld hoort als mayonnaise bij frietjes. Een waarde die zeer belangrijk is: respect voor je medemens!

    Like

  3. zem

    Een angst voor alles wat anders is dan “normaal”.
    Te veel angst voor “het vreemde” in deze tijden in de maatschappij. Wordt ook nog eens aangewakkerd.
    Discussie op grond van rationele argumenten is meestal niet eens aan de orde. Dan maar weggaan en deze mensen mijden, zoals je ook deed.

    Like

  4. Eilish

    Wij hebben hier langs vaders kant al drie generaties homo’s in de familie. Mijn oom (mijn dooppeter), mijn broer, en mijn neef. Langs dezelfde kant ook een lesbische nicht. Zelfs mijn jongste kocht onlangs een T-shirt met dit opschrift ‘Nobody knows I’m a lesbian’ voor de grap weliswaar zei ze, maar ik weet het zo nog niet … Al die mensen zijn gezonde personen met een normale drang naar liefde. Wat kan daar nu op tegen zijn ?

    Like

    • Menck

      Daar is helemaal niks op tegen, doch zolang niet iedereen van die mening is, blijft de maatschappij verziekt.
      Jolande en Dorien zijn ondertussen wél gelukkige mama’s. Hà!

      Like

  5. bart

    Sommige mensen kunnen niet goed met feiten om. Zet ze maar in het rijtje van de creationisten, de klimaatontkenners,… Wetenschappelijke bewijzen straal negeren omdat zij menen iets anders te mogen/moeten geloven. Triestig, en ik kan er ook mijn energie niet insteken om ermee in discussie te gaan. Respect voor jou Menck!

    Like

    • Menck

      Nochtans was het Albert Einstein, niet zomaar de eerste de beste wetenschapper, die zei: “De mens die zich omringt met feiten, niet toestaat dat hij verrast wordt, geen flits van intuïtie kent, geen veronderstellingen maakt, geen risico neemt, leeft in een afgesloten cel.”
      Ik heb zo’n donkerbruin vermoeden dat hij wél graag in discussie ging. 😀

      Like

  6. Thomas Pannenkoek

    Ik vind een lesbisch koppel nochtans iets hebben 🙂 !
    Ik schijt op al die vooroordelen. Tegenwoordig is het in mijn middens in om het volgende te zeggen: “Ik heb niets tegen vluchtelingen, maar…”, en dan doen ze er alles aan om hun stelling dat ze niks tegen die mensen hebben totaal te ontkrachten.

    Like

    • Menck

      Er zijn momenten dat men moet kiezen tussen het leven van zijn eigen leven – volledig, geheel, compleet – of het uitrekken van een vals, ondiep, vernederend bestaan wat de wereld, in haar hypocrisie, vereist. Ik weet alvast wat gekozen.

      Like

  7. Stef Den Flater

    Weet je, Menck, ik ben al jaren van één ding zeker. We leven wat betreft de mentaliteit, verstand en verdraagzaamheid nog altijd in de donkere middeleeuwen. We mogen dan computers, smartphones, auto’s, en ik weet niet wat nog van gadgets en technologie gebruiken maar eigenlijk zijn de meesten nog even dom als de gemiddelde mens uit de middeleeuwen. Bij momenten ben ik echt pessimistisch over de mens. En zeggen dat het hier nog altijd stukken beter is dan in veel andere landen.

    Like

    • Menck

      De industriële vooruitgang is niet te stuiten en techn(olog)isch is de mens tot meer dan ooit in staat, maar verstandelijk zijn we desalniettemin blijven steken. Intermenselijk-verstandelijk, zeg maar.

      Liked by 1 persoon

    • Menck

      Mijn eerste reactie was om hem eens duchtig mijn gedacht te zeggen. Maar zulks zou enkel maar leiden tot oeverloze en vooral zinloze discussies. Wegwandelen was dus inderdaad de beste optie.

      Like

  8. Affodil

    Het strafste van al die zever is nog: men komt er steeds meer achter dat sexueel contact binnen dezelfde kunne bij vele (en waarschijnlijk, maar nog niet bewezen/waargenomen: alle) diersoorten voorkomt. Wat is dan nog tegennatuurlijk? Trouwens: wat is überhaupt (ab)normaal?

    Like

    • Menck

      Ach, in onze contreien luidt het: ‘Een gat is een gat, zei de boer, en hij neukte zijn varken.’ 😀
      Er zijn zelfs landen waar mannen met hun geit trouwen. Perfect normaal aldaar.
      In het Westen blijken er dan weer veel mannen te laat te beseffen dat ze inderdaad met een geit getrouwd zijn, doch dit geheel terzijde.

      Liked by 1 persoon

  9. Kakel

    Ik dacht meteen: waarom heb je de inhoud van het glas niet in zijn gezicht gegooid. Maar a) je glas was wss al leeg en b) dan verlaag je jezelf tot hetzelfde niveau tot de man. Ik heb maar één woord voor dat soort mensen: bekrompen. Dom geboren en niets bijgeleerd!

    Like

Geef een reactie

