Paczka voor menier

Bwèèèèrk-bwèèèèrk!
Door het atypische geluid van onze deurbel schrokken de poezen op waarna ze tuinwaarts stoven, zich daarbij met drie tegelijk door het kattenluikje wurmend. Ik zal ze vanavond wel uit hun hachelijke positie bevrijden.
Soms stokt onze deurbel ook wel eens en produceert ze slechts een amechtig ‘Bwèè… ploing’. Sinds er water is ingelopen, heeft ze nooit meer de heldere dingdong van weleer laten schallen.
Ik zuchtte, hees me uit mijn aftandse kalfslederen bureaustoel – madam Menck maakt gewag van skai, maar enige tegendraadsheid is haar niet vreemd – en slofte op blote voeten naar de voordeur. Ze was op slot.
“Even geduld,” riep ik naar de medemens aan de andere kant van het kunststofpaneel, “ik haal de sleutel.”
Ik hoorde een vrouw zuchten. Zulks was onloochenbaar; slechts vrouwen kunnen zuchten produceren waarin onverholen misprijzen gekruid met een stevige geut ongeduld te bespeuren valt. Al eens een vrouw horen zuchten van contentement? Een zeldzaamheid, niet? Enfin, deze conclusie berust uiteraard geheel op eigen expertise, en die is dan weer gestoeld op het gezucht mijner madam. Ooit, lang geleden toen de zomeravonden nog zwoel waren, heb ik de buurvrouw eens horen zuchten door het openstaande slaapkamerraam harer stulp. Daar lag, per hoge exceptie, onvervalst contentement in verscholen. En voor zover ik het me herinner, klonk haar gezucht toch ietwat gekunsteld wegens onnatuurlijk repetitief en te luidruchtig. Doch dit geheel ter zijde, dat spreekt.
Ik had de sleutel gevonden, slofte ermee naar de voordeur en duwde hem in het slot. Drie draaien naar links en het vijfpuntsslot werd ontgrendeld. Daarna toetste ik een zesentwintigcijferige code in op het schaars verlichte klaviertje naast de deurlijst. ‘Warning: alarm off’ verscheen er roodkleurig op het schermpje van de decoder. Ik gooide de voordeur open.
O, mijn god, die ogen! was het eerste dat ik dacht. Ze fonkelden zo mogelijk nog meer dan de diamanten kijkers van Lara Taveirne, hoewel zulks welhaast onbestaanbaar is. Taveirne en haar grote diepliggende, hypnotiserende ogen hebben een tijdje terug mijn interesse opgewekt in ’s vrouws bestaan. Een Brugse schone die ook nog eens een prestigieuze literatuurprijs wint: het stond in de sterren geschreven dat zij mijn favoriete auteur zou worden. Ik moet dringend eens een boek van haar lezen.
“Goeiemorgen”, stamelde ik.
“Goetmorgen menier”, antwoordde deze goddelijke schepping. “Iek heb pakje voor…” Ze richtte haar betoverende blik op het etiket op de doos. “… Menier Menck.” Daarna lachte ze opgelucht, blij dat ze deze complexe missie tot een goed einde had gebracht.
Een Poolse griet, wist ik meteen, me daarbij niet enkel op haar tongval baserend, maar vooral nadat ik de naam op haar uniformjasje had opgemerkt: Jadwiga Blecharczyk.
“Iek dacht: iek check eens of menier thouis ies.” Ze lachte een smetteloos witte rij tanden bloot wijl haar kijkers de macht over die van mij overnamen.
“Zo, jij kwam dus een poolshoogte nemen”, antwoordde ik met een gevatheid van heb ik u daar.
“Iek niet begraaip, menier. Wielt oe hier tekenen?” Ze drapeerde een gelig leveringsformulier op de doos.
Terstond voelde ik alle interesse uit mijn lichaam vloeien. Vrouwen zonder humor: triple bah. Nadat ze me een balpen had toegestopt, zette ik in zeven haasten een krabbel op het papier. Met een iets te geforceerde “Dankoewel” trok ik daarna de deur dicht. Buiten hoorde ik haar eens te meer zuchten. Waarschijnlijk schudde ze daarbij meewarig haar hoofd, doch dat was giswerk mijnentwege.

‘Pakketje’ vermeldde de doos in witte kapitalen. Om zoveel logica kon ik niet heen.
Maar als dit pakketje ook bevatte wat ik bevroedde, dan zou het toch nog goed komen met deze dag.

And it did!

[ Foto’s: Menck | Twaait – m.u.v. 4: www ]

  1. woelmuizenier

    Quoi, pakketje, pour moi? Ne rozumjem popolsku.
    Maar allez, verdamd. Hopelijk ziet dat dieng er zo oit zoals you het jouw heb voorgestel.
    Si non: retour, weg damit, odsyłać .
    Veel plezier met je nieuwe maszynka anyhow.

    Like

  2. Liese

    super! Er bestaat blijkbaar een facebookpagina “pwraten zoals Valdek in Tois” ofzoiets, ik heb geen Facebook. Zo’n toestel wel 🙂 (en gelukkig is mijn leiband lang genoeg om eens iets anders dan mijn keuken te fotograferen)

    Like

    • Menck

      Nope, mijn vorige fotomachine heeft de geest gegeven. Noodzaak dus. (Omdat ik het toestel heel vaak voor mijn werk gebruik.)
      Enne… van contentement, zeg je? Zonder ambiguïteit en al? 😉

      Like

  3. Eilish

    Ik heb er ooit ene een Canon weten kopen (jaar 2000 of zo) iedereen begon digitaal te investeren, maar hij kocht nog een analoog toestel, betaalde daar 37000 bef voor. Toen ik voorstelde om maar direct de halsriem aan dat toestel te doen, dan was ik een zaag. Twee dagen nadien vertrokken we op reis en liet hij bij het uitstappen uit de wagen zijn toestel tegen de asfalt donderen. Gevolg, batterijhuis stuk (toen nog gewone batterijen bij zo een toestel) en sedert dan een toegekleefd toestel, dat na zijn dood nooit meer gebruikt is.
    Nu heb ik een verstandig lief, met een vergelijkbaar toestel als wat jij nu hebt en waar hij – als was het zijn kindje – goed zorg voor draagt. De foto’s ervan zijn keer voor keer echte plaatjes !
    Allez, dit in ’t lang en in ’t breed om te zeggen dat je goed voor je aanwinst moet zorgen en dat ik er niet aan twijfel dat hier nog goeie foto’s gaan verschijnen. Veel plezier met het nieuwe speeltje !

    Like

  4. Kakel

    Dát is nog eens een pakket! Al ben ik bang dat je het zelf hebt moeten betalen 😉 Deze vrouw vergeet je lang-van-zijn-levensdagen niet. Alleen al vanwege het feit dat ze jouw felbegeerde camera bracht. Ik wens je veel diepe zuchten van contentement.
    Lieve groet

    Like

  5. Pingback: Nieuwe borstels vegen niet noodzakelijk beter | TWAAIT

Geef een reactie

