Reason: een reden te meer

Ze heeft me deze keer behoorlijk van mijn sokken geblazen met haar stem. Voorheen was ik niet zo’n fan van het stokkerige dat ze erin legde, maar thans krijgen stevige uithalen, doorleefde rauwheid en ware kracht een prominente plaats. Ik hoor de blackness van blues en swing als ze diep gaat, maar ook de zwartheid van bittere wanhoop en droefenis. Ze bedient, wat mij betreft voor het eerst, haar ‘instrument’ met een beheersing die de perfectie nadert. Live beluisteren is de boodschap, want de studioversie is helaas iets te overijverig van de ruwe kantjes ontdaan.

‘Reason’, dus. En ‘Reason’ is de naar méér smakende voorbode van het gelijknamige nieuwe – tweede – album van Selah Sue. We hebben er de volle vier jaar moeten op wachten, maar in die tijd vond Sanne Putseys volop inspiratie in haar rol als plusmama van de twee kinderen van haar nieuwe partner. Dat wakkerde niet alleen haar verantwoordelijkheidsgevoel aan maar heeft er ook voor gezorgd dat ze minder de tijd heeft om het verdriet in haar leven toe te laten:

Reason, look at her and tell her what to do,
so she can come back to life and won’t feel sad no more.
Please tell her where to go
so she can find a place.

Kies voor de HD-stand op onderstaande video, geef uw volumeknop een lel richting 10 en leun vervolgens behaaglijk achterover. U zult er voorwaar geen spijt van krijgen.

Voor wie de meer gepolijste studioversie wil beluisteren: klik. (Voorlopig alleen beschikbaar in België.)

    • Menck

      Op YouTube vind je vooral ouder werk dat, naar mijn bescheiden mening, niet altijd even goed verteerbaar is. De nieuwe plaat zal beslist hogere ogen gooien.

      Like

      • onderdeblauweregen

        Oke, dan zal ik nog even wat geduld opbrengen, neem aan dat in maart dan wel stukjes te luisteren zijn op youtube of haar eigen site wellicht van haar nieuwe cd

        Like

  1. Liese

    Ik ging vorig jaar naar cactusfestival met haar als hoofdact. Ik ging eigenlijk niet voor haar maar voor Arsenal die ervoor speelde maar man, wat was ik onder de indruk van deze dame waar ik nooit of te nimmer iets graag van had gehoord. Ze zong er ook All Alone en toen het nummer op de radio kwam enkele maanden later herkende ik het nog steeds van op het optreden. En haar haar waar zoveel over gezegd wordt, dat was helemaal niet zo bombastisch die keer? Een gewoon knotje…

    Like

Geef een reactie

