Creatief met Helleborus

You gotta love Helleborus.
Terwijl zowat de hele tuin nog dor is en in winterslaap, is hij de voorbode van de lente. Als een soort van belofte – in diverse maten, vormen en kleuren – die stante pede stevig omarmd wordt.
En toch. Helleborus is niet immer de makkelijkste plant in de tuin. Soms slaat ze aan, soms helemaal niet. Helleborus is kieskeurig qua standplaats – een beschut plekje in de (half)schaduw in goed doorlatende, kalkhoudende en voedzame grond – en gevoelig voor allerlei schimmels en ziekten. Maar eerlijk is eerlijk: Helleborussen groeien te onzent sinds jaar en dag als kool en tieren er welig, ongeacht de soort of variëteit. Ik plant ze, knip tijdig hun bladeren, doneer ze wat kalk en verder laat ik ze ongemoeid. Geen centje pijn. Zelfs spontane zaailingen vallen me jaarlijks te beurt.

Koren op Helleborus’ molen is zijn veelzijdigheid. Hij doet het in volle grond, als potplant op een terras of balkon, als snijbloem en zelfs als drijfbloempje op water in de huiskamer. In het laatste geval laat u aan de bloemen een centimetertje steel. Vul een schaal met water en posteer de bloempjes – bij voorkeur in diverse kleuren en vormen – er zodanig op dat ze het ganse wateroppervlak bedekken. Magisch!

Het afgelopen weekend bezochten madam Menck en ik de jaarlijkse Helleborusdagen van vasteplantenkwekerij Het Wilgenbroek in Oostkamp, nabij Brugge. Die lopen overigens nog tot eind deze maand. De kwekerij is wereldvermaard omwille van haar Helleborussen. Februari is daar dan ook dé topmaand bij uitstek.
We mochten er de Helleborus Award meemaken, de allereerste editie van een wedstrijd waarin maximum 25 floristen konden meedingen. Doelstelling: het creëren van het mooiste bloemstuk met Helleborus. Dat weekend werden de werken getoond aan het publiek en heeft ook een vakjury de creaties beoordeeld en prijzen toegekend.

Maar er is meer. Want op zondag 22 februari om halfdrie presenteert Grote Tuindame Dina Deferme er ‘Een leerzame reis doorheen de seizoenen in tuinen met gemengde borders’, een voordracht over het gebruik van planten in de tuin om het gehele jaar door van te genieten.
En op zaterdag 28 februari komt Wim Lybaert (VIER) er om 14:30 tal van basisbegrippen en allerhande tips voor een geslaagde moestuin uit de doeken doen in ‘Hoe start ik een moestuin?’. De deelname bedraagt telkens vijf euro.

Bon. Ik zal er alvast bij zijn op 28 februari. En van het afgelopen weekend heb ik tal van beelden voor u. Ik heb ze netjes gerangschikt op PICMENCK, de no click image viewer van TWAAIT.

Allen daarheen!

    • Menck

      Haha, dat heb je goed gezien. Nu, bij sommige stukken hebben we inderdaad even met ons hoofd geschud en met onze ogen gerold. Maar er stonden zeker ook werken tussen waarvan de creativiteit, de kunde en de materiaalkeuze erg in onze smaak vielen.

      Like

    • Menck

      Ik kan je, puttend uit eigen ervaring, toch zeker de volgende gele soorten van harte aanbevelen:
      – H. orientalis ‘Double Yellow Spotted’ (dubbelbloemig);
      – H. orientalis ‘Super Yellow’ (enkelbloemig);
      – H. orientalis ‘Washfield Doubles’ (dubbelbloemig). De ‘Washfield Doubles’ kent meerdere kleuren, waaronder ook een prima gele variëteit.
      Nu, als je voor geel gaat, raad ik je sowieso een orientalis aan.

      Like

  1. kakel

    Helleborus is mijn favoriete tuinplant! Een tuin zonder deze winterbloeier vind ik geen tuin 😉 Ik heb een witte standaard waar 8 borrelglaasjes op staan en die is op z’n mooist als ik de glaasjes met Helleborusbloemetjes vul.
    Groetjes Kakel

    Like

  2. zem

    Heel leuk om via de foto’s met jullie mee te lopen.
    Tóch zie ik de Helleborussen het liefst in hun natuurlijke habitat.
    En ik zie ze graag op de blogs, want bij mij in de zurige grond overleven ze niet, ondanks kalkgiften en wat al niet meer.

    Like

    • Menck

      Zure grond is inderdaad nefast; kalkrijk en humeus is de boodschap.
      En yep, de natuurlijke habitat geniet ook mijn voorkeur. Dit logje was een kunstig zijsprongetje, zeg maar. 😉

      Like

  3. onderdeblauweregen

    Leuk zo’n winterbloeier. Ik hoop in de toekomst toch ook eens aan de tuin het e.e.a te veranderen om meer bloeiers het jaar rond er in te kunnen zetten. Erg leuk!

    Like

  4. Affodil

    Hier zijn ze ook weer volop aan het bloeien. Goed om weten ook dat ze het als pot/kuipplant ook goed doen. We leggen binnenkort een hoekje aan met allerlei schalen en potten. Dan moet er zeker een bij zijn met helleborussen. En dat idee van drijfbloem: dat ga ik ook eens uitproberen!

    Like

  5. Pingback: Helleborus | de Fruitberg

Geef een reactie

