Van naaldje tot plaatje

Driewerf hoera, want dit weekend heb ik, zonder de minste twijfel, een oude liefde van 41 lentes in mijn armen gesloten met een innigheid van heb ik jou daar. Prompt sloegen de vonken van weleer in alle hevigheid over.
Wat meer is: ik hoop van harte dat onze nog prille relatie heel lang mag blijven duren, want ik geniet er met volle teugen van. Er is weer muziek in mijn leven. Het soort muziek waar ik véél te lang van verstoken ben gebleven.

Mijn madam was oprecht blij voor me. “Wat een heerlijk model!” fluisterde ze me toe na de eerste kennismaking. “Echt een klassieke schoonheid.”
Iets wat ik alleen maar kon beamen.

“Kunnen je helden van weleer eindelijk eens uit de kast komen”, gaf ze me enthousiast mee.

“Wees maar zeker! Beter dan ze te moeten ophangen, nietwaar?”

Ik stuurde een omineuze knipoog haar richting uit. Waarna we schier gelijktijdig naar de deurklink grepen en Sint-Valentijn binnenlieten.

* * *

Deze snaaraangedreven Philips electronic 677 direct control is van bouwjaar 1976 en kwam mijn richting uit met een heuse meevaller: een – gloednieuwe! – reservenaald. (Waar kun je die dingen nog kopen tegenwoordig?) Bovendien is hij aansluitingsgewijs geheel compatibel met mijn trouwe stereoketen (anno 1991).
Hoewel Philips niet echt gekend was als platenspelermerk, viel deze draaitafel destijds op door zijn zeer goede prijs-kwaliteitsverhouding. Niet zelden kwam dit model als beste uit de tests. Natuurlijk werd het dan wel vergeleken met draaitafels uit dezelfde prijscategorie, maar het kon desalniettemin makkelijk de concurrentie aan met de toenmalige duurdere merken zoals Dual (mijn allereerste platenspeler!) en Thorens.

[ Foto’s: Menck | Twaait ]

Eén reactie

  1. hildeken01

    Dual… mijn eerste platenspeler, die mocht ik kopen met mijn eigen spaarcentjes. Kon ik Melanie, Bob Dylan, Janis Joplin, Dimitri Van Toren, Simon and Garfunkel, Herman Van Veen, en hihi… ook Demis Roussos en Nana Mouskouri, ook Pink Floyd en CrosbyStillsNashYoug, James Taylor enz… spelen: superklank!! Genieten! De naald ging vanzelf op de LP = geen krassen.

    Like

    • Menck

      Ook mijn eerste plantenspeler was een Dual: ingebouwde versterker en boxen rechtstreeks op de kast aangesloten. Ik was 13 en overgelukkig met dat ding.

      Like

  2. ludorutten

    Een initiatief dat ik dien toe te juichen, hier is de pickup nooit weggeweest al moet ik toegeven dat hij slechts zo en dan dienst doet maar hij staat naast de cd-speler. 2x gejuich bij het zien van TC Matic: samen fan blijkbaar! Geniet ervan Menck.

    Like

    • Menck

      Ik ben TC Matic-fan van het allereerste uur. Samen met Red Zebra was TC-Matic de band die ik al eerste live mocht aanschouwen. Onvergetelijke tijden, zeg ik u.

      Like

    • Menck

      Gewoon doen! Met een beetje geluk kun je, onder meer op tweedehandssites, een prima platenspeler voor een prikje op de kop tikken. Ook muziekbeurzen zijn wat dat betreft heel dankbare evenementen.

      Like

      • Liese

        ok ok, ik moet hier wel even verduidelijken: studio 100 brengt voorlopig niets op vinyl uit denk ik 🙂 Het is enkel de versterker die ik gebruik, aangesloten op de cd-speler 😀 En goeie muzieksmaak…ik probeer hem alvast goeie seriesmaak bij te brengen door Liegebeest te promoten 🙂

        Like

        • Menck

          Ach zo. 😀 ‘Liegebeest’ is top, vaneigens.
          En kijk: Studio 100 en vinyl gaan wonderwel tóch samen (merk ik na enig opzoekwerk). Voor de traditionalisten, vermoed ik. Al zijn de LP’s eerder uitzondering dan regel.

          Like

  3. Billy

    ik heb enkele jaren geleden nog een nieuwe platenspeler gekregen als geschenk,
    maar heb er nog maar bijzonder weinig gebruik van gemaakt.
    Past niet in het interieur zei vrouwlief. Tja…
    Ik ga ‘m toch weer ’s moeten opdiepen… 😉
    Toch nostalgie hé, die plaatjes draaien!

    Like

  4. Nachtbraker

    Ik heb ook nog altijd een “pickup” in mijn living staan. Helaas gebruik ik die nog maar weinig, maar vinyl heb ik wel nog. Ik heb nooit problemen gehad om naalden te vinden, de riem (het is een belt drive turntable) was een groter probleem…

    Like

    • Menck

      Net die riem was de achillespees (en de oorzaak van het finaal de geest geven) van mijn vorige platenspeler.
      De speler die ik in dit logje belicht, is snaaraangedreven. Whatever that is. 😀

      Like

    • Menck

      Wat niet meer is, kan terug komen. Na zowat 15 jaar zonder platenspeler werd de goesting me te groot en schafte ik me dit fijn functionerende retroding aan.

      Like

  5. Bart

    TC Matic begot, dat was mijn eerste live optreden en sindsdien is het nooit meer goed gekomen met mij 😉 . En Los Niños ,dat was (en is) een van mijn lievelings pogo platen. Mijn platenspeler heeft het begeven, maar Dochterlief heeft er eind verleden jaar eentje aangekocht om haar metalcore en pop-punk platen op af te spelen. Was ik blij dat ik Seventeen Seconds van The Cure nog eens in de krakende versie kon horen. Veel vinyl heb echter niet , ik was meer een cassette-man…. .
    Veel plezier met je mooie aankoop.

    Like

  6. Katya

    Mijn platenspeler kocht ik in 1981 met geld van een studentenjob. Het is een prachtig spul in zwarte kleur met een vleugje oranje. Maar mij doet het vooral denken aan liefdes van vroeger. Mijn kompaan bij een gebroken hart, mijn kompaan in goede tijden, mijn kompaan toen ik op wolken zweefde. En, ja, ik was fan van vele groepen en zangers. Het gaat vooral over de ambiance die hiermee gepaard ging. Fantastisch dat we dit allemaal konden meemaken. Life is a movie, folks.

    Like

    • Menck

      Liefdes van weleer: check. Maar een platenspeler houdt vooral de herinneringen aan mijn dj-verleden levendig. Those were the days, Katya. Bijwijlen wenste ik dat life a movie was die je kon terugspoelen wanneer je daar ook maar zin in hebt.

      Like

  7. kakel

    Oude tijden herleven. Niets zo romantisch als een geliefde LP met lichte ruis op de achtergrond 😉 Mijn eerst pick-upje was een simpel ding. Ik heb er pas een blog over geschreven. Wij hebben ook al onze LP’s nog. Van draaien is het nooit gekomen, maar we hebben zelfs onze draaitafel nog, dus wie weet…

    Like

  8. Affodil

    Komt me bekend voor, dat model … Hier geen platenspeler meer, wel nog een stapel platen ergens op zolder. Van Veen, Boudewijn De Groot, Moustaki, Brel, Piaf, …

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.