Photo Challenge 1/12 | De man die de boot zag, in de lucht

Een beeld waar je letterlijk naar opkijkt, is ‘De man die de boot zag, in de lucht’. Het is van de hand van Gentenaar Jean Bilquin en werd, naar aanleiding van Beaufort, opgetrokken te Zeebrugge.

Jean Bilquin stelt het leven quasi immer voor als een reis langs vitale momenten, gevisualiseerd in universele beelden zoals de poort, het bed, de boot. Hij streeft naar harmonie en maakt subtiele verwijzingen naar de vormschoonheid van de klassieke oudheid.
Bilquins monumentale toegangspoort tot de zee rees op aan de vloedlijn van het strand van Zeebrugge. Het werk is rudimentair vormgegeven in beton. Op 10 meter hoge schragen bevindt zich een kano met menselijke figuren. Net als de boot vertonen ze nauwelijks fysieke kenmerken. Ze zijn gereduceerd tot schimmen, als gaat het om een tijdelijke aanwezigheid. Een halte tijdens een reis, de reis van het leven?

Ik begin de Photo Challenge 2015 met dit werk van Bilquin omdat ik het ronduit subliem vind. De monumentaliteit, de ruwe en erg opvallende vormgeving en de prachtige locatie en dito achterliggende betekenis grijpen je naar de keel, zeker eens je er voor, naast of onder staat.

Ook meedoen met de Photo Challenge? Check THIS.

[ Foto’s: Menck | Twaait ]

  1. bentenge

    Ja jongens, die nu nog wil overtreffen in de photochallenge zal aardig uit zijn pijp moeten komen.
    Persoonlijk vind ik “de man die zag” niet zo mooi, maar de boot zelf is monumentaal mooi.

    Like

    • Menck

      Dat is doorgaans naar aanleiding van Beaufort. Veel kunstwerken blijven achteraf gewoon staan, zoals ook het werk dat ik hier heb voorgesteld.
      Fijn nieuws, overigens, want in de zomer van 2015 vindt het driejaarlijkse Beaufort opnieuw plaats!

      Like

  2. kakel

    Mooi! Je hebt er echt een reportage van gemaakt. Ik vind het een prachtig beeldhouwwerk. Het komt ook uitermate goed tot zijn recht door de strakblauwe lucht. En de zeelucht doet ongetwijfeld de rest. Zou ik er langs lopen dan zou ik er ook zeker foto’s van maken.

    Like

  3. Nachtbraker

    Die eerste foto is prachtig. Dit beeld staat er al een aantal jaren, toch? Ik heb er ook nog foto’s van gemaakt, toen omgeven door allerlei troep. Nu pas heb ik door dat de twee beelden bij elkaar horen…

    Like

Geef een reactie

