De reünie

“Een uitnodiging, Menck. Leg je plastron maar al klaar.” De postbode kwam aangetuft op zijn bromfiets met een enveloppe in zijn hand.
“Lees jij tegenwoordig hetgeen je aflevert, bodemans?”
“Daar hebben we geen tijd voor, maatje. Maar de enveloppe schreeuwt kleurrijk ‘Klasreünie’. Kijk maar.” Hij overhandigde me de vrolijk bedrukte omslag. “Zie je misschien nog ‘s een oud lief terug!” knipoogde hij. Hij gaf gas en stak lachend de straat over.
Dat was drie maanden geleden.

Ik parkeerde mijn besmeurde busje tussen twee hoogglanzende Mercedessen.
“Dat begint hier al goed”, mompelde ik, waarna ik mijn pakje sigaretten zocht in het handschoenenkastje. “Allicht wordt het hier een bluftoneeltje van jewelste.”
“Ik dacht dat ik getrouwd was met een vent zonder vooroordelen”, berispte mijn madam me.
“Merde.” Ik schoof mijn hand onder mijn boordpapieren.
“Maar wat zoek je nu toch?”
“Mijn sigaretten!”
“In mijn handtas. Wees toch eens niet zo nerveus, zeg.”
Ik gooide het handschoenkastje dicht en leunde zuchtend achterover in mijn zetel. “Al hun namen ben ik vergeten. Allemaal. ’t Is verdorie meer dan dertig jaar geleden dat ik de meesten nog gezien heb. Wie haalt het nu in zijn hoofd om een reünie te organiseren voor het derde middelbaar van het jaar stilletjes?”
“Jij vond het nochtans zo cool, weet je nog?”
“Toen, ja. Als ik dit hier bekijk…” Ik wees naar de dikke bakken waartussen ik geparkeerd stond. “Moet je trouwens eens achterom kijken wat daar staat.”
Mijn madam deed haar gordel los en draaide zich om. “Welk autootje is dat?”
“Autootje, zeg je? Daar staat verdorie een Porsche ter waarde van een halve woning!” Ik schudde mijn hoofd om zoveel onwetendheid.
“Mens, waar jij je druk om maakt!” Ze stapte uit. “Kom je nog?”
“Ja, ik kom…” Ik wierp nog een laatste blik in de spiegel. Stel je voor dat ik met een neuskegel aan mijn snufferd dit restaurant binnenging.

“Kijk ’s aan, de Menck verdorie!” Een kalende leeftijdsgenoot in kostuum kwam in de receptieruimte met uitgestoken hand op me af.
Er trok een glimlach over mijn lippen. “Yow, de Mick, zeg!” We gaven elkaar een stevige poot.
“Viens, mon cher. We hebben het een en ander bij te praten, dacht ik zo.” Hij troonde ons mee naar een tafeltje.
“Jij bent zo beklagenswaardig, weet je dat?” zei mijn madam me toen we na een hartelijke babbel weer even alleen waren.
“Hè?”
“Ik dacht dat je je geen namen meer zou herinneren?” Ze keek me gespeeld berispend aan.
“Ach, de Mick. Hij was verdorie over de ganse school gekend. Wist je dat hij eigenlijk Michaël heet? Al sinds de lagere school stond hij erop dat hij met Mick werd aangesproken. Het stond zelfs zo op zijn rapporten vermeld. Yep, die kerel heeft altijd al behoorlijk wat invloed gehad.”
Mijn madam stootte me even aan. “Daar komt nog iemand.”
Ik draaide me om in mijn stoel. “Maar enfin, de Hans!” Ik sprong recht.
“Menck, makker! We omhelsden elkaar als in een Amerikaanse film, schouderkloppen incluis.

* * *

“M-moeben we echt al naar huisjz?” Ik keek op mijn horloge. “Halfvijbf?”
“Yep. En leun ’s niet zo, wil je?”
“Mèèèèèèèènck!” Het geschreeuw kwam vanachter me. Ik draaide me wiebelend om.
“Haaaans! Ouwe rukker!” Hans stond in de deuropening en stak een pint in de lucht. Toen ging hij op het bordes zitten. Het glas viel uit zijn handen.
“Hans is be-be… zat.” Ik lachte veel te luid.
“Ik ken er nog.” Mijn madam rukte aan mijn mouw. “Nog vijftig meter, kom.”
“M-morgen komt-ie me oppikken in zijn B-B-Borsche.”
“Ach zo. Zorg maar dat jij in je Japanner geraakt. Aan de rechterkant, graag.”
Ze hield de deur voor me open. Ik zeeg neer op mijn zetel, keek nog een keer in de richting van het restaurant en verdween toen in dromenland. Ik hoorde nog net hoe mijn gordel werd vastgeklikt.


[ Klas 3A, 1981-’82 ]

  1. Thomas Pannenkoek

    Middenste rij, de derde van links. Die is later Miss Bloemkool geworden! Schone madam :). De meest rechtse van de bovenste rij heeft na haar school haar roeping gevonden, en is nu moeder overste bij de Zusters Koteletijnen van Zarren.

    By the way – ZATLAP !

    Like

    • Menck

      Wat die derde van links is geworden, weet ik niet, maar de meest rechtse is thans onderwijzeres in het vierde leerjaar. Misschien haar kap over de haag gegooid?

      Like

    • Menck

      The Ramones vierden hoogtij in die dagen. 😉
      En de huizenprijzen laag aan het zeetje? Tja, gemiddeld, bevroed ik. Het betrof onderstaand karretje. Sla maar aan het rekenen.

      Like

  2. Eilish

    En hoeveel waren er dan van het klasgroepje op de foto ? Ik ben twee jaar geleden naar een reünie geweest n.a.v. 25 jaar geleden afgestudeerd zijn, er waren toen welgeteld 2 klasgenoten van mij aanwezig (diegenen die ik juist niet wilde zien dan nog) er waren 120 mensen uitgenodigd maar maar 32 gekomen.
    Het was goed voor 1 keer, ze moeten dit van mij echt niet om de 5 jaar opnieuw doen. Mocht ik me toen zat gedronken hebben dan zou ik daar misschien anders over denken 🙂

    Like

    • Menck

      Zonder de partners mee te tellen, waren we met elf. Op de foto zie je klas 3A, doch weet dat ook klas 3B was uitgenodigd. Geen daverend succes, kortom.

      Like

  3. Onderdeblauweregen

    Grappig (alleen op dat moment zelf niet) hoe vaak dit soort dingen gaan; eerst er zo de zenuwen voor te hebben terwijl alles helemaal meevalt. Al met al had je toch nog een leuk weerzien….als je er nog veel van kan herinneren althans :p.

    Like

  4. Brubeck

    Goed gelachen met dit blogje maar eerlijk, ik loop met een grote boog om zo’n evenementen heen. Dit jaar zal ik een uitzondering maken wegens een nieuwe tram en ik werd al verwittigd dat je op zo’n reunie niet mag ontbreken. Wie weet eindigt het wel zoals in jouw blog. 🙂

    Like

  5. kakel

    Een reunie na dertig jaar? Maar in die tijd ben je ongetwijfeld nog verhuisd. Wie wist dan je adres?
    Een Porsche, tsssk. Doe mij maar een gebutste Landrover met lier en snorkel 😉

    Like

    • Menck

      Ik vraag me dat eerlijk gezegd ook af: hoe vind je iemand terug na 30 jaar? Sociale media? Via de school? Google?
      En hola, een 4×4-fan? Verlaat je zo vaak de verharde wegen?

      Like

  6. zem

    Ha, ha, de les zou zijn dat je altijd een – nuchtere – partner moet meenemen.
    Maar die zijn meestal niet gewenst op een reünie. Dan wil men fijn onder elkaar zijn…
    Je staat trouwens mooi stoer op de foto hierboven.

    Like

    • Menck

      Voor een opgeschoten klungel van 15 valt het nog mee, ja. En nors kijken, daar was ik blijkbaar ook goed in.

      Op de reünie waren de partners ook uitgenodigd. Wel zo makkelijk. 😉

      Like

  7. Billy

    enkele jaren geleden vond er ook van mijn lagere klas zo’n reünie plaats. Ik had ook zoveel vooroordelen, zou ik nog wel iemand (her)kennen? En ik besloot om NIET te gaan. Heb ik me dat beklaagd achteraf! Ik hoorde dat er nog veel bekenden waren, en dat het een fantastisch avond was. Ik zou wellicht ook op de rechter autozetel beland zijn… 🙂

    Like

  8. Bart

    Fantastisch! Het moet een jaar of 3 geleden zijn dat onze reünie van het 6e secundair plaatsvond. Die is uitgedraaid in een rasechte jaren 80 fuif. Zeker voor herhaling vatbaar. En we hebben bijna iedereen teruggevonden, vooral dankzij digitale sporen die de meesten van ons achterlaten op ’t internet.:-)

    Like

    • Menck

      Een ‘jaren 80’-fuif, begot! Bij ons ging het er iets bedaagder aan toe. Maar achteraf bleek dat je het plezier toch vooral zelf maakt. 😉

      Like

    • Menck

      Yep, that’s me. Of beter: was, want heden zie ik er toch enigszins anders uit. Laat ons zeggen dat ik nu iets meer vestimentaire smaak heb dan toen. En een betere kapper. 😉

      Like

  9. Affodil

    Reünies, thanks but no thanks. En om dezelfde reden ook niet “even binnen springen om goeiedag te zeggen” op het werk. “Maar allez, we zijn na 40 jaar toch bijna familie?” We zijn 40 jaar collega’s geweest, tiens, geen familie. Ook niet bijna. Als je teveel achterom kijkt val je achterover in de toekomst. Heb je ook niet zoveel aan.

    Like

Geef een reactie

