Noo(t)(d) van de redactie

Dinsdag laatstleden bracht ik mijn desktop – net geen drie lentes jong! – in allerijl naar de computerkliniek met levensbedreigende complicaties. Een hartstilstand, zo leek het wel. Of op zijn minst een acute inwendige bloeding, ik wil er vanaf zijn.
Wat er ook van zij: pc-mans moest ogenblikkelijk onder de scanner. De behandelende dokter was er niet gerust op en onderwierp mijn boezemvriend meteen aan een batterij testen. “Hopelijk is er niks vitaals beschadigd”, gaf de computerarts me zorgelijk mee. “Want zulks zou wel eens een fataliteit kunnen inhouden.”
“Hij is nog geen drie, dokter”, kreet ik zorgelijk. “En ik heb weer maar eens niks geback-upt.”
“Ze leven heden niet lang meer”, duidde de arts hoofdschuddend. “Meer nog: een vroegtijdige dood zit in hun genen.”
“Dan is dit toch wel héél vroegtijdig, niet?”
“Afwachten, Menck. Afwachten. Ik doe wat ik kan.”

En dus typ ik dit berichtje vanop een pc waar ik allerminst voeling mee heb. Nood breekt nu eenmaal wet.
Of mijn eigenste bits- en byteskameraad het zal halen, is zeer de vraag. Anders gesteld: het zou op deze blog wel eens langer dan gewild stil kunnen zijn. Doch ik blijf hoopvol, dat spreekt.

  1. tinyblogt

    Sterkte. Ik heb dit weekend net hetzelfde meegemaakt. Met jammer genoeg een droevig verdict. Die van mij was wel al zes, en ik had er een haat/liefde verhouding mee. Dus bij mij is de pijn veel minder en heb ik hem zelfs al vervangen (zei ze met enig schaamrood op de wangen).

    Like

  2. Eilish

    Geen back-up, waar heb ik dat nog gehoord …
    Drie jaar is geen leeftijd om de geest te geven. De meeste tieners zouden blij zijn als het speeltje weer eens vervangen wordt, de volwassenen die de rekening betalen zijn niet zo happig om de wegwerpmaatschappij te spijzen.

    Like

    • Menck

      Het ging me niet zozeer om de rekening, maar om het verlies van gegevens. Dat is gelukkig verijdeld kunnen worden. Kostprijs: die van een nieuwe harddisk.

      Like

  3. Affodil

    Hopelijk is pc-mans snel aan de beterhand. En zou je hem dan vanaf nu maar niet af en toe klonen, Menck? Soms spaart een kleine moeite veel moeite achteraf.

    Like

  4. Stef Den Flater

    Nog niet geleerd dus: nog steeds geen back-up. Ik heb hier twee externe harde schijven aan mijn iMac hangen dus mag er al eens iets verkeerd gaan. Trouwens: mijn iMac dateert van 2007 en doet het nog steeds perfect terwijl ik elke dag aan mijn computer bezig ben. Er zijn er die in die tijd al meerdere computers versleten.

    Like

    • Menck

      Wel geleerd, maar mijn uitstelgedrag is legendarisch.
      iMac? Mijn pc is een niet-merkgebonden bouwpakket dat gericht is op heel zware prestaties. Zulks vind je maar moeilijk noch betaalbaar af-fabriek.

      Like

  5. Luc De Baere

    Nu uw desktop toch in de kliniek verblijft, kun je voor hem een ssd-schijf overwegen. zo’n schijfje gaat 75 jaar mee (indien je dagelijks 10 gb wegschrijft). SSD is niet goedkoop. ca 100 € voor 250 gb. Voor de omschakelijk had mijn pc 5 minuten opstarttijd nodig. Nu start hij rapper op dan mijn Senseo warmloopt. Gebruikt ssd voor de programma’s en sla documenten en dergelijk op op externe hd of USB.

    Like

    • Menck

      En of ik dat vind! De gemiddelde levensduur van een computer is, zo vernam ik van de pc-hersteller, om en bij de drie jaar. Zei daar iemand wegwerpmaatschappij?

      Like

Geef een reactie

