Als de drank is in de man…

Drinken en rijden gaan niet samen. Ik vertel u niks nieuws. Maar die bewuste zaterdagavond was ik behoorlijk in de wind. En ik reed.
Een zekere nonchalance kenmerkte mijn rijstijl: linkerarm buiten de auto, rechterhand losjes op het stuur en een voet die het gaspedaal gestaag neerwaarts dirigeerde. De muziek stond loeihard. Ik voelde me geheel relaxed.
Ik wilde een sigaret uit mijn pakje grijpen, bedacht me vervolgens, en schoof de gekreukte verpakking terug in mijn borstzak. Ze gleed soepel naar beneden. ‘Ik heb geen gordel aan,’ besefte ik daardoor ineens. Rijden zonder gordel is voor mij normaliter als wandelen met een string aan: het voelt absoluut niet goed. Maar die avond lachte ik om wat ik als een akkefietje afdeed.
Er kwam een tegenligger aan. Zijn lichten verblindden me een wijl, waardoor ik even afgeleid raakte. Om god weet welke reden week de onverlaat plots van zijn baan af en kwam op me afgestevend. Met beide handen omvatte ik stevig mijn stuur en gaf een korte ruk naar rechts. De tegenligger zoefde voorbij en miste mijn auto op een haar na. De adrenalinestoot die hierop volgde, ontnuchterde me enkele seconden. Daarna zuchtte ik luid en langgerekt. Ik voelde hoe mijn armen zich terug ontspanden. Ik had een botsing weten te vermijden. Ternauwernood, maar dat besef drong niet door.
Het verkeer werd drukker. Ik trachtte me te concentreren maar werd zenuwachtig. Netjes rechts houden was geen sinecure door het ontbreken van een witte lijn. Het vergde het uiterste van mijn in nevels gevangen beheersing. Achter mij reden twee auto’s die me poogden in te halen. Ik gaf gas bij en bleef ze voor. Vergiste ik me of steeg uit een van de auto’s daadwerkelijk gejoel op?
Langs de kant van de weg was het een drukte van belang. Luid pratende, wild gesticulerende en hardop lachende mensen. Vooral jongeren. Zaterdagavondsfeer. In drommen troepten ze samen, vervaarlijk dicht tegen het drukke gerij aan. Ik vond dat onverantwoord en liet het blijken middels een vangbeweging ter hoogte van mijn voorhoofd. Her en der opgeheven middelvingers waren mijn deel.
Voor mij remde een auto af. Ik liet het gas opkomen en vertraagde. Een achterligger – van waar kwam die plots? – had mijn afremmen te laat opgemerkt en botste in volle vaart achterop mijn auto. Met een wilde slingerbeweging sloeg mijn hoofd naar achter. Het raakte iets hards. Een korte, hevige pijnscheut volgde. Ik denk dat ik schreeuwde.
Wat toen gebeurde, ging snel. Ik stapte uit en wandelde uiterlijk beheerst doch inwendig kokend naar de auto die me geramd had. Achter het stuur zat een kortharige jongeman met naast hem (zijn liefje? Zijn zus?) een jeugdige passagierster.
“Awel maat, niet gezien dat ik remde? Totaal onverantwoord hoe weinig afstand je bewaarde. Jij hebt nog niet lang je rijbewijs zeker?” Mijn stem sloeg over. Ik ademde zwaar.
De twee keken elkaar even aan. Daarna haalde hij zijn schouders op. Zij knikte naar hem, hij draaide driftig aan zijn stuur, gaf gas en vertrok.
“Hey! Getverderrie! Vluchtmisdrijf!” Ik kreet. Omstanders draaiden hun hoofd in mijn richting. Ze lachten.
“Menck!”
Die stem herkende ik. Mijn madam. Ik ontwaarde haar tussen de samengetroepte menigte.
“Heb je dat gezien? Die lul rijdt gewoon verder.”
“Menck, kom hier. Straks gebeuren er ongelukken.”
Straks? Er is zonet een ongeluk gebeurd, tiens.
“Ga van die piste af. Kom nou.” Er werd hardhandig aan mijn mouw getrokken. Ik keek op en blikte in haar ogen.
“Wat wil…?”
“Met een glas teveel op in de autoscooters stappen, is duidelijk niks voor jou, schat. I told you.” Er verscheen een spottende grijns op haar gezicht. “Maar aandoenlijk was je wel.”

    • Menck

      Het voordeel is vooral dat er geen alcoholcontroles zijn en dat je ongestraft elke andere chauffeur van de baan mag rijden.
      Een BOB-sleutelhanger zul je echter niet scoren. 😀

      Like

Geef een reactie

