Kwekerij Epimedium: dollen met bollen

Oktober lokt bij velen een herfstdepressie uit. De dagen worden merkbaar korter en zulks werkt neerslachtigheid in de hand. Lusteloosheid, droefheid, vermoeidheid en prikkelbaarheid zijn in dezen de kernwoorden.
Bij mij ligt dat enigszins anders. De herfst maakt me happy en doet me bruisen van energie. Niet alleen de schitterende kleuren en de bedwelmende geuren van dit seizoen stijgen me naar het hoofd, ook de zin om aan te pakken bekruipt me. Lange wandelingen in feeërieke bossen! Kastanjes rapen en ze daarna poffen! Aanplanten, verplanten en bollen de grond in douwen! Kortom: najaarsvreugde. Als het niet regent, tenminste, want dat is helaas de keerzijde van de herfstmedaille.

Wat de bollen betreft: deze week trokken mijn madam en ik naar vasteplantenkwekerij Epimedium in Oostkamp. Gans de maand oktober – en mei voor wat het voorjaar betreft – staat aldaar in het teken van de bloembollen. Tussen het zeer ruime assortiment treft u ook minder gangbare specimen en tal van nieuwigheden. Bloembollen en vaste planten zijn dé gedroomde partners. Denk maar aan vogelmelk tussen Hosta’s en Alliums tussen siergrassen. Met bollen kunnen tevens de bloeiperiodes worden gespreid en ze nemen bovendien weinig plaats in.
Epimedium is een kleinschalige kwekerij waar nog echt een ziel in zit. Passie, kennisbegeerte en verwondering gaan er hand in hand.
“De planten die wij kweken zijn ten eerste planten die we zelf mooi vinden en zijn dientengevolge ook dikwijls een persoonlijke keuze. Ze moeten aan bepaalde voorwaarden voldoen zoals een lange bloei kennen, voldoende winterhard zijn en weinig of geen steun behoeven”, aldus Daniëlle, de immer goedlachse drijvende kracht achter Epimedium. Daniëlle ken ik overigens al jaren. Als het op liefde voor planten en gedegen vakkennis aankomt, staat zij wat mij betreft met stip op één.
“Zoals de naam van de kwekerij doet vermoeden, is er ook een verzameling niet-alledaagse Epimediums te bezichtigen. Deze bloeien volop in april en mei en zijn van oorsprong afkomstig uit Japan, China en Korea. Onze verzameling telt nu 125 soorten waarvan een 35-tal in de verkoop. Aangezien de kwekerij gericht is op particuliere verkoop en niet op groothandel, worden er van elke soort slechts een beperkt aantal gekweekt. Daardoor zijn er soms soorten vlug uitverkocht of zijn niet alle planten op hetzelfde ogenblik voorhanden”, licht ze toe.

Wie de platgetreden paden der grote kwekerijen en tuincentra eens wil verlaten en bovendien tuk is op zo nu en dan een zeldzamere plant of een nieuwigheid in de wereld van de flora, kan ik een bezoek aan deze charmante stek van harte aanbevelen. De planten staan er in potjes vol liefde. Bovendien is het er nog gans de maand oktober bollenmaand in een speciaal daartoe ingerichte serre. Kortom: u moest al weg zijn!

*** Uitgebreide fotoreportage: KLIKKERDEKLIK! ***

  1. beauninoblog

    Des te ouder ik word, des te meer ga ik de herfst waarderen. Hier enkel wat verdwaalde bollen in de tuin. Ooit, als de kippen er niet meer zijn, ga ik serieus werk maken van mijn borders. Krijg er helemaal zin in na die mooie plaatjes. Nu is dat een totaal zinloze actie met dat Schorriemorrie van mij. Schattige witte kipjes overigens…

    Like

  2. Billy

    ik ben niet echt een verwoed tuinier, maar ik heb wel graag iets speciaals in de tuin wat niemand anders heeft. Ik zou dus wel graag ’s persoonlijk advies willen om m’n potten aan ons zonneterras op te vullen. Jammer dat Oostkamp niet bij de deur is, maar als we’s op terugweg zijn als we een dagje zee hadden, kunnen we misschien eens gaan piepen… 😉
    Dank voor de tip!

    Like

  3. zem

    Wat een heerlijke kwekerij, een feest om daar rond te lopen. Hetgeen ik virtueel deed…
    Elfenbloemen en alliums, al die bollen 🙂 …. ik heb trouwens net mijn bestelling bollen (Peter Nijssen) in de tuin gezet.

    Like

  4. TheHappyFive

    Zij werken met planten, wij met mensen.
    En zo maak je een beschrijving die me raakt. Ik ben net bezig aan de teksten van onze website en folder, dus ik ga dit stukje: “Passie, kennisbegeerte en verwondering gaan er hand in hand”, even overnemen. Mag ik?

    Deze 3 woorden zijn voor mij een uitnodiging om deze mensen zeker een bezoekje te brengen zodra ik aan die kant van het land ben.
    Trouwens, de herfst is voor mij gewoon de beste/mooiste tijd van het jaar.
    Geuren en kleuren + mijn zweetgehalte dat normale vormen aanneemt. Alhoewel?!

    Like

  5. elke

    Ge doet er mij aan denken dat ik de bloembollen nog moet in de grond steken (meer mag je niet van mij verwachten). Dit jaar eens in bloembakken, want er staat een verbouwing op het plan en ik heb geen zin om ze weer op te graven.

    Like

  6. Affodil

    De herfst is inderdaad een kleurprentenboek op zich. Ik geniet er ook met volle teugen van. Ik moet dringend extra bollen aanschaffen. Een goed adresje meer of minder kan het verschil maken.

    Like

Geef een reactie

