Wegwerpweekend in zicht

Dag ma,

Ik heb twee helleborussen voor je zerkje geplant. Die vond je ieder voorjaar zo betoverend mooi. Jammer dat ze hun hoofdje laten hangen, zei je vaak. Wellicht zou je dat nu ook over mij zeggen. Ja, zelfs na vijf maanden valt het me nog steeds bijzonder zwaar om je hier te zien rusten. Dan huil ik in alle stilte. En dat wil ik niet in je bijzijn; je zag je kinderen graag vervuld van geluk.

Morgen zouden pa en jij vijftig jaar getrouwd zijn geweest. Ik zou jullie bedolven hebben onder de bloemen. In mijn hoofd was de organisatie van het feest al in kannen en kruiken. O ja, je zou gestraald hebben. En gelachen met mijn flauwe fratsen. Ik zag je al nippen van een glas champagne. Twee, hooguit drie nipjes zouden het zijn geweest. Daarna zou pa het glas van je hebben overgenomen. Ik zou Dancing In The Dark van Bruce Springsteen hebben opgelegd. Loeihard en de bassen op tien. Daar genoot je al van sinds we het als tieners in ons clubhuis in de kelder op de platenspeler pleurden. Maar morgen zal ik alle muziek de kop indrukken. Alleen in mijn hoofd zal Camille Saint-Saëns’ Danse Macabre spoken. Opnieuw en opnieuw en opnieuw, akelig luid en niet te stoppen.

Zaterdag zou je eenentachtig zijn geworden. Traditiegetrouw zou ik een verjaardagskaart voor je hebben ontworpen. Dat je dat allemaal kan met een computer, zou je verwonderd hebben gereageerd. En weerom zou ik je hebben uitgelegd wat Photoshop is. Je zou aandachtig hebben geluisterd en af en toe hebben geknikt. Meteen daarna zou je over iets anders zijn begonnen.

En zondag is het Moederdag. Of beter: zou het Moederdag zijn geweest. De witte rozen die ik je zou hebben geschonken, zal ik nu op je kleine zerkje leggen. Ik beloof je dat ik me dan wél sterk zal houden.

Je ziet, lieve moedertje, het zou een ongelooflijk lang en immens feestelijk weekend zijn geworden. Nu zal het slechts een ongelooflijk lang weekend worden. Ongelooflijk zoals in ongeloof. Lang zoals in ellendig lang.
Ik denk dat ik nu maar wegga. Het begint zelfs wat mistig te worden. Alsof ik mijn hoofd veruitwendig. Moet ik je nu slaap zacht toefluisteren? Hier afscheid nemen zal nooit wennen. Ik mis de afscheidskus die je me telkens gaf zo verdomde hard. Help je me om het donkere weekend door te komen? Ik hou van je en zal dat altijd blijven doen.
Tot zondag.

[ Foto: Menck|Twaait ]

  1. onderdeappelboom

    Ik denk dat je de Bruce Springsteen toch moet opzetten, Menck. En taart eten; ook al krijg je geen hap door je keel. Moeders en zonen verdienen feestjes, zelfs als er tranen bij komen.

    Like

  2. TheHappyFive

    Zoals onderdeappelboom schrijft was het ook mijn gedacht toen ik het las.
    Zet Springsteen op Menck, loeihard. Zodat je moeder het hoort waar ze ook zijn mag.
    Sterkte man! En denk er aan, huilen mag, lachen ook!

    Like

  3. Joke

    Seg, ik zit hier nu wel een beetje te bleiten in jouw plaats. Wel mooi, de band die jullie hadden. Ik hoop dat mijn kinderen later ook zo liefdevol aan hun moeder terug denken.

    Like

  4. zem

    Dit liefdevolle stukje over je moeder raakt ook mij diep. Probeer naast je verdriet ook te vieren wat ze bij leven voor je heeft betekend. Ik sluit me helemaal bij Onderdeappelboom aan. Sterkte dit weekend!

    Like

  5. Anna

    Oh jee, ik heb het niet droog gehouden. Het is ook nog zo vers hé… ook bij mij is het de eerste moederdag zonder mama. Ze stierf eind januari dit jaar, ze zou er zeventig worden. Heel veel sterkte!

    Like

  6. Menck

    @ allen

    Toen het vanmorgen stevig begon te regenen, dacht ik meteen: ‘The sky is crying, can’t you see the tears roll down the street?” Een toepasselijke zin uit een vaak gecoverd bluesnummer. Ik stond er mee op en ga er straks mee slapen.

    Bedankt voor jullie meelevende, opbeurende en hartverwarmende reacties.
    ‘De tijd heelt alle wonden. Maar niemand weet wanneer.’

    Like

  7. veerle

    Je ontzettend mooi geschreven eerbetoon aan je moeder raakt me diep.
    Laat die tranen ook maar luidop toe. Ingehouden verdriet is immers dubbel verdriet. Veel sterkte!

    Like

Geef een reactie

