Gedigitaliseerd passato

I’m a sucker for oude foto’s. Vooral als het onderwerp dat destijds werd belicht tot actuele herkenning mijnentwege leidt.
Zo vond ik daarnet in de krochten van enkele verloren gewaande USB-sticks twee gescande opnames terug: een klasfoto van de zesdejaars Economische Wetenschappen / Taal van het Koninklijk Atheneum te Sint-Michiels|Brugge (1985-1986) en een bestuurlijke groepsfoto van de natuurvereniging bij dewelke ik toentertijd redacteur van het maandblad was (1999).

[ FOTO 1 | 1985-’86 ]

Behoorlijk schokkend, die klasfoto, temeer daar ik de gezichten wel herken, maar me geen enkele naam meer herinner. Behalve de mijne, maar dat schijnt redelijk normaal te zijn.
In die tijd droeg, althans volgens Paul Jambers, zestig procent van de schoolgaande jeugd een Millet-jas. Ik ontwaar slechts twee dergelijke kledingstukken op de schoolfoto; onze klas was met andere woorden behoorlijk atypisch.
Het eerste en het derde meisje op de onderste rij herinner ik mij het best. Het eerste had wat ik een ‘racetong’ noem: toen ik haar eens kuste, verkende haar nerveuze lingua molenwiekenderwijs de opening tussen mijn neus en kin. Ik onderging gelaten haar zeemvelgeslinger, onderwijl denkend aan hoe ik de 2/10 voor wiskunde moest uitleggen aan mijn ouwelui. Een halfuur later – mijn mond was intussen kurkdroog geslingerd – besloot ik dat het niets zou worden tussen ons en met een holle plop verwijderde ik mijn lippen van de hare. “Er staat water in jullie kelder,” verklaarde ik mijn abrupt heengaan, daarbij wijzend op haar te korte lange broek.
Meisje drie herinner ik me dan weer omdat ze alle jongens van de klas het hoofd op hol heeft gebracht behalve het mijne. Ze vond mij namelijk ‘wijs’. Wijs in de zin van ‘graaf’. Graaf in de zin van ‘cool’. En voor coole gasten had ze respect. “Met jouw kloten zal ik nooit spelen,” gaf ze me meermaals te kennen. Terwijl ik net dat een gemiste kans vond.
Soit.

Bijgaand een muziekje uit dat jaar dat ik zeer te pruimen vond:

[ FOTO 2 | 1999 ]

Van foto twee herinner ik me eveneens alle gezichten en bovendien ook de namen. Dat laatste valt wellicht te verklaren omdat 1999 een minder ver verleden is, een minder wazig verleden ook, maar vooral omdat ik zowat tien jaar lang in het gezelschap van die gasten heb vertoefd. Een verschrikkelijk toffe bende. Ik heb met niemand contact meer.
Soit.

Bijgaand een muziekje uit dat jaar dat ik zeer te pruimen vond:

En u?

[ Foto’s aanklikbaar voor groter ]

  1. Stef Den Flater

    Ik was zelden fan van maxi-singles. Weinig van die lang uitgesponnen versies kon me echt bekoren. Gelukkig kwam dat thuis weinig binnen. Echo & the Bunnymen wel. Ik ken nog altijd de volledig plaat, waar die single uit kwam, van buiten.

    Like

  2. brubeck

    Altijd een dubbel gevoel bij zo’n foto’s: grappig om terug te zien, lastig om namen te onthouden. En vooral beseffen hoe snel de tijd toch wel vliegt. 85-86… De millet-hype-jaren 🙂

    Like

  3. bart

    Ik? Ik heb nooit tongen gedraaid met klasgenoten. Ik zat op een jongensschool namelijk. Bovendien zag ik er eerder uit als het type nerd daar in het midden op de achterste rij.
    Gelukkig hebben ze me het jaar daarop losgelaten op kot in Gent, waar ik algauw de edele kunst der tongdraaierij ontdekte, én een diepgaande restyling onderging 🙂 Aaaah memories!

    Like

    • Menck

      Die nerd was – o heerlijk cliché – tevens de bolleboos van de klas.
      De edele kunst der tongdraaierij, haha. Maar kijk, ik zou het niet schoner kunnen verwoorden.

      Like

  4. Liese

    Die rechtse bovenaan op de eerste foto, wat een eigenaardig ding rond zijn nek? Is het een sjaal? Is het een trui? Is het een V-hals met een coltrui onder? Vreemd! Kapsels van de eerste rij dames, bijna allemaal hetzelfde! Hilarisch!

    Like

    • Menck

      De eighties waren niet bepaald het decennium van de tijdloze mode, neen. Ik vermoed dat de rechtste een soortement van sjaal droeg onder een trui met V-hals. Probeer het vooral niet te vatten. 😀

      Like

  5. elke

    Schitterend, die oude foto’s. Moet ik ook eens wat meer in kijken.
    Ik vind je niet veel veranderd precies.

    En meisje 3 bracht alle jongens het hoofd op hol. Met een mickey mouse op haar vest. Dat kon ook alleen maar in de jaren ’80 😀

    Like

Geef een reactie

