Kuieren in het nieskruidrijk

Februari is helleborusmaand op Twaait. En niet alleen op deze stek, want ook de tuin vertoont heden de meest uiteenlopende kleuren uit het feeërieke nieskruidrijk. Het zachte weer heeft de bloei duidelijk goed gedaan.
Het is te onzent dan ook een jaarlijkse traditie geworden om in de tweede maand van het jaar enkele nieuwe soorten aan te schaffen. Meevaller in dezen is dat we op amper een boogscheut (enfin, boogscheut: dertig kilometer is iets nauwkeuriger) wonen van de wereldleider inzake helleboruskweek: Het Wilgenbroek uit Oostkamp. U kunt er de ganse maand, en dat iedere dag, terecht om te genieten, te leren, te keuren en te kopen. Zulks deden madam Menck en ik afgelopen zondag.
Op PicMenck vindt u een uitgebreide impressie van onze bijzonder polychrome uitstap. Neem vooral uw tijd, want mijn camera heeft eens te meer overuren gemaakt.

[ K L I K ]

  1. zem

    Ik heb genoten van de virtuele rondtoer in deze kwekerij. Helleborussen zijn absolute voorjaarstoppers, die ik op mijn zure grond- na talloze mislukkingen – niet meer ga proberen.

    Like

  2. muggenbeet

    moeilijk kiezen 🙂 Mijn indruk is dat de kwekers thans bezig zijn, net als bij de magnolia’s, om volstrekt gele variëteiten uit hun zaailingen te selecteren. Ik zag iets wat erop leek in Kalmthout en hier en daar beginnen de gele Helleborussen ook op ’t internet te verschijnen. @Zem: ik heb ook redelijk zure grond vandaar dat ik zeewierkalk gebruik of ze in pot zet. De orientalis vind ik een erg gemakkelijke plant. De H. niger is hier ook een ramp.

    Like

Geef een reactie

