Toen de rook om mijn hoofd was verdwenen

Het was in velerlei opzichten een bijzonder jaar. Mijn eerste tuinopdrachten liepen binnen, ik zette de eerste schuchtere stappen in de wereld van de digitale fotografie middels een naar huidige maatstaven waardeloze tweepixelcamera, de zomer was uitzonderlijk lang en broeiend heet en tuinieren was wat mij betreft een pak minder gezond dan heden het geval is. Dat laatste was overigens uitsluitend te wijten aan de afgeleefde Massey Ferguson die me vergezelde op mijn hakselrondes; hij rookte beduidend meer dan zijn baas. Thans is hij al een poos wijlen. De tractor, bedoel ik.
Drie jaar later zou ik het bloggen ontdekken. En de wereld meedelen dat een korte broek dragen tijdens werkzaamheden in mijn geval voortaan uitgesloten was wegens een allergie voor tal van insectenbeten. In dat opzicht is de onderstaande prent best wel een unicum, ook al omdat ik toen nog behoorlijk zwart (en kort) haar had.
De foto ontdekte ik vandaag op een verloren gewaande USB-stick. Hij werd genomen in de nazomer van 2003. De ruisonderdrukking moest duidelijk nog worden geämendeerd.

  1. bentenge

    Als je de tractor wegphotoshopt (euh, is dit nu echt een werkwoord?) zou het een antitabaksreclame kunnen worden 🙂 Leuk zo’n oude plaatjes, niet ? Misschien eens een looking-back wave starten ?

    Like

    • Menck

      Al blij dat je me niet met de Marlboro-man vergelijkt, want die verging het een pak slechter. 😉
      Een looking-backwave vind ik een prima idee. Wie lanceert het? *points at you*

      O ja: het correcte werkwoord is fotoshoppen. En zodoende kun je iets weg fotoshoppen (2 woorden), jazeker.

      Like

    • Menck

      Dan zou ik met graagte vernemen hoe hij dia’s scant. (Speciale machinerie vereist? Kan dat met een gewone scanner?) Ik heb namelijk nog tal van laders vol dia’s liggen die ik zou willen gedigitaliseerd zien.

      Like

      • Affodil

        Wij hebben een flat bed scanner waar je ook dia’s mee kan inlezen: Epson perfection V600 photo.
        Er zijn er betere, er zijn er goedkopere, maar over deze zijn we tevreden. De oude dia’s raken nog eens ingescand, je kan er A4-documenten mee inlezen, je kan er oude negatieven mee inlezen en met photoshop weer omkeren naar positieven. Meer moet dat voor ons niet zijn.

        Like

        • Menck

          Bedankt voor je snelle reactie. Zopas even gegoogeld. Een dergelijke printer lijkt me inderdaad zeer deftig speelgoed. Tevens weet ik ook dat ik met mijn HP’tje niks ben als het op dia’s scannen aankomt.

          Like

          • Affodil

            We hadden vrieger een HP speciaal om dia’s en foto’s in te scannen. Op de duur kregen we de software niet meer geïstalleerd op de nieuwe pc’s. We waren ook net aan een nieuwe flat bed toe en toen bleken er combi’s van de twee op de markt te zijn. Of het verhaal van die twee vliegen…

            Like

  2. TheHappyFive

    Hahahaha …. man man is dat nostalgie. Ik heb er ettelijke uren op doorgebracht, zo’n goeie ouwe Massey Ferguson 🙂
    Zonder gasmasker lukte het echter niet. Knalpijp wat kapot, beetje voorover gezakt, de “prikkeldraad” die dat ding rechthield al even verroest dan de pijp zelf …. 🙂
    Het waren wel goede werkpaardjes.
    Prachtige foto Menck!

    Like

    • Menck

      Dankjewel. Kwalitatief is het een rotplaat, maar qua toffe herinneringen koester ik de prent als geen ander.
      MF’s waren inderdaad trouwe werkpaardjes. Het beestje was zo aftands als maar kon zijn, maar dienst heeft het nooit geweigerd.

      Like

Geef een reactie

