Oude wijn in nieuwe zakken

2014 zal, naar alle waarschijnlijkheid, een doorslagje worden van 2013, al hoop ik dat het jaar toch enigszins anders zal uitpakken dan afgelopen december.

  • De kans dat ik dit jaar de lotto win, is net als vorig jaar zo goed als onbestaande. Dat wordt dus eens te meer werken geblazen om de rekeningen te betalen.
  • Mijn madam en ik zullen voor het achttiende jaar op rij niet op reis gaan. Geen tijd, geen zin en – niet geheel onbelangrijk – geen geld. Een hovenier en een plantendame scheppen voornamelijk aarde, geen poen.
  • 2014 zal weer maar eens te warm, te koud, te nat, te droog, te winderig, te plakkerig dan wel ‘het is altijd iets’ zijn.
  • Tal van blogs zullen dit jaar voorschotelen wat ze vorig jaar ook al presenteerden, zij het – verandering muß sein, nietwaar? – in iets andere foto’s of bewoordingen. When all is said and done, weet u wel. Kijk, de eerste sneeuw! Kijk, de eerste krokussen! Kijk, de eerste kikkers in de vijver! Kijk, de eerste schooldag! Kijk, wat een prachtige herfstkleuren! Kijk, sinterklaas, Kerst, oudjaar! Och, het jaar is weeral om. Toeme.
  • Op het programma voor 2014: nu en dan wat strandstruinen, een stuk of wat bos- en andere natuurwandelingen, de jaarlijkse tweedaagse in de Ardennen, om en bij de 35.000 kilometer extra op de kilometerteller, opengestelde tuinen bezoeken, dezelfde wensen van dezelfde mensen voor verjaardagen en feestdagen, lang badderen na uitputtende werkdagen – mijn rug zal uiteraard weer opspelen, veel zweten des zomers, sakkeren op de donkere winterdagen en 365 dagen slapen, opstaan, kakken, plassen, wassen en eten. Zo verdomde 2013 alweer.
  • Er zullen enkele muziekjes, boeken en naslagwerken worden toegevoegd aan mijn collectie. Niet te veel, niet te weinig. Net als… juist ja.
  • Mijn haren zullen een tikkeltje grijzer worden, mijn pens een fractie omvangrijker, de wallen onder mijn ogen een ietsje groter en mijn rimpels een stukje dieper. Niks nieuws onder de zon, kortom.
  • Geen twijfel dat er ook dit jaar wel iets stuk zal gaan. Een kraan in de badkamer, de koelkast die er de brui aan geeft of een broek die plots scheurt aan de knieën. Tss.
  • We zullen tuin- dan wel kamerplanten weggooien wegens verdord, bevroren of ziek, we zullen nieuwe planten aankopen ter vervanging, de katten zullen worden geaaid, gekamd, gevoederd en berispt, enkele muren en deuren zullen worden geschilderd, de hagen moeten worden geschoren en de huispapegaai zal weer honderduit buiten zijn kooi kakken.
  • Ik zal de kapper tweemaal met een bezoek vereren, madam Menck zal elke maand menstrueren, mijn auto zal hooguit drie keer worden gewassen, die van haar een stuk of dertig keer, de barbecue zal maximaal vijf avonden worden verhit en de brievenbus zal elke dag worden gelicht.

2014: eens te meer oude wijn in nieuwe zakken. What is all the fuss eigenlijk about?

[ Foto: Grumpy Cat® ]

  1. onderdeappelboom

    En dat vind ik nu eens echt prima: meer van hetzelfde. Altijd vernieuwend is echt niet nodig. Hopelijk blijf je ook dezelfde logjes voorschotelen: soms eens kort, soms eens lang, soms fictie, soms realiteit,… Ik zou het maar erg vinden mocht het veranderen!

    Like

    • Menck

      Aan de formule zal ik niet al te veel sleutelen, maar de angst om in herhaling te vallen is er wel. Om een voorbeeld te geven: hoe mijn tuin er zal bijliggen in april of in mei van dit jaar? Check de logjes van 2013.

      Like

  2. De Fruitberg

    Ik wil eigenlijk ook af en toe gewoon meer van ’t zelfde, een beetje vernieuwing valt natuurlijk ook niet te versmaden. En net als onderdeappelboom hoop ik hier ook dit jaar nog dezelfde logjes te kunnen lezen als vorig jaar.

    Like

  3. bentenge

    Verdemme, lap zeg. Bon, dan kunnen we dat schrijven van logjes achterwege laten. Ik zal een paar keer copy/paste doen, veel kans dat je denkt, tiens dat lijkt sterk op dat eentje van vroeger die ik niet kan terugvinden in bentenge’s historiek omdat die er niet meer is. Back to the future part VI.

    Like

  4. ludorutten

    Je lukt er aardig in om met originele dingen af te komen op je blog, want dat alsmaar repeterende wordt idd. soms erg saai, niet zozeer voor de schrijvers maar wel voor bloggers die intussen die dingen al 10 jaar lezen. Ik probeer me dan in te leven in het enthousiasme van de nieuwere bloggers, en dat helpt een beetje. Wat het menstrueren betreft, dat moet toch stilaan aan ’t uitdoven zijn. 🙂

    Like

  5. Affodil

    Ach, vertrouwde dingen geven soms ook wat (gemoeds)rust. Al mag rust geen roest met zich brengen natuurlijk. In elk geval hebben jouw blogjes zo ongeveer hetzelfde effect als cola op roest: ze brengen beweging in de zaak. Houden zo! Ik zal de komende lente/zomer/herfst (en ochgot ja, ook winter) wel wat inspiratie kunnen gebruiken. En om tussendoor wat uit te kunnen rusten van het harde tuinwerk: eens een vertelselke om mee te lachen of een traantje weg te pinken…

    Like

  6. Johan

    Oude wijn in nieuwe zakken geeft toch weer een ander smaakje aan die wijn. Hoe genuanceerd het soms ook kan zijn. Ik moet steeds terug denken aan onze oudste dochter toen die een jaar of drie, vier was. Iedere ochtend stond ze op, keek ze naar buiten en zei ze in volle verwondering: “Wat een mooie dag weer, wat een mooie wolken weer!”. Iedere dag was een nieuwe verbazing. Ik geef toe, de dag van vandaag heeft ook zij wat meer nodig om in diezelfde verwondering te vallen. Maar toch, als we er in slagen om onszelf iedere dag even te verbazen over kleine of grote dingen, meer moet dat toch niet zijn hé 🙂

    Like

  7. Eilish

    Omdat die wijn bij jou altijd in een voortreffelijk mooie nieuwe zak zit mag dit nog jaren zo doorgaan.
    Wat die omvang van die pens betreft : als die de weerspiegeling is van het ‘goeie’ leven, kan daar ook geen bezwaar tegen zijn. Ik zou daaromtrent nog een uitdrukking kunnen gebruiken die hier in ons dorp een (ietwat schunnige) hit is, maar een mens moet beleefd blijven naar ’t schijnt …

    Like

  8. Zem

    Ach, je kunt die herhaling – en nog weer en nog weer – ook een soort ritme noemen, waarmee we onszelf een beetje rustig houden. En voor de afwisseling springen we soms even uit de band.
    Maar ik blijf je ook het komend jaar vol verwachting gaarne lezen, wetend dat het ritme van gewone groene zaken altijd weer zal worden afgewisseld met iets buitengewoon boeiends!

    Like

    • Menck

      De groene zaken bevinden zich ’s winters logischerwijze wat op de achtergrond. Hopelijk komt daar snel verandering in. (Schrijft hij, wijl de regen hier met bakken uit de hemel valt.)
      Herhalingen? Die zijn er in België al genoeg op de nationale televisie. 😉

      Like

  9. Pingback: bentenge | Verdemme, is het nu alweer voorbij ?
  10. madame boerenerf

    Tja zo is het leven hè. Ik probeer al jaren om me minder te ergeren en meer te genieten en me te verwonderen over de mooie dingen. Op den buiten gaan wonen heeft geholpen om meer rust te vinden en wat meer te leven in het nu en niet altijd meer te willen/verwachten.
    Ik hou wel van een zekere routine/saaiheid in het leven met af en toe een uitschieter.

    Like

    • Menck

      Ik hou toch iets meer van deining in het water dan van een rimpelloos oppervlak. Af en toe een stevig golfslag kan daarbij wonderen doen. 😉

      Like

  11. Menck

    Beste wensen!
    En ja, we leven allen onder dezelfde hemel, maar we hebben niet allemaal dezelfde horizon. Ik verbreed de mijne nogal graag. 😉

    Like

Geef een reactie

