Listeriahysteria

Beste meneer/mevrouw Carrefour,

Vanmiddag at ik paté uit uw rekken. Boerenpaté, meer bepaald.
Neen, het product is nog niet vervallen; op de verpakking staat ‘A consommer jusqu’au 18/12/13’. Oké, in het Frans. Maar gezien uw naam is zulks u vergeven. Bovendien was de paté zeer genietbaar en wordt hij door u al tijden aangeprezen als ‘superieure kwaliteit’. Ik heb me er dan ook rijkelijk van bediend, zoals u op bijgaande foto kunt merken. Misschien iets te rijkelijk, want thans heb ik buikkrampen. En spetterpoep. Te uwer verduidelijking: dat is caca explosif.

Wat schetst echter mijn verbazing toen ik een wijl na mijn maaltijd deze verontrustende berichtgeving las op deredactie.be:

U zult begrijpen dat ik onmiddellijk een verband legde tussen mijn lichamelijke ongemakken en uw listeriagerechtje. Het is niet dat ik als een hypochonder te boek sta, maar op het moment van dit schrijven voel ik toch een lichtelijk grieperig gevoel mijn lichaam binnensluipen.
Weet u trouwens, beste meneer/mevrouw Carrefour, dat listeria een behoorlijk venijnige bacterie is die bij de mens listeriose veroorzaakt? De syndromen behorend tot een dergelijke infectie zijn onder andere meningitis, sepsis, pneumonie, endocarditis, encefalitis, otitis media en endometritis. Dat is een hele boterham, nietwaar? En ik at er verdorie vijf.
Bij een listeria-infectie treedt er bovendien cystevorming in de hersenen op die voor neurologische problemen kan zorgen. Ze kan zelfs een miskraam of een doodgeboren kind tot gevolg hebben.

U begrijpt dat ik me enigszins zorgen maak. Ik ben al een paar uur aan de racekak, beschik heden over nog slechts driekwart rol wc-papier en de Carrefour is al gesloten. U veegt daar allicht uw gat aan, dat besef ik ook wel. Echter: mag ik u deze week de dokters- en apothekersrekening komen presenteren alsook het kostenplaatje van een potentiële spoedopname in het ziekenhuis? Want, ziet u, ik voel me op dit moment echt alsof er zich een gigantische endocarditis in mijn borst aan het nestelen is. Die hartkloppingen zijn onderhand niet meer normaal te noemen. En zouden mijn oogspiertrekkingen op een naderende encefalitis kunnen wijzen? Ik hoop voor u van niet. Dat hoop ik overigens ook voor mij.

Ik hou u alvast op de hoogte.
Dat is: als ik geen endometritis opdoe.

P.S.: Zijn uw schellen gekookte hesp nog wél bacterievrij? Want daar at ik er vanmorgen zeven van. Met een ferme klak mayonaise. Gelukkig kwam die van Aldi.

Sterk verzwakt groet ik u,
Menck

[ Foto’s: Menck/Twaait | aanklikbaar voor groter | Nvdr: dit logje valt onder de noemer ‘hyperbool’. U verorbert die bij voorkeur met een korrel zout. ]

  1. Eilish

    Ik lees dit hier met enige vertraging (bloglovin laat het afweten) en daarbij ik had het te druk. Eerst zelf grote kuis in maag en darmen gehouden, en dan geholpen bij de grote dochter.
    Heerlijk verslag trouwens (niet in de zin van smakelijk natuurlijk !)

    Like

Geef een reactie

