Afscheid van een Magnus opus

Vorige week zondag brachten madam Menck en ik een bezoek aan de man die mijn bezieling voor het tuinieren en mijn liefde voor de flora – de vaste planten in het bijzonder – naar een hoger plan heeft getild.
Zeventien jaar geleden ontmoette ik hem voor het eerst. Het klikte meteen. Nooit eerder mocht ik een mens met zoveel geestdrift, energie en floristische kennis ontmoeten. Hij was toen 65 en stak nog immer boordevol toekomstplannen. Thans is hij 82 en hij heeft ze allemaal kunnen realiseren.
Twee jaar geleden werd hij getroffen door een beroerte waardoor hij deels verlamd raakte. Van de ene dag op de andere werd hij hulpbehoevend. Hij, die voorheen iedereen met raad en daad bijstond, werd ineens de mens die anderen nodig had. Die harde noot heeft hij nooit kunnen kraken. Na verloop van tijd was er wel de schijnbare berusting, maar ze wordt voortdurend bestreden door cynisme en verbittering. In tegenstelling tot wat eenieder die hem kende had verwacht, verkocht hij zijn landgoed met daarop een goed draaiende B&B, een plantenkwekerij met een ruime collectie agapanthus, zijn statige herenwoning en – vooral dát deed hem enorm veel pijn – zijn anderhalve hectare grote siertuin, zijn Magnus opus, de vermaarde Tuin van Maurice.
Hij woont heden midden in de stad –  “Ik heb nog nooit zo klein gewoond, Menck. ’t Is om bij te bleiten.” – en heeft zijn rijke verleden de rug toegekeerd. Of beter: noodgedwongen moeten toekeren. “Ik kan nog altijd alcoholist worden,” vertrouwde hij me met een knipoog toe. Maar om zijn mond lag een verbeten trek en in zijn ogen las ik groot verdriet.

Die zondag scheen de zon volop, maar niet in onze harten. Want dit was het afscheid van een mij zo vertrouwde plek die nu in – tussen ons gezegd en gezwegen: onkundige – privéhanden is terechtgekomen.
De tuin lag er weliswaar verzorgd bij, zich reeds preparerend op de nakende herfst, maar de ziel was eruit. Ik merkte het meteen. De invasieve planten kregen stilaan de bovenhand, het fascinerende kleurenpalet van weleer was deels wijlen en de gedecideerde hand van de perfectionist vond ik er niet langer in terug.
Toch wil ik u een virtueel bezoek niet onthouden. Het is een eerbetoon aan een unieke tuinier en aan het gewezen mekka van elke rechtgeaarde plantenliefhebber. Het is alleen jammer dat ik u geen beelden meer kan laten zien (computercrash, weet u nog?) van toen de tuin nog daadwerkelijk de Tuin van Maurice was. In de late lente was hij op zijn mooist. Die tuin was, gelooft u me vrij, van een gans andere orde dan wat heden resteert. Een orde die voortaan voorgoed tot het verleden behoort.

Tal van foto’s, alsook de uitermate gevarieerde biografie van een boeiende mens, vindt u op PicMenck.
[ KLIK ]

  1. bentenge

    Jammer toch. Maar helaas, het leven is nu eenmaal dynamisch.
    Wel een mooie hulde hoor Menck. Het karakteriseert de mens Menck, die ik eigenlijk enkel blogsgewijs ken, maar waar ik heel veel sympathie voor voel. Boeiende blog heb jij.

    Like

    • Menck

      Dankjewel, Bentenge. Mooie woorden pen je hier neer.
      Mijn blog is slechts een afspiegeling van enkele facetten die me kenmerken. De mens Menck wordt voor, pakweg, 25 procent weergegeven.

      Like

  2. ludorutten

    Een heel bijzondere fotoreeks die mij vanaf de eerste foto overdondert. Knappe tuin en bijzondere interessante plantenaanbod in de kwekerij. Met liefde en waardering door jou geschreven, dat voel je. Knap.

    Like

  3. onderdeappelboom

    En zijn (‘hun’) vorige tuin was vooral voor mij een paradijs, als kind. (behalve die laurieren, daar heb ik nooit van moeten weten :-)). Ik deel je mening over de huidige tuin. Dat is geen tuin meer, het is een kwekerij geworden met wat natuur er rond. Heel mooi dat je zoveel aan hem hebt gehad. Je mag altijd eens mijn groeten doen.

    Like

    • Menck

      Het geheel is opgekocht door een homeopaat/dokter uit Brugge die in de woning zijn praktijk zal onderbrengen, de B&B wil ombouwen tot een wellness-center en de kwekerij zal annuleren om er een paardencircuit aan te leggen.
      De tuin blijft behouden, maar – zo vernam ik althans tijdens mijn laatste bezoek – de planten- en algemene tuinierskennis ontbreekt nagenoeg volledig. Dat belooft weinig goeds voor het voortbestaan van de tuin in zijn huidige vorm.

      Like

    • Menck

      De ‘oude’ tuin was een ode aan een goed uitgedokterde plantenvariatie en -inplanting, florale esthetiek en perfecte stielbeheersing. Het is jammer dat ik hier niet langer foto’s kan plaatsen na de crash van mijn vorige harde schijf.

      Like

  4. Heidi

    ’t Moet vreselijk zijn om je droom, je levenswerk te zien “verdestereweren” door onkundigen… Ik denk dat Maurice bij velen die van tuinen houden in de bovenste schuif ligt: wij kregen van “onze” tuinontwerper de uitdrukkelijke opdracht om alleen naar Het Wilgenbroek te gaan voor helleborus.

    Like

    • Menck

      Het Wilgenbroek is nog steeds marktleider als het op helleborus aankomt. Gans de maand februari zijn er helleborusdagen; meer dan de moeite van een bezoek waard!

      Like

    • Menck

      Invasief gebruikte ik in zijn taalkundige betekenis én binnen eenzelfde tuinlocatie: indringend, infiltrerend buiten de plek van zijn ontstaan. Niet alle Eupatoriums zijn zo. Maar sommige soorten zijn dat wel degelijk, ook al blijkt zulks soms pas na enkele jaren.
      Ook in onze tuin heb ik één soort compleet geëlimineerd omdat ze zo goed als overal opdook uit zaad. Ze werd door een standvastige cultivar vervangen. Voorlopig gaat alles goed.

      Like

    • Menck

      Blij dat je genoot van de foto’s. En inderdaad: een levenswerk zien verdwijnen, doet pijn. Maar het is zoals Bentenge in dit reactieluik aanhaalde: het leven is nu eenmaal dynamisch.

      Like

Geef een reactie

