Duinstruinen

Algemeen bekend is de uitdrukking ergens in grasduinen: zich naar hartenlust ergens mee bezighouden. Zo zal een boekenliefhebber zeggen: ik heb een paar uur zitten grasduinen in de bibliotheek.
Het is duidelijk dat grasduinen, zo gebezigd, een werkwoord is. Oorspronkelijk echter was het een zelfstandig naamwoord. Oudtijds zei men namelijk: in grasduinen gaan, waarmee werd bedoeld: volop genieten. Want grasduinen zijn met gras begroeide duinen, en die zijn per slot van rekening rijkelijker bedeeld dan de gewone kale zandhoopsoortgenoten.
Anderen menen, naar mij voorkomt met meer grond, dat grasduinen de plekken in de weide zijn waar het gras het weligst groeit en het dichtst staat. Een koe die in grasduinen gaat, die met andere woorden gaat grasduinen, zoekt dus de beste plekken uit, krijgt het beste en lekkerste gras. Daarmee stemt overeen dat ergens in grasduinen ook voorkomt in de betekenis: ergens van smullen, met smaak toetasten.

Uit die definities kan worden afgeleid dat het stereotype beeld dat nog veel mensen van de duinen hebben – hopen schraal en zout zand dat water vasthoudt als een vergiet en waarop, behalve wat (helm)gras, geen enkele andere plant zo gek is om daar ook maar wortel te willen schieten – ook destijds reeds volop leefde. Want toegegeven: in de duinen kunt u zonnebaden, rollebollen, ijsjes likken, een vakantielief binnendoen en, als u daar voor te vinden bent, verstoppertje spelen of zelfs stiekem gaan kakken in een duinpan. Maar u trekt geheid de duinen niet in om er te gaan genieten van de welig tierende en uiterst gediversifieerde flora.
Toch?

Laat ik u overtuigen van het tegendeel. Op Picmenck bijvoorbeeld, want schoonheid wordt bij voorkeur in grote foto’s gevangen.
Eens te meer klikkerdeklik, dus.

  1. Zem

    Mijn jeugd heb ik niet zo ver van de duinen doorgebracht. Het woord “duinpan” alleen al roept bij mij prettige associaties op.
    Maar duinen zijn lang niet altijd kaal en schraal. De Amsterdamse Waterleidingduinen, waar het Amsterdamse drinkwater wordt gezuiverd, is een bijzonder interessant natuurgebied.
    Mooie fotoserie trouwens, Menck!

    Like

  2. Affodil

    Voor ons zijn duinen al lang niet zomaar “zandhopen” meer. Ik kan niet eens bij benadering schatten hoeveel honderden kilometers we afgelegd hebben (meestal in gezelschap van onze trouwe viervoeters) in duinbossen en duinpannen vol duindoorn en cranberries op Terschelling en Texel. Met enkel de zee, de wind en de vogels als geluidsbehang.
    En hoewel dit prachtige foto’s zijn, kunnen ze me toch niet meer verleiden naar onze kust te trekken om te “grasduinen”. Ik word depressief van het feit dat je je kop niet kan keren zonder afzichtelijk beton te zien. Ik heb eens de heel ware bedenking gelezen: “Een volk dat zijn kust vol betonnen gedrochten zet, is ontworteld”. Nagenoeg onze hele kust is één “atlantic wall” waar ik enkel nog overleef als ik er met de rug naartoe ga staan. In- en intriest!

    Like

    • Menck

      Je hebt absoluut overschot van gelijk, Affodil. Op dat vlak scoort het andere eind van ons land, de Ardennen, zonder twijfel een pak hoger. Edoch, onze kust zit welhaast in mijn genen, ik ben er als het ware mee vergroeid. Zodoende probeer ik, in de mate van het mogelijke, de schoonheid tussen de lelijkheid vast te leggen.

      Like

  3. elke

    Laat ons zeggen dat er, door het duinendecreet, toch behoorlijk wat gered is van de duinen en de begroeiing. Ik kom niet veel aan zee, maar ik wist zelfs niet dat je er nog in mocht. Al zou het vermoedelijk wel raar zijn als je er niet meer in mag.

    Like

  4. Nachtbraker

    Prachtige foto’s! De duinflora is uniek en erg waardevol, oa. door het hoge kalkgehalte en de daar aanwezige microklimaten. En dan heb ik het nog niet over de mossen en korstmossen gehad. In een ver verleden heb ik een aantal vegetatiestudies gedaan in De Panne en Nieuwpoort, vandaar… Helaas is de druk vanuit het toerisme soms erg groot. Mensen beseffen maar zelden dat korstmosvegetaties niet gemaakt zijn om op te wandelen 😦 Daarom is het soms nodig om delen af te sluiten. En dát begrijpen de mensen dan nog minder 😦

    Like

Geef een reactie

