Vlinders bij de vleet

Het aanhoudende warme weer heeft duidelijk een en ander goedgemaakt voor de vlinderpopulatie na het miezerige voorjaar. Gemiddeld werden er dit weekend in Vlaanderen zowat 25 vlinders per tuin geteld. Dat zijn er tien meer dan in 2012.
Ook het aantal tellers steeg aanzienlijk, want momenteel zijn er al 5.625 tellers geregistreerd, goed voor meer dan drie keer zoveel als vorig jaar.
De lauwerkrans gaat naar de gamma-uil, een nachtvlinder die ook overdag foerageert. Hij komt dus het vaakst voor in onze tuinen. Bij de dagvlinders scoort, net als vorig jaar, de dagpauwoog het hoogst.
In het gat waar ik resideer, gaat desalniettemin het oranje zandoogje met de pluimen lopen en laat het de gamma-uil zelfs ver achter zich. Zou de recente opening van de Hubo alhier er misschien voor iets tussen zitten?

Vaakst geziene fladderaar in onze regio: het oranje zandoogje:

Doch enkel de onderstaande atalanta distelvlinder (dank u, Heidi, ik ben nog véél minder een kenner) nam vandaag, op de geurende liguster, een roerloze break voor mijn lens:

Maar het meest magische vlindermoment beleefde ik op 13 september van vorig jaar, toen ik de uiterst zeldzame gestreepte pijlstaart (destijds gedetermineerd door Bart) in eigen tuin op de gevoelige plaat kon vastleggen:

[ Tabel: Natuurpunt | Foto’s (#1 uitgezonderd): Menck | alles aanklikbaar voor groter ]

  1. Affodil

    Alweer prachtige foto’s, Menck. Bij Manlief willen ze nog wel eens poseren, maar ze zien mij niet echt als hun lijffotograaf. Heel af en toe slaag ik er in om er een te filmen, omdat de zoom van mijn camera van betere kwaliteit is. Maar dit jaar beperkte het zich tot tellen en noteren. Al was er één soort die het poseren tot een ultieme vorm verheven had: toen ik het raam op zolder even opende om de bloembak water te geven, viel er een dode kromzitter op mijn voet. Veel stiller kan je niet zitten, volgens mij.

    Like

    • Menck

      Veel tijd en moeite stak ik niet in het fotograferen. De gestreepte pijlstaart hierboven bleek bijvoorbeeld zo mak als een lam en was daardoor een uiterst gewillig fotomodel. Voor de distelvlinder kreeg ik welgeteld één shot de kans; daarna zette hij het alweer op een fladderen. Maar ’t was raak.
      De overige vlinders waren die dag bijzonder nerveus en drukdoend zodat ik mijn camera maar in zijn tas hield. 😉

      Like

      • Affodil

        Het makkelijkst is het nog ’s morgens, vóór ze goed doorgewarmd zijn. Je hebt dan bovendien ook meestal goed licht en met wat geluk zitten er wat dauwdruppeltjes op hun haartjes. Manlief heeft zo ooit eens een blauwgeaderd witje gefotografeerd. Leek wel of het met diamantjes bezet was.

        Like

    • Menck

      In de (zelfs late) lente van dit jaar heerste er nog paniek. ‘Help, de vlinders zijn op!’
      Gelukkig heeft de aanhoudende zomerwarmte heel veel goedgemaakt voor de vlinderpopulatie.
      Elf tellende dorpsgenoten (op bijna 14.000 inwoners) vond ik toch wat tegenvallen. Mensen onbaatzuchtig dingen laten doen, blijft bijzonder moeilijk.

      Like

  2. Zem

    Op het oranje zandoogje na – wij zien hier vaak het bonte zandoogje – zijn alle genoemde vlinders ook hier in Noord-oost Friesland traceerbaar. Vooral de hoeveelheid gammauiltjes verbaast me.
    Die gestreepte pijlstaart lijkt, oppervlakkig bekeken, onaanzienlijk. Maar wat is hij mooi!
    Prachtig op de foto gezet ook.

    Like

    • Menck

      De foto’s vallen in het niets bij de werkelijkheid: de gestreepte pijlstaart sprong onmiddellijk in het oog. Met zijn vleugelspanwijdte van 10 centimeter is het een gigant onder de nachtvlinders. Zijn subtiele doch fraaie kleuren maken het plaatje af.
      Dat het gamma-uiltje de meest getelde vlinder was, heeft me ook verbaasd.

      Like

  3. Nachtbraker

    Mooie pijlstaart. Ik heb welgeteld één vlinder geteld: een dagpauwoog die binnen in huis zat 🙂 De Vlinderstruik die bij de buren staat en een stuk over mijn muur hangt, bloeit nog maar net…

    Like

Geef een reactie

