Zout op mijn huid

Pas als we het statige witte staketsel naderen en schuimkoppen luidschurend diens stelten omhelzen, word ik rustig.
De blinkende jachten vol mondaine would-be matrozen en chique wijven met glimmende lijven dobberen ver achter ons. Ik ben thans één met de meeuwen en voel me thuis.
Een ragfijne kanten rand siert de grillige vloedlijn waarop zeewier, schelpen en enkele geblutste blikjes een kleurrijke ketting vormen. De duinen wapperen grijsgroen helmgras en welven als borsten die de maagdelijke pannen verleiden. Ik neurie in de wind en laat me erdoor overstemmen.
Uit de verte nadert een stip die gestaag aanzwelt. Een late jogger. Een gebronsde godin, blijkt alras. In het passeren blik ik in twee zeegroene ogen. Ze drukken dartel een glimlach op me af. Vijf tellen later kijk ik achterom en zie haar eveneens het hoofd draaien wijl ze weifelend inhoudt. Een flard vluchtige vlinders en ze loopt door om dra weer te verworden tot een stip aan de horizon.
“Schat, kom je?” Mijn madam wandelt twintig meter voor me uit. Als we de kop van de pier bereiken, leun ik loom op de ruwe reling en wacht tot de zon de einder kust. Mijn zomer staat in volle bloei als hemel en water vlammend rood verkleuren. “Wat hou ik van je,” fluister ik tegen de zee. Madam Menck gloeit. Nieuwpoort baadt in vuur en schittert.

Een impressie? Klik op onderstaande prent voor een uitgebreid fotoverslag op PicMenck:

  1. muggenbeet

    blij om te lezen en te zien dat er nog iemand tijd neemt om volledig op te gaan in de natuur en al dat schoons vastlegt op foto. Dit soort blogs blijven mijn favorieten: authentiek, diepgaand, verzorgd…. kortom kwaliteit. Knap werk Menck.

    Like

    • Menck

      Dit soort logs ligt me evenzeer, maar ik publiceer ze niet met de regelmaat van een klok wegens te arbeidsintensief. Vooral de vele foto’s vanop flickr.com klaarstomen voor Picmenck is een behoorlijke opgave.
      Bedankt voor je compliment, Ludo!

      Like

  2. onderdeappelboom

    Heel raak, Menck, zowel in tekst als foto’s. En sja, ik zal het zeggen zoals het is: het heeft ook dezelfde lading als het boek waarnaar je in de titel verwijst.

    Like

    • Menck

      De keuze lag enigszins voor de hand. De titel mag overigens zeer letterlijk worden genomen; het bad dat ik die avond nam verwerd dra tot een zouttobbe.

      Like

  3. Eilish

    Ik ben mijn vriend nog altijd dankbaar dat hij me Nieuwpoort heeft leren kennen (ging vroeger altijd dichter bij huis naar de kust – vaak de Nederlandse kant)
    Mooie impressie van een fijne plaats aan zee !

    Like

    • Menck

      Het Nieuwpoort zoals het er nu uitziet, was ook enigszins onontgonnen terrein voor me. De badplaats is danig geëvolueerd de afgelopen tien jaar. In positieve zin, that is.

      Like

Geef een reactie

