De tuinman was een dame

Het lichtvoetige wicht Evy ‘Start to Run (naar Vier)’ Gruyaert is er geboren en getogen. Hetzelfde kan gezegd worden van politiek analist Carl Devos en van schilder-beeldhouwer Rik Vermeersch. Deze en een paar bekende namen uit de sportwereld plaatsten het West-Vlaamse gat Meulebeke op de kaart.
In tuinmiddens valt er steevast een andere naam als het dorp met meer varkens dan inwoners ter sprake komt: Regina Vuylsteke. Noem haar naam wat mij betreft gerust in één adem met die van Mia Gevaert, Dina Deferme of Lies Vandenberghe. Trek daar vervolgens de ‘ik wil me laten gelden’-mentaliteit af, en u definieert tomeloze passie in stilte.

Ieder jaar kon men gedurende enkele weekends het resultaat van de intense bezieldheid van deze tuindame gaan bewonderen in de vijfduizend vierkante meter grote Tuin van Régine. Tot nu. Want op 14 april laatstleden overleed Regina Vuylsteke op veel te jonge leeftijd. Haar tuin gaat nog één keer open vooraleer hij definitief sluit: op 29 en 30 juni aanstaande.
Waarom eenieder met florale vurigheid in zijn hart er zeker de verplaatsing naar midden-West-Vlaanderen voor dient te maken, gingen madam Menck en ik afgelopen zondag uitzoeken. Een relaas vindt u op Picmenck, de fotodivisie van Twaait: weinig woorden doch héél veel oogstrelende flora. Zo zou Regina het ook beslist gewild hebben.

PRAKTISCH

De Tuin van Régine
Oude Gentstraat 4 te Meulebeke
Zaterdag 29 en zondag 30 juni 2013 van 10 tot 19 uur.
Inkom: 3 € ten voordele van een ter plaatse beschreven goed doel. Kinderen tot 12 jaar: gratis.
E-mail: detuinvanregine@telenet.be | Tel. 051/48 91 76.

  1. muggenbeet

    Je picmenckstek is een prima beslissing geweest: een plek waar ondertussen al heel wat sjieke foto’s op groot formaat te bewonderen vallen. In deze reeks was ik vooral gecharmeerd door de berceau. De dame is kwestie was me onbekend tot op heden, fijn dat je ons uitgebreid kennis liet maken met haar geleeg.

    Like

  2. Affodil

    Prachtige foto’s van een prachtige tuin. Al is het allemaal nogal besloten naar mijn zin, ik kan de subtiele kleur- en vormcombinaties wel appreciëren.

    Like

  3. De Zandeik

    De naam was mij ook onbekend, maar dat komt misschien door het gebrek aan ‘ik wil me laten gelden’ zoals je het omschreef.
    Een beetje veel geschoren buxus naar mijn smaak, maar verder een heel mooi tuin. Bedankt voor het delen.

    Like

  4. Zem

    Wat jammer dat mevrouw Regina niet verder kon gaan met haar bijzondere en prachtige tuin.
    Je hebt ons een mooie fototocht door haar tuin gegund. Wat een rijkdom en variatie!

    Like

  5. margogogo

    Nu we zelf een tuin hebben die nog aangelegd moet worden apprecieer ik je loepzuivere foto´s van al die flora des te meer. Als we inspiratie nodig hebben komen we zeker terug naar je PicMenck! Spijtige zaak dat deze bezielde tuindame niet langer kan genieten van haar zelf gecreëerde pracht!

    Like

  6. Babette

    Dit is toch gewoon adembenemend! Hopelijk mag Madame Régine, wherever she may be, hetzelfde gelukzalig gevoel beleven als zij moet hebben gehad toen zij nog in haar tuin wandelde.

    Like

Geef een reactie

