Een maand lente: een maand achterstand

Zondag 21 april 2013.

Als ik er foto’s van 21 april 2012 op nasla, dan wordt het zonneklaar: de tuin hinkt drie weken à een maand achterop. Al is die stelling niet van toepassing op alle leden mijner flora: de meiklokjes zijn, het moet gezegd, wél op tijd voor hun jaarlijkse afspraak. Geur en kleur gegarandeerd volgende maand.
De blauweregen pronkt thans met honderden dikke knoppen. Vorig jaar stal hij na een maand lente reeds volop de show met evenzoveel bloemtrossen. De Fritillaria’s ofte kievitsbloemen komen ondertussen stevig boven piepen, maar op dezelfde dag in 2012 maakten ze al drie weken het mooie weer met hun kleurenpracht. Een dito scenario voor de Bergenia cordifolia (schoenlappersplant),  de Epimedium, de Dicentra spectabilis (Gebroken hartje), de Brunnera macrophylla (Kaukasisch vergeet-me-nietje), de dotterbloemen, et cetera.
Van de veelgehoorde inhaalbeweging die de natuur aan de dag zou leggen, heb ik tot op vandaag nog niks gemerkt. Het lijkt wel of dit seizoen van plan is integraal een maand op te schuiven. Of zulks gevolgen zal hebben voor de komende zomer, herfst en winter is nog maar de vraag.
Saillant detail: voor het eerst in zestien (!) jaar blijft onze tuin verstoken van tulpen. In het verleden gaven ze elk jaar talrijk en gevarieerd present, maar nu schijnt het me toe dat ze zich met zijn allen – finaal? – hebben teruggetrokken. Ik krijg hier kop noch staart aan.

De lente is ondertussen een maand oud, maar afgaand op de luttele 11 graden die deze zondag werd toebedeeld was er, op een vrolijk zonnetje na, maar bitter weinig van te merken. Mijn katten lieten het echter niet aan hun hart komen en hingen – soms zelfs geheel letterlijk, zoals het beeld hieronder getuigt – de luiaard uit. De voorjaarszon in combinatie met hun nog aanwezige winterpels maakt dat ze al snel van ‘laat mij gerust’ deden.
Mijn madam en ik hebben daarentegen niet op onze lauweren gerust. De oude bolcatalpa’s werden gesnoeid en hun takken gehakseld. De alzo bekomen pulp werd verdeeld over de snipperpaadjes. Doordat ik de catalpa’s de afgelopen drie jaar ongemoeid liet, moest ik de takkenschaar in plaats van de snoeitang aanwenden.
Maar alvorens onze werkzaamheden aan te vatten, schoot ik wat – bijwijlen iets te zonovergoten, I know – plaatjes. En die serveer ik u met graagte op PicMenck, de fotodivisie van Twaait. Klikkerdeklik, dus.

[ Foto: Menck | aanklikbaar voor groter ]

  1. De Fruitberg

    Mooie foto’s. Ik heb niet de indruk dat die achterstand nog ingehaald wordt.
    Gek dat je zoveel mos hebt liggen op een dolomietpaadje, dat is toch erg kalkrijk, niet echt het geliefkoosde terrein voor mos.

    Like

      • Menck

        Dit stukje tuinpad ligt weliswaar quasi de ganse dag in de schaduw, maar het is inderdaad niet bepaald een (zure) voedingsbodem voor mos.
        Ik sloeg er Google op na, en kon slechts constateren dat mos steeds als zuurminnend wordt aangevinkt, iets wat dus duidelijk niet altijd zo is.

        Like

    • Menck

      @ Ludo
      Ik denk er onderhand hetzelfde over. Tevens vraag ik mij af of nu alle volgende seizoenen van dit jaar een maand later zullen beginnen?

      Like

  2. muggenbeet

    Op de blauwe regen kon ik -tot dit jaar- mijn klok gelijk zetten. Op 1 mei bloeit hij steeds op zijn mooist. Net zoals bij jou loopt hij dit jaar weken achter. Misschien heeft hij op 1 mei een eerste bloempje open. Voordeel misschien: een bloeiende blauwe regen op de opentuinendag, daar waar hij andere jaren reeds uitgebloeid is.

    Like

    • Menck

      Dat zou uiteraard een troef zijn. En ik hoop het voor je.
      De oudste blauweregen bloeit hier doorgaans vanaf week 3 in april, het – veel jongere – exemplaar over het zonneterras vanaf begin mei. Geen van beiden zullen dit jaar die start halen.

      Like

    • Menck

      Die zondag was het hier evenmin warm, maar de zon maakte veel goed. De evolutie voor deze week is echter behoorlijk gunstig. Vandaag was het al 17 graden aan de kust en de komende dagen halen we beslist de 20 °C.
      Helaas, zo luiden de voorspellingen, zal dit folieke geen al te lang leven beschoren zijn.

      Like

  3. Stef Den Flater

    Alles is inderdaad later en ik heb ook de indruk dat er bloemen zijn die eerder uitgebloeid zijn dan normaal. De Kievietsbloem heeft nauwelijks een weekje in bloei gestaan. Zal wel te maken hebben met de temperatuur – het zijn heel delicate plantjes.
    Volgens ene professor biologie aan de unief van Leuven is mos het bewijs van een gezonde (leef)omgeving. Veel mossen hebben te lijden onder vervuiling dus waar veel mos groeit, is er weinig tot geen vervuiling.
    Er zijn fotografen die van overbelichting hun ‘trademark’ maken maar persoonlijk neig ik rap naar onderbelicht omdat dat gemakkelijker te corrigeren is nadien. Al vind ik dat het nogal meevalt met je foto’s. Een goed idee – die fotodivisie. De foto die je ons hier brengt, vind ik trouwens hilarisch.

    Like

    • Menck

      Foto’s nemen bij fel zonlicht is niet bepaald gunstig voor de kwaliteit. Onder de gegeven omstandigheden viel het inderdaad nogal mee. Maar alles wordt er wel een pak geliger door.
      Van de professors stelling over het mos, nam ik verheugd kennis. Vervuiling te onzent is als sinds dag 1 taboe.

      Like

  4. Zem

    Een mooie rondgang weer door je tuin. Wat ik bij jou zie, moet hier nog komen,
    Het valt me op, dat de botanische tulpjes en een vroege iris hier binnen twee dagen uitgebloeid zijn. Maar het blijft toch allemaal traag de grond uit kruipen. Het krentenboompje kan hier nu elk moment gaan bloeien.
    En die zwarte poes op zijn harde rustplek: de komiek!

    Like

    • Menck

      Het krentenboompje staat hier ook op openbarsten. Wat dat betreft, lopen we alvast gelijk met jullie.
      Onze zwarte poes – ze heet overigens Zohra – is een zotte doos, jazeker.

      Like

    • Menck

      De blauweregen en de grote Japanse kerselaar: they make my season. Voorlopig helaas nog geen spoor van bloei, al zijn de honderden knoppen zeer beloftevol.

      Like

    • Menck

      Goh, ze heeft van die dagen vol gekke kuren. Op de foto was ze effectief klaarwakker maar wél te lui om een andere, meer convenabele, houding aan te nemen. 😉

      Like

  5. Affodil

    Bij ons hetzelfde: alles een grote stap achterstand (dat is nu zo leuk aan die foto’s van vorig jaar). Maar ja, met de heersende temperaturen word ik zelf ook niet naar buiten gelokt. Het gebeurt óf van moetens, óf om mezelf blaaskes wijs te maken dat de lente nu toch echt komt.

    PS De kat te drogen gehangen?

    Like

Geef een reactie

