Poepsimpele zaaikokers

AnneTanne maakt zaaikokers – of zaaipotjes, zo u wenst – uit krantenpapier. Puik idee. Door stroken uit een krant te knippen en ze vervolgens vorm te geven met een cilindertje kunt u op weg.
Het voordeel: u bepaalt zelf de gewenste diameter naargelang de cilindermaat die u gebruikt.
Het nadeel: ik vind de werkwijze eerder omslachtig en het blijft uiteindelijk maar een gazettenconstructie: niet al te stevig, dus. Hoe zien die dingen eruit na ettelijke malen begieten, vraag ik me af.

Ik doe zulks poepsimpel. Met de nadruk op ‘poep’, jawel. Want ik wend toilet- of wc-rolletjes aan.
Het voordeel: je maakt op een wip en een scheet een zaaikoker en hij is een stuk steviger dan zijn krantenpapieren evenknie.
Het nadeel: er is slechts één diameter voorhanden: die van het rolletje. Wie echter, zoals tal van hobbytuinders, de gebruikelijke plastic P9-potjes aanwendt, maakt aanzienlijk meer verlies. So it’s a win. Bovendien bepaalt u de hoogte van de kokers zelf middels een schaar.

U vindt hieronder de stap-voor-stap-procedure in prentjes. Veel kakken is de boodschap om straks massaal te kunnen zaaien. Ik wens u alvast veel op(de)potgenot.

De uitgangsbasis is uiteraard een toiletrolletje:

Duw twee tegenover elkaar liggende “zijden” naar elkaar toe:

Het rolletje ziet er thans zo uit:

Doe hetzelfde met de twee resterende opstaande randen. U bekomt nu een gesloten (bodem)vlak:

Keer het alzo bekomen plantpotje om en druk de bodem, voor een optimale stabiliteit, plat met een stomp voorwerp:

Vul het plantpotje met pot- dan wel stekgrond en verheug u binnen de kortste keren over het resultaat. Een oversized ranonkel, bijvoorbeeld:

Een lolletje mijnentwege, vaneigens. Maar toegegeven: dergelijke grote ranonkels zijn prachtexemplaren als snijbloem:

[ Foto’s: Menck | Dit logje werd tevens toegevoegd aan ‘Tuincreativiteit (be)loont’ ]

  1. Bart

    Ik heb beiden al gebruikt , maar bij de rolletjes sluit ik de bodem niet . Ik plaats voldoende rolletjes naast mekaar in een plastic bak (bvb. verpakking van mosselen) en vul ze dan met potgrond. In het begin giet ik met een plantenspuit (vernevelen), maar naargelang de plantjes groter worden giet ik gewoon water in de bak . De worteltjes doen de rest!
    voor bvb. zonnebloemen werkt dit heel goed, want als ik ze gewoon in volle grond zaai zijn de slakken er direct mee weg.
    Mooie ranonkels trouwens!

    Like

  2. Eilish

    Ik gebruik momenteel van die wegterende turfpotjes, maar die rolletjes zijn natuurlijk wel een goedkopere oplossing.
    Discipline om de rolletjes te bewaren is hier ook geen bezwaar, mijn kroost laat die voor ’t gemak toch in het toiliet liggen. Als ik ze niet voor hen weghaal, heb ik er zo een stuk of 5 op een week, want het zijn grootverbruikers …

    Like

    • Menck

      Ik heb een, eh, nogal gezonde stoelgang, zeg maar. Zeven rolletjes per week is hier geen uitzondering.
      De turfpotjes functioneren uiteraard prima, maar de bedoeling van dit logje is de prijs drukken. Toiletrolletjes, dus.

      Like

    • Menck

      Eierdoosjes zijn effectief een handig alternatief. Maar ook te onzent is er steevast een gebrek aan omdat ik verse eitjes betrek bij iemand die kippen heeft.

      Like

  3. Zem

    Dan heb tot november die wc rolletjes gespaard, en dan ineens zijn ze bij het oud papier gegaan… grrr . Ik zaai toch maar los in bakjes en ga over een paar weken met een gebaksvorkje lekker verspenen.
    Maar de tutorial hierboven is uitstekend en de ranonkeltjes zeer vrolijk.

    Like

  4. Affodil

    Bedankt voor de tip. Waarom heb ik het idee dat we nog aan genoeg rolletjes gaan geraken vóór het tuinweer wordt…?(bij ons heerst trouwens de zoveelste buikgriep, dus dat helpt wel)

    Like

Geef een reactie

