Een bitterzoet tomatensapje

“Een tomatensap met ijs, graag.”
“Kruiden, meneer?”
Verschrikkelijk veel.”
Ze lachte en laveerde vervolgens door de mensenzee richting bar.
Na ondertussen drie kwartier te hebben rechtgestaan, kreeg ik ineens een vrijgekomen plaats in het vizier. Ik baande me een weg door de drukdoende meute, wijzend naar de lege barkruk ten teken dat ze mij thans toebehoorde. Met een opgeluchte ‘hèhè’ plofte ik me neer op het roodlederen gestoelte. Ik observeerde het dienstertje terwijl ze mijn tomatensap prepareerde. Knap ding. Een jaar of twintig. Wellicht een jobstudente.
“T-Tomatensap? Drinkt gij t-tomatensap?”
Ik draaide mijn hoofd in de richting van de stem. Rechts naast me zat een duidelijk aangeschoten sujet met in zijn hand een halfvol glas Duvel. Toen hij me aansprak, sloeg zijn drankadem me vol in het gezicht.
“Ja, ik drink tomatensap. Mét ijs dan nog wel.” Ik schonk hem een knipoog.
Hij draaide nu zijn ganse lijf in mijn richting. Die handeling verliep in een drietal stuntelige etappes waarbij hij vooral aandacht besteedde aan het in zijn glas houden van het restant bier.
“D-Dat is hier wel een ca-café, hè.” Weer die bierwalm. Hij pootte met overdreven nadruk zijn glas neer op de toog, schoof het vervolgens een ietsje naar achter en tastte in zijn binnenzak. Na enig gefrutsel wist hij een pakje Richmond op te diepen. Daar plukte hij een saf uit die hij traag tussen zijn lippen stak.
“Vuurtje?” schoot ik hem behulpzaam toe.
“Vuurtje?” kaatste hij mijn vraag terug.
“Ach, laat ook maar,” zei ik toen ik zag dat hij al een aansteker uit zijn jaszak had weten te vissen. Het hupse dienstertje arriveerde met mijn tomatensap. Haar decolleté verraadde kleine stevige borstjes die duidelijk ten prooi waren gevallen aan ettelijke uren (zon? zonnebank?).
“Dat is dan een euro vijfentachtig, meneer.” Ik betaalde haar met pasmunt.
“G-gij meent dat, ofwa?” De dronkaard bekeek me thans met waarachtig ongeloof.
“Van dat tomatensap, bedoel je?”
“Ja, dat b-bedoel ik, ja.”
“Ik zie niet in waarom ik dat niet zou bestellen. Dit is je reinste verfrissing.” Ik hief mijn glas in zijn richting terwijl ik hem wat beter opnam. Halfweg de dertig, type would-be rocker mét nektapijt. En met een aanzienlijk percentage alcohol in zijn bloed.
“D-Dat is hier wel een café, hè.” Hij nam zijn glas van de toog en hield het voor mijn gezicht.
“Inderdaad, dat is hier een café. En in een café verkopen ze drank, niet?” Ik lachte vooralsnog minzaam, ondertussen druk de tent afspeurend naar een andere vrije plaats.
“D-Drank? D-Drank? Ja, d-drank. Geen tomaten-, eh, -dinges. Sap.” Daarop boerde hij luid en langgerekt en staarde me met bloeddoorlopen ogen aan. Zijn gezicht bleef onbewogen.
“Tomatensap is toch óók drank?” Ik wist dat dit “gesprek” nergens toe leidde. Weerom keek ik even om me heen om te zien of er niet ergens iemand opstapte. Veel overzicht had ik evenwel niet; drie vierde van de cafégangers stond recht. Ik nam een haastige slok van mijn tomatensap zonder iets te proeven.
En toen gebeurde het. Met een verbazend snelle ruk ontfutselde hij me mijn glas, goot de inhoud op de grond, sloeg vervolgens hardhandig het glas tegen de toogrand en drukte het puntige restant tegen mijn keel.
“M-Moet ik jou eens leren wat d-drank is, vriend?” Zijn gezicht was nog even emotieloos als daarnet. Er tekende zich alleen onnoemelijke dwaasheid op af.
Een aantal omstaanders keek onze richting uit. Ik hoorde gesprekken stokken. Achteraan in het café weerklonk luid gelach.
Ik hief traag mijn handen op.
“Kalm, man. Maak je toch niet zo druk om zoiets.” Ik voelde mijn hart bonken in mijn in het nauw gedreven keel. Een opstoot van adrenaline maakte zich van me meester. Vanuit een ooghoek zag ik een paar jongelui onze richting uitkomen. Nog voordat mister lazarus enige verdere handeling kon ondernemen, hadden ze hem al van zijn barkruk gesleurd. Het glas, of wat daar althans van restte, viel uit zijn handen.
“Dit is een café! Dit is v-verdomme een café!” schreeuwde het beschonken nektapijt wijl de jongeren hem met vereende krachten overeind trachtten te hijsen.
“Alles in orde?” Het barmeisje.
Ik wreef even over mijn keel. “Nu weer wel,” lichtte ik haar met licht bibberende stem in.
“Da’s frequente kost, die zatlappen. Maar dit exemplaar had het blijkbaar wel goed zitten.” Ze lachte.
“Wat je zegt.” Ik lachte terug. Meer dan een zenuwachtige giechelstoot was het niet.
“Ik heb je een nieuw drankje klaargemaakt.” Ze knikte in de richting van een vers glas tomatensap. “Van het huis. Ik heet Emma, trouwens.” Ze stak een hand naar me uit.
“Menck.” Ik drukte haar de hand.
“Ik heb even vrij. Daar is trouwens een leeg tafeltje. Zin in een babbel?” Ze wierp me een stralende glimlach toe.
“Heel graag, zelfs.”
Terwijl ik haar volgde, zag ik nog net hoe de jongeren mijn sterk tegenstribbelende belager naar buiten dirigeerden.

  1. elke

    Menck in verhaaltjesmodus. Altijd leuk 🙂
    (en gij… tomatensap?! Ik heb toch ook enige moeite om dat te geloven. Niet dat ik daarvoor een gebroken glas tegen je keel ga duwen)

    Like

    • Menck

      Geloof het of niet: tomatensap staat in mijn top 3 van favoriete dranken. Op 1 staat de befaamde ‘Bloody Mary’, en die is ook al met tomatensap. 😉

      Like

  2. Eilish

    Ik heb vorige week mijn laatse zelf gekweekte tomaten opgegeten van vorige zomer, met veel smaak trouwens. Er sap van maken en opdrinken, nee niet voor mij.
    Mocht ik dat dienstertje geweest zijn, ik had je vergezeld aan dat tafeltje met een glas chocomelk 😉

    Like

  3. Affodil

    Dàt is lang geleden, dat ik nog eens tomatensap gedronken heb! Ooit sloten van naar binnen gekapt (waarschijnlijk wat teveel en dan beu geworden). Maar de Menck-verhalen ben ik nog lang niet beu…

    Like

    • Menck

      Overdaad schaadt, jazeker. Ik drink het goedje dan ook niet alle dagen maar ‘k heb wel steeds een voorraad in huis. (Gebotteld tomatensap bewaart lekker lang.)

      Like

Geef een reactie

