Interessant onverantwoord

Middels een actie in De Standaard werd me door een sympathieke vaste lezer een maandabonnement op die krant cadeau gedaan. Altijd fijn, natuurlijk, temeer daar ik graag wat voeling hou met de oude media. Zulks geschiedt overwegend door middel van allerhande magazines, maar een heus dagblad bij de ochtendlijke koffie, netjes thuis besteld bovendien, scheen me toch als een aangenamere start van de dag toe.
Bij het eerste exemplaar dat arriveerde, viel me meteen de dikte van de krant op: ze was ontstellend dun. Ik dacht even dat ik het plaatselijke reclameblaadje uit de bus viste. Als dit heden de standaard is – of is het enkel De Standaard? – vind ik zo’n medium best wel duurkoop, eigenlijk. Soit, de inhoud was daarentegen al meer op mijn maat gesneden: goed gebracht nieuws, erg overzichtelijk bovendien, en geen overdadige kleurenexposé à la Het Laatste Nieuws. Al blijkt het gros van dat nieuws, zeker voor een digitale sprokkelaar als ik, vooral opgewarmde www-kost van de dag voordien. In dat opzicht is een krant – ondanks de puike diepgang en het oog voor detail – toch echt wel een achterhaald medium en zal ze immer hopeloos achterop blijven hinken, de sporadische primeurs en de weekendbijlagen daargelaten.

Naarmate de maand vorderde, merkte ik dat de krant ’s avonds steeds vaker ongeopend bij het oud papier belandde. Mijn keukentafel is te klein om ze zonder capriolen te kunnen lezen bij het ontbijt, in bad een krant lezen is je reinste kunst- en vliegwerk en ’s avonds verorber ik digitaal het nieuws waar De Standaard de dag nadien zal over berichten. Een dagelijkse gazet is, zo besloot ik alras, niet echt mijn ding.
Een halve week nadat mijn gratis ‘dertig dagen’-abonnement verstreken was, werd ik opgebeld door een aan De Standaard gelieerde pr-assistente die zodanig vriendelijk was dat het leek alsof ze een half uur eerder een soortement van opwekkende drug tot zich had genomen. Of De Standaard me beviel, informeerde ze. En of ze me en passant ook even mocht vervelen met een korte vragenlijst omtrent mijn leesgedrag. Ik was die dag in een goede bui, dus dat mocht. Na afloop van het vragenvuur informeerde ze of ik geïnteresseerd was in een abonnement van zes maanden dat nu – “Een uitzonderlijke actie, meneer!” – voor slechts 100 euro aan de man kon worden gebracht. Ik antwoordde negatief waarna ze, na me onverstoord vriendelijk te hebben bedankt voor de genomen moeite, inhaakte.
Zo, dat was dat, dacht ik bij mezelf. Tevreden schonk ik mezelf een koffie in wijl ik de nieuwe Knack ontmaagde.

Helaas, beste lezer, dat was allesbehalve dat. Want nog geen week na ons telefonisch onderonsje ontving ik een gestandaardiseerd schrijven waaraan een overschrijving ten belope van 100 euro was geannexeerd. Ik werd gefeliciteerd met mijn keuze voor De Standaard en hartelijk verwelkomd als nieuwe abonnee. Ik zou voortaan zelfs ongestoord toegang krijgen tot de volledige digitale versie van de krant. Dat is: wel eerst even vereffenen, graag. En vooral: uiterlijk binnen de acht dagen. Zo niet wordt De Standaard boos, weet u wel.
Ik beklaag de mens die die ochtend opereerde op de abonneedienst van bovenvermelde krant. Want hij kreeg mij aan de lijn. Of beter: de allerminst vriendelijke versie van mezelf. Jazeker, die bestaat. Vooral als hem onrecht wordt aangedaan. En laat dat nou net zijn wat er zopas was gebeurd. Iemand tegen wil en dank lid maken en hem alzo behoorlijk illegaal geld afhandig trachten te maken, noem ik niet bepaald netjes. Meer nog: dat zijn ronduit inhalige praktijken, om het woord frauduleus maar eens niet te bezigen.
Om een lang verhaal kort te maken: die abonneemens aan de telefoon droop af met de staart tussen de benen, zich daarbij rijkelijk hullend in excuses wijl hij duchtig mijn naam uit het ledenbestand aan het schrappen was.
De Standaard onverantwoord interessant? Vooral onverantwoord, onthoud ik voortaan.

  1. muggenbeet

    De boze Menck -die we zelden hier te lezen krijgen- heeft goed zijn best gedaan. Dat zijn inderdaad praktijken die niet door de beugel kunnen. Behalve dat denk ik dat je een,groot punt hebt: ik lees in de krant ook voornamelijk zaken die ik eerder op het net al las. De kranten weten dit maar al te goed vandaar … dat ze broeden op plannen om ons in de toekomst te laten betalen voor al die info op het net. Op mijn leeftijd heb ik hoe langer hoe meer de neiging om me te onttrekken aan al dat nieuws: ik heb het allemaal al zo vaak gehoord, niets is nog nieuw. En gelukkig maakt het me ook niet.

    Like

    • Menck

      Wie aan dagelijkse uitgebreide nieuwsgaring doet, wordt daar toch behoorlijk depri van? Als de wereld er enkel maar zou uitzien zoals de talloze nieuwsberichten quasi eenzijdig laten uitschijnen, dan zou het hier het vertoeven niet meer waard zijn. Gelukkig bestaat er zoiets als ‘achter het nieuws’.

      Like

  2. zeezicht

    Zo gaat dat, Menck! Eens in een bestand; altijd erin!
    Big brother you now!
    Een smart tv heeft een webcam waarmee ze in je living kunnen kijken,
    onze politie heeft een drone, onbemande vliegende camera, die soms boven je hoofd hangt en waardoor je je bekeken voelt…
    om nog te zwijgen van al die camera’s waar je al niet meer op let…

    Like

  3. bentenge

    Mijn Standaard is eigenlijk alleen in het weekend onverantwoord interessant. Tijdens de week is ze soms interessant. En dan alleen de artikels met diepgang, want de rest kun je inderdaad allemaal (sneller) online lezen.
    Tss, dat mevrouwtje dat je de eerste keer aan de lijn had wordt misschien op commissie betaald denk ik dan. Kassa kassa, beetje fraude om het inkomen op te trekken.

    Like

    • Menck

      Dat mevrouwtje was overduidelijk een goed geoliede marketingmachine. Zelden zo’n vlotte, welhaast hypnotiserende, praatster gehoord.
      De Standaard is tijdens het weekend inderdaad best te pruimen. Vooral de weekendbijlage is top.

      Like

  4. onderdeappelboom

    Gho, hoewel je stukje leuk is, en zelfs je kwade zelf, veralgemeen je misschien toch een beetje? Ten eerste hangt veel af van leesgedrag: lees je best digitaal, op tablet, op pc of op papier? Onderzoek wijst uit dat dit afhangt van hoe je leest (ben je een scroller, een surfer, of een echte lezer), en wat je leest (opinie leest soms al eens beter digitaal dan verkiezingscijfers). Dat de Standaard nieuws herkauwt… je zou het ook positief kunnen vinden dat ze hun nieuws niet opsparen om de papierverkoop te stimuleren, maar het gewoon online zetten wanneer het stuk klaar is. Vergeet niet dat de Standaard online gewoon de beste krant is. En dat je dat abonneebriefje in je bus vond… Dat is nog eens proberen, en een verkoperstruc, inderdaad. Maar ik zou gewoon niet betalen… Meestal krijg je de krant ook al voor je gestort hebt, dus dan had je ze nog een weekje gratis, al was het maar om de kachel mee aan te steken 🙂

    Like

    • Menck

      Driewerf helaas: een kachel bezit ik niet. 😀
      Ik prefereer papier als het om ontspannen en het minst oogbelastend lezen gaat. Maar een krant is, zoals reeds aangestipt, veelal achterhaald, onhandig qua formaat en niet zo lief voor het milieu. Vandaar dat digitaal nieuwsgaren toch maar mijn voorkeur wegdraagt.
      Mijn stuk was een kleine sneer naar de papieren versie en een grote veeg uit de pan wat betreft de brutale opdringerigheid om die koste wat het kost aan de man te brengen. Not done, vind ik.

      Like

  5. micheleeuw

    Ik vrees dat je nu geregeld zal opgebeld worden om naar hun ‘super interessante promoties’ te luisteren. Zo word ik om de zoveel weken opgebeld op MIJN gsm ! Ze vragen of ik mevrouw *de familiemaan van mijn schat** ben. We zijn niet gehuwd en hij heeft een eigen gsm ! Wanneer ik zeg dat ik geen interesse heb, vragen ze me of ze hem mogen spreken. Ik zeg dan dat ze maar naar hem moeten bellen ! Ze vragen dan naar zijn nummer en ik zeg : zoek het zelf en haak ik. Of ik zeg direct : geen interesse en haak in. Straf vervelend …

    Like

  6. Affodil

    Toen Manlief een klein jaar geleden met pensioen ging wilde hij graag terug een papieren krant bij het ontbijt. Gewoon: om met een kop koffie bij de hand rustig de wereld door te bladeren. Ach, waarom ook niet? En voor mij, die inderdaad ook meestal al op internet gelezen heeft wat er morgen naast zijn boterham met choco zal liggen: de mogelijkheid om voor datzelfde geld de digitale uitgebreide versie door te nemen tijdens de lunchpauze. Als ik geen blogjes zit te lezen of te schrijven, that is… En op zaterdag: de weekendversie met bijvoegsels. (Voorlopig) vinden we het nog altijd een goede aanwinst.

    Like

    • Menck

      Blaffende honden bijten niet, toch?
      Ik had de mens van de abonneedienst aan de lijn. De opperschuldige, zeg maar. Een blafje was hier dus best wel op zijn plaats. 😉

      Like

  7. supermasj

    Telemarketing heb ik een absolute hekel aan.
    De truc van mijn schoonvader (werkt goed) : zeggen dat je geen geld hebt en over de deurwaarder spreken die gisteren nog langsgeweest is. Ze schrappen je meteen uit alle bestanden.

    Like

  8. Stef den Flater

    Dat heb ik met Het Nieuwsblad of De Morgen nooit mee gemaakt: na een proefabonnement werd wel eens gepolst of ik interesse had om één van die kranten verder te krijgen maar nooit kreeg ik ongevraagd een rekening in de bus. Kranten zijn tijdens de week tegenwoordig bijna constant dun. Een krant is enkel nauwelijks nog goed voor een enkele rit Brugge-Brussel. De weekend editie is dan weer onverantwoord dik. Alsof alle interessante artikels opgespaard worden voor het weekend. De artikels van de digitale versie (met uitzondering van de Standaard) zijn meestal korter en er staan bij de meeste digitale kranten ook beduidend meer rioolpersartikels dan in de papieren versie.

    Like

    • Menck

      Het Nieuwsblad is nochtans een dagblad dat, net als De Standaard en de zusterkrant De Gentenaar, wordt uitgegeven door de VUM (Corelio). De abonneedienst van die krant is zodoende dezelfde als van De Standaard.

      Like

      • Stef den Flater

        Het is wel al jaren geleden dat ik nog een proefabonnement had op een krant dus kan er intussen al veel veranderd zijn. Ik krijg tegenwoordig zelfs geen reclame meer daarvoor. Hopelijk ben ik op één of andere zwarte lijst beland. 😉

        Like

  9. madame boerenerf

    Ik word niet snel kwaad maar die zouden van mij ook een boze telefoon krijgen! Ik lees vooral digitaal en vluchtig. Er zijn interessantere zaken om te lezen dan het nieuws en hoe meer ik de actualiteit volg hoe meer ik me erger. Dus doe ik het liever niet, beter voor mijn gezondheid 🙂

    Like

  10. elke

    Ik lees geen gazetten en nu weet ik nog een extra reden. Ik hou mij ook altijd ver van proefabonnementen, net omwille van dergelijke praktijken. Al had ik nooit verwacht dat ze dat zouden durven bij een dergelijk grote gazet. Nuja, ik blijf een naïef kind 😉

    Een fijn nieuw jaar voor jou en de jouwen, Menck.

    Like

    • Menck

      Jij ook een fijn nieuw jaar, Elke. Moge 2013 al je verwachtingen inlossen!
      Wat die proefabonnementen betreft: voortaan catalogiseer ik ze ook als ‘te mijden’.

      Like

      • elke

        Ik kreeg vandaag een paar weken gratis De Morgen aangeboden in mijn mailbox. Samen met (hou je vast) 2012 andere uitverkorenen (waar halen ze het toch, hé?). Ik heb eventjes aan jou gedacht en die mooi aan mijn voorbij laten gaan 😉

        Like

  11. Hilde

    daar kan ik ook absoluut niet tegen dat ze u via de telefoon van alles proberen aan te smeren. ik zeg dan altijd: ‘mijn man regelt al die zaken en hij is voor ’t ogenblik niet thuis!’. en als ze dan toch terug bellen en hem aan de lijn krijgen zijn ze er aan voor hun moeite, want hij is onverbiddellijk!

    Like

  12. Nachtbraker

    De Standaard is de enige krant die ik soms nog eens koop, en dan enkel tijdens het weekend. Ik kan daar dan echt van genieten, zo op het gemak lezen in zo’n ouderwetse papieren krant. ’t Is toch een ander gevoel dan de laptop… En meestal lees ik die dan uit van A tot Z. Elke dag een krant kopen vind ik te duur…

    Like

Geef een reactie

