Onder luid gefluit de tent uit

Om de twee jaar organiseert onze buurt – een kleine 120 zielen tellend – een wijkfeest. Waarbij ‘wijk’ dient te worden geïnterpreteerd als ‘twee straten’. Lichtelijk aangedikt dus, maar die hyperbolische benaming brengt gemeentelijke subsidies in het laatje, ziet u.

Afgelopen weekend waren we aan de vijfde editie toe. ‘s Vrijdags werd de tent met vereende krachten opgezet en ingericht. Ze grensde dit keer pal aan mijn tuin. Lekker praktisch bij een glaasje teveel op.
Zaterdagmiddag arriveerden het springkasteel, de discobar en de koelwagen met drank. In de vooravond maakte de traiteur zijn opwachting en stroomden de genodigden de tent binnen. Alles en iedereen was er, de sfeer zat goed, het feest kon beginnen.
De avond werd afgetrapt met een receptie, zoals zulks wel vaker geschiedt. De gangmaker was een vat smaakvolle cocktail van onbestemde aard. ’t Bleek straf spul, want dra werd menigeen aanzienlijk losser. Na de obligate groepsfoto voor de lokale krant werden de benen onder tafel geschoven. Het eten was voortreffelijk, de bediening vlot en de drank vloeide rijkelijk.
Rond negenen nodigde de diskjockey ten dans uit. Al snel bleek dat die nobele onbekende bijzonder weinig kaas had gegeten van zijn stiel. Zijn muziekkeuze was rampzalig en hoegenaamd niet op een gemengd publiek afgestemd, de deuntjes werden amechtig aan elkaar gemixt en bovendien was zijn geluidsinstallatie barslecht getuned zodat vooral de hoge tonen overheersten. Ik verzeker het u: deze combinatie was allerminst oorstrelend en vanzelfsprekend ten zeerste nefast voor de feestvreugde.
Rond een uur of elf daagde het de platenridder dat zijn show niet bepaald werd gesmaakt. De dansvloer bleef te vaak leeg – op wat jengelende kleuters na – en de tent was al voor zowat twintig procent leeggelopen.
Hij besloot dan maar om het roer om te gooien middels een eigenhandig aaneengeflanste medley van Vlaamse schlagers, seventiesrock, de hucklebuck en heavy metal. En om de aanwezigen toch maar afdoende te wijzen op zijn drastische ommekeer, verdubbelde hij tevens het muziekvolume. Dat wil zeggen: de hoge tonen swingden thans de pan uit en onze oorschelpen in. Verschillende mensen brachten de handen naar de oren en wierpen de eigenzinnige muziekverzorger misprijzende blikken toe.
Toen nog eens tien procent van de aanwezigen de tent verliet, werd de man voorzichtig diets gemaakt dat hij niet echt goed bezig was. Op zijn gezicht tekende zich een groot vraagteken af. Of iemand misschien wist hoe het dan wél moest? Want hij had naar eigen zeggen nog nooit “zo’n onwillig publiek” meegemaakt. Er werden hem enkele compilatiecd’s in de handen geduwd uit onze eigen platenkasten. “Mix die maar wat aan elkaar. En doe dat vooral een pak stiller, graag.”
De sfeer keerde langzaamaan terug.
Toch gedurende een uurtje.
Want even na middernacht deed de dj weer zijn geheel eigen goesting: een ratjetoe van anti-sfeermakers draaien op een trommelvliestergend hoog volume.
En opeens was er die piep. In mijn rechteroor. Een piep die gestaag luider werd. Die op de duur zelfs het gekrijs van de discobar begon te overstijgen.
Ik wandelde naar buiten, diepte de huissleutel uit mijn zak op en stapte mijn woning binnen. Eenmaal de deur achter me dicht werd pas duidelijk hoe allesoverheersend de fluittoon in mijn oor was. Ik besloot om niet meer naar de tent terug te keren.

Heden, maandagavond zijnde, is het scherpe fantoomgeluid in mijn rechteroor er nog steeds. Volgens mij al iets stiller, maar dat kan zelftroost zijn. Ik heb die amateuristische platenklojo ondertussen al meermaals vervloekt en hoop uit de grond van mijn hart dat hij niet de oorzaak zal worden van een blijvende tinnitus.

Weet iemand hoe lang een dergelijk oorsuizen kan aanhouden? Want ik word gaandeweg zot van dat gepiep…

[ Foto: Menck | De feesttent vanuit mijn zolderraam gekiekt. Twee afzonderlijke foto’s dienden aan elkaar te worden gestitcht – helaas niet geheel naadloos – om de hele mak in beeld te krijgen.
Foto aanklikbaar voor groter. ]

  1. Hilde

    super zo’n buurtfeest! wij doen het ook, maar eigenlijk is het geen buurtfeest maar een burenBBQ, zonder subsidies weliswaar. iedereen doet een duit in het zakje.
    Erg lastig is dat oorsuizen, hopelijk verdwijnt het even snel als het opkwam. groetjes

    Like

    • Menck

      De eerste twee edities waren ook hier veel bescheidener, maar stilstaan is achteruitgaan, luidde het daarna. En zodoende wordt ons buurtfeest ondertussen al behoorlijk professioneel aangepakt. Niet dat zulks altijd beter is, geloof me.

      Like

  2. Eilish

    Daar kan ik me dus ook aan ergeren zie, lawaai waardoor je geen zinnig gesprek meer kan aanknopen met je gezelschap, en inderdaad die ellendige tuuuuut waarmee je dan in je bed moet kruipen maar die meestal ’s morgens verdwenen is. Ik zou ook een dokter opzoeken als je er blijft last van hebben.

    Like

    • Menck

      Idem hier, Eilish. En ik zat bovendien te dicht bij de boxen. Vooraan in de tent was het allemaal een pak draaglijker. Iets om indachtig te zijn op de volgende editie, want ik stel een goed gesprek boven dansen.

      Like

  3. ludorutten

    bij een buurtfeest zou ik denken dat het kunnen praten met elkaar redelijk van belang is, dus zou muziek eerder een achtergrondgebeuren moeten zijn. Maar het is nogal eigen aan DJ’s dat ze zich God wanen en dus de Allerhoogste op ieder feest willen zijn.

    Like

    • Menck

      Dat vind ik er ook van, Ludo. Maar vele buurtbewoners willen zich na de maaltijd aan een dansje wagen. Ondertussen wat traditie geworden, zeg maar. Vorige jaren lukte dat perfect (degelijke installatie, prima dj, muziek op aanvaardbaar volume, etc.), doch dit jaar liep het helaas even anders.

      Like

  4. middernachtsdromer

    Nog erger zijn de Dj’s die schaamteloos de hele avond hun persoonlijke voorkeuren draaien, maar het wordt inderdaad een trend dat het niet “goed”, maar vooral “luid” moet zijn… Hopelijk is die fluittoon maar van korte duur!

    Like

  5. opdeboerderij.be

    Meteen naar de dokter met gefluit. Het enige wat kan werken is een directe behandeling, want gehoorschade is definitief. Met wat geluk verdwijnt het gefluit weer, na een dag of enkele dagen (en dat hoop ik voor jou), als je pech hebt zit je er inderdaad mee opgezadeld.

    Like

  6. Affodil

    Als het intussen nog niet gebeurd is: onmiddellijk, stante pede, nù naar de dokter! Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat er iets van overblijft.

    Like

  7. bentenge

    Na het lezen van de commentaar hoop ik dat je dokterbezoek al achter je ligt. Ik vraag me toch af waarom niemand assertief genoeg is om er dan maar gewoon een einde te maken aan dat DJgedraai. Waar is de organisator if you need him/her ? Soms is muziek toegevoegde waarde, meestal niet.

    Like

    • Menck

      De organisator ging uit van dit motto: (een deel van) het volk wil dansen, dus het volk behoeft muziek.
      Maar hij had wél moeten ingrijpen wat betreft het ongelooflijke geklungel van de platenridder van dienst (hem buitenzwieren was niet meteen een optie). En er vooral lessen uit trekken voor de volgende editie, dat ook.
      Volgende keer breng ik veiligheidshalve maar oordoppen mee, denk ik. Of die een goede babbel niet in de weg zullen staan, is nog maar de vraag.

      Like

  8. Menck

    @ Allen:
    Na het doktersbezoek van vanavond (jullie adviezen indachtig, jawel!) bleek dat de impact van de te luide muziek weliswaar de aanleiding maar niet de oorzaak van het oorsuizen was. Die diende te worden gezocht in een giga oorprop in mijn rechteroor. Met een soortement van klisteerspuit werd dat oor uitgespoten (ook het linker exemplaar, doch dat bleek achteraf overbodig).
    En of ik er nu vanaf ben, vraagt u zich wellicht af. Niet helemaal, eigenlijk. Maar het gesuis heeft thans zeer aanvaardbare proporties aangenomen, zelfs in die mate dat ik er bij momenten niet eens op let.
    Met heel veel dank overigens voor jullie bezorgdheid.

    Like

Geef een reactie

