Cypripedium

“Het is een Phalaenopsis,” zei ze, nadat ze me in de hall de orchidee had overhandigd. “Beetje moeilijke naam, maar zo’n plant bloeit lang en vraagt weinig verzorging,” voegde ze eraan toe.
We gaven elkaar drie zoenen.
“Je woont hier mooi, Menck. Rustige buurt ook.” Ik nam haar jas aan.
“Dank je. Best fijn toeven hier. De woonkamer is op het einde van de gang. Gooi jezelf maar in een zetel, ik kom meteen.”
Ze klikklakte zich hooggehakt richting de living. Nadat ze de deur had geopend, hoorde ik haar een langgerekte en hooglijk verbaasde ‘oooh’ uitstoten. Daarna begon ze hartelijk te lachen.
“Toeme, iemand was me voor. Veel iemanden, eigenlijk.”
Ze keek uit op de drie vensterbanken van de erker. Daarop bevinden zich achttien orchideeën van divers pluimage.
“Je mocht me wel eens verwittigd hebben dat je grossiert in die planten, maatje. Ik had gehoopt je te kunnen verrassen.”
“Oh, maar daar doe je me oprecht een plezier mee,” loog ik. “Er is trouwens nog net plaats voor eentje.”
“Maar da’s dan ook het allerlaatste, vermoed ik. Tjonge. Jammer dat je orchideeën niet in de tuin kunt planten. Dat zou handig zijn in jouw geval.”
“Dat treft, want daar ben ik deze week mee begonnen.”
“Eh, ik ben even niet mee, vrees ik.”
“Orchideeën in de tuin,” verduidelijkte ik mezelf.
“En waar blijf je er dan ’s winters mee? Toch niet op deze vensterbanken?” Ze draaide zich richting de overvolle erker.
“Nee, ze blijven buiten in de winter.”
“Je vervangt ze elk jaar opnieuw? Je centjes beu, jong?”
“Nee hoor, het zijn wel degelijk tuinorchideeën. Cypripediums, om ook eens een moeilijke naam te gebruiken. Vooralsnog relatief zeldzaam. Angst, vermoed ik. En ook de nog hoge prijs.”
“Angst? Omwille van de winterhardheid?”
“Yep. Geheel onterecht, overigens. Ze hebben net vorst nodig om in het voorjaar weer te kunnen uitlopen. -30 °Celsius? No problemo. Je moet ze alleen wat beschermen tegen late nachtvorst. Die kan schade aanrichten. But that’s it.”
“Dus een zonnige standplaats en je…”
“Nee, juist niet. Gek genoeg zijn het schaduwminners. Meer nog: de zon is hun ergste vijand.”
“Nu heb je me toch benieuwd gemaakt.”
“Volg me naar buiten, I’ll show you. Voorlopig heb ik me twee exemplaren aangeschaft. Als ze waarmaken wat wordt beloofd, dan krijgen ze volgend jaar al kameraadjes.”

[ Foto’s: Menck ]

    • Menck

      Vroeger was de plant inderdaad meer gekend dan nu. Ze is erg zeldzaam geworden, maar wordt thans als cultivar op de markt gebracht onder de noemer ‘nieuw’. ’t Is de waarheid wat geweld aandoen ten voordele van de commercie, wellicht.

      Like

  1. Eilish

    Een orchidee is inderdaad al lang geen origineel cadeau meer. Ik heb er trouwens een haat-liefde verhouding mee. Kreeg ik er onlangs eentje na meer dan een jaar weer in bloei, breek ik die bloementak toch wel af zeker bij het vastmaken aan een steunstok *lompe*

    Like

    • Menck

      De orchidee als kamerplant is inderdaad alomtegenwoordig. Maar de tuinorchideeën op de foto’s bij dit logje zijn dat hoegenaamd (nog) niet. Misschien deze eens proberen?

      Like

    • Menck

      25 euro per stuk. Voor de twee planten op de foto’s betaalde ik zodoende 50 euro. Ik vind dat behoorlijk aan de prijs, eerlijk gezegd.

      Like

  2. hilde

    prachtige bloem! maar mijn man is er niet zo voor te vinden, vindt die lege ‘stok’ maar niks wanneer de bloemen er nog niet aan zitten! groetjes, Hilde

    Like

    • Menck

      Je verwart allicht de kamerplant-orchidee met de tuinorchideeën op dit logje. De lege stokken tref je alleen aan bij de kamerplanten; bij de Cypripediums dus niet.

      Like

  3. AnneTanne

    Ik moet zo’n jaar of 14-15 geweest zijn, toen ik op een bergwandeling in Oostenrijk voor het eerst een spiegelreflex om mijn nek had hangen. Ik weet het nog goed, het was op de Jägersteig tussen Stanzach en Namlos. En plots stond het daar voor mijn lens te blinken: een polletje Cypripediu; calceolus – Vrouwenschoentje… De eerste, en helaas ook de laatste keer dat ik die orchidee in het wild zag bloeien…

    Like

  4. de biodiverse tuinier

    Dat moet lukken! Ik heb dergelijke orchidee via mijn Schoon-zusje besteld.
    Zij wist een winkel waar ze ze verkopen. Ik ben dus in blijde verwachting 🙂

    Like

  5. Zem

    Stellen ze verder nog eisen aan de grond: al dan niet vochtig, kalkrijk of zurig? Ik vind ze prachtig, en wat zijn de foto’s mooi, maar zou ze wel goede kansen willen bieden.
    Ik koester al een aantal jaren een enkele gewone wespenorchis en dat vind ik dan al heel bijzonder 😉

    Like

    • Menck

      De plant houdt van zanderige grond die je het best vermengt met 1/3 kiezel (niet-kalkhoudende kiezel!) alsook met bentoniet of SeramisTM kleikorrels. Kies een standplaats met schaduw, bijvoorbeeld onder bomen of struiken. Zorg dat de kluit gedurende het eerste jaar niet uitdroogt.

      Like

Geef een reactie

