Bloesems à gogo!

Het zijn erbarmelijke tijden voor tuiniers. Toch voor zij die, gelijk ik, om den brode de aarde door hun handen laten glijden. Glijden is in dezen overigens een bewuste woordkeuze, want met de drieste druilerigheid die de weergoden ons al twee weken ongenadig voorschotelen, verandert zelfs de droogste zandgrond in slijk.
En dus pel ik mezelf, gepaard gaand met een slurpend geluid, elke avond van mijn autozetel, laat na het uitstappen twee liter water uit mijn broekspijpen gutsen en ledig vervolgens mijn laarzen. Aan de voordeur gekomen kleed ik me, om te vermijden dat mijn madam een kleffe dweil richting mijn nek stuurt, helemaal uit alvorens de woning te betreden. Zulks levert elke dag opnieuw wegschuivende gordijntjes op in het gebuurte waar ik resideer, waarna er een fluitconcert volgt waar menig bouwvakker nog een punt kan aan zuigen. Ik bof maar wat met zo’n sympathieke en meelevende buurvrouwen. Als ik me vervolgens in hun richting draai om hen – dankbare mens als ik ben – een hoofdknik ter appreciatie te doneren, weerklinken prompt vele oohs en aahs als één langgerekte zucht uit menig keel. Omwille van zoveel intense empathie stap ik zinderend naar binnen.
Mijn kletsnatte kloffie zwier ik trefzeker in de trommel van de wasmachine om daarna linea recta richting douche te denderen. Wijl ik enthousiast ‘Daar is de lente, daar is de zon’ neurie, dringt de weldadige warmte van de wijd uitwaaierende waterstraal tot in het diepst van elk mijner lichaamsvezel. De avond kan beginnen.

En de afgelopen avonden van die vermaledijde dagen, beste lezer, begonnen – u zult het nooit anders zien – na quasi elke verregende werkdag gegarandeerd met een staalblauw uitspansel waartegen de koperen ploert gemeen grijnzend gloorde. Gisteravond was er weer zo eentje. Met dat verschil dat de grote sierkers gigantisch aan het exploderen was. Een bom van openbarstende bloesems boorde zich recht in mijn hart dat terstond vuur en vlam vatte. Wat zich voor mijn ogen ontrolde in een tempo zo teder en traag, ontlokte me niet min dan extatische euforie. Deze boom, die vijftien jaar geleden als onooglijke stengel het debuut onzer flora belichaamde, is heden uitgegroeid tot een oogverblindende reuzin van ruim tien meter hoog. Ze was wild aan het wiegen in de hier immer heersende westenwind, zo nu en dan een bloesemtros loslatend waardoor de onderliggende amfibiepoel in sneltempo een wit waterkleed werd aangemeten.

Ik maak u dan ook met graagte deelgenoot van le moment de gloire van deze elegante dame. Moge de lente thans écht een aanvang nemen.
O ja: klikt u vooral de foto’s aan voor grotere exemplaren. Onderstaande flutformaatjes doen haar gratie geen goed.

Maar ook andere bloesems geven dezer dagen het beste van zichzelf:

[ Foto’s: Menck | aanklikbaar voor groter ]

  1. supermasj

    ’t Heeft bij mij enkele jaren geduurd voor ik ten volle de schoonheid van fruitbloesem ben beginnen appreciëren. Ook al zijn fruitbomen heel ’t jaar door goed te pruimen, de overenthousiaste bloei in de lente is toch echt wel het hoogtepunt…

    Like

    • Menck

      ’t Is iets te laat om zulke bomen nu nog te planten (bij voorkeur vlak voor of na de winter, al mag tijdens de winter ook als het niet vriest). Het zijn krachtige groeiers met snel veel (bloesem)resultaat.
      En ach, mijn nieuwsgierige buren: in het landelijke hol waar ik woon, valt daar hoegenaamd niks tegen te beginnen, vrees ik. Maar ik heb een volledig omhegde tuin!

      Like

  2. ludorutten

    even dacht ik dat ik guido gezelle aan ’t lezen was maar ’t is toch Menck 🙂
    Heb zelf 10 jaar in de bouw gezeten en herken je schrijfsels over kletsnat thuiskomen en de warme douche achteraf. Dat kan deugd doen hé!

    Like

    • Menck

      Wees maar zeker dat zulks deugd kan doen!
      Merci voor het compliment, maar rijmen en dichten zoals Gezelle dat kon, is toch niet meteen aan mij besteed.

      Like

  3. sterre

    Mijn perenboom heeft zijn pracht niet zo lang gehad. Ik vrees weer voor een magere oogst dit jaar. Vorig jaar was het ook al zo: 4 dagen regen en wind bij het bloeien. Amper 11 peren gehad (ok, het is geen groot boompje, maar het jaar ervoor had ik er 30).

    Uw buurvrouwen hebben nogal sjans met zone mannemens. En uw madam des te meer want zij mag zijn kleren wassen.

    Like

    • Menck

      Eigenlijk wast de machine mijn kleren, maar kom. Madam mag ze strijken. Met de nadruk op ‘mag’. Ik ben geen veeleisende mens, ziet u. 😉
      De kerselaar in mijn tuin is een sierkers. Vruchten draagt hij dus niet.

      Like

  4. Stef den Flater

    Heb jij geluk dat er tussen die buurvrouwen geen bekrompen (regilieuse) tante zit die je een proces zou aandoen wegens onzedelijk gedrag. 😛
    Een boom die wit is van de bloesems: voorwaar een mooi zicht.
    Mooie foto’s.

    Like

  5. zeezicht

    Mooi, mooi, mooi!
    Ik wilde ook al vragen of er geur bij kon, maar iemand was mij voor!
    Ooit had ik ook zo’n (oeroude) perenboom met zo’n wit sneeuwtapijt in de lente.
    Maar wegens teveel last van de wespen (hij stond te dicht bij het huis) hebben we hem omgehakt.
    Misschien toch maar goed, want in ’t midden was hij rot… gevaarlijke situatie dus!

    Like

    • Menck

      Het exemplaar te onzent is vruchtenloos wegens een sierkers, dus de wespen laten de boom gegarandeerd links liggen. Maar de vogels zijn er wél gelukkig mee: ieder jaar hangt er wel een nest of twee, drie in.

      Like

  6. Affodil

    Zo’n 35 jaar geleden hebben mijn schoonouders een rij fruitbomen naast onze oprit gezet. Sindsdien heb ik het een beetje moeilijk met bloesems. Vooral als er net gekuist is ten onzent. Want dan heb ik (en iedereen die bij ons binnenkomt) het ook wat moeilijk om niet met mijn smiekel tegen de grond te gaan. Maar van ver (bij een ander, dus) is het wreed schoon. Achter in mijnen hof ook.Maar gelukkig zijn die naast het huis zo stilaan aan het vergaan van den ouderdom (de bomen, bedoel ik). Ik zou het er even moeilijk mee hebben om ze om te doen nu ze van ons zijn…

    Like

Geef een reactie

