Life in the fast lane

‘Hebe BW vervangen’ kribbel ik op de blocnote wijl ik door de tuin kuier. ‘BW’ staat voor ‘BlauwWitte border’. Inwendig vloek ik. De heester heeft een diameter van twee meter. Zoiets moeten opgeven doet pijn.
Na ‘BW’ plaats ik tussen haakjes een vraagteken. Toch nog maar even afwachten. Zag ik daar niet wat ontluikend groen of zijn het echt spatten korstmos? Ik wil het voorlopig nog even niet weten en wandel verder.
Vier andere hebe’s sluiten de lijst: drie kleinere en een middelgroot exemplaar dat jaar na jaar een explosieve bloei heeft gekend. Vorig jaar leek het zelfs alsof er een gigantische witte bruisbal was gaan mousseren op zijn takken. Iedereen die toen mijn tuin bezocht, noteerde enthousiast de naam van de heester met het voornemen er zeker eentje aan te schaffen. Thans zou ik al die mensen willen toeschreeuwen het vooral niet te doen.
Eerder op het lijstje der verdoemden: twee gevriesdroogde hortensia’s, een teloorgegane tuinbamboe in kuip en de geheel geëxpireerde geelbladige Choisya ternata ‘Sundance’ – gelukkig nog een jong specimen. Kutwinter.
Aan het schaduwterras hou ik halt en ga ik door de knieën voor een ontluikende Dicentra spectabilis. Een gebroken hartje dat vers de aardkorst omhoogduwt is een curiosum avant la lettre, een architecturale parel welhaast, wiens premature bladeren veel weg hebben van bordeauxrode grijpgrage handjes. Enfin, toch met een dot fantasie.
Life in the fast lane, denk ik wanneer ik al zoveel pril leven opmerk. Van de narcissen, krokussen en fritillaria’s kijk ik allang niet meer op; van de reeds tien centimeter hoge flox wél. Want hey, die is vroeg, zeker na de voorbije dekselse winter. Hetzelfde geldt overigens voor het zonnende trio groene kikkers dat zich, me argwanend vorsend, overduidelijk wil profileren als stoere gangmakers. Stoer tot er weer eens wat nachtvorst opduikt, that is.
De sedum explodeert, de daglelies zijn aan een niet te stuiten opmars bezig en het speenkruid maakt zich klaar voor een spectaculaire doch uiterst korte invasie. Tussen de dolomiet ontwaar ik tientallen zaailingen van wolfsmelk, akelei en helleborus.
In gedachten ben ik al P9-potjes aan het vullen onder een loden zon. Moge het een voorjaar worden zoals dat van 2011.


[ Foto’s aanklikbaar voor groter ]

Chablis, het jongste mijner kattenbeesten, geniet zo mogelijk nog meer dan zijn baasje:

“Yow, de mannen!”

“En laat mij nu met rust!”

Waldo is daarentegen nét dat ietsje schuchterder:

[ Foto’s: MenckUpdate: dit log werd geschreven voordat de tragedie in Sierre plaatsvond ]

    • Menck

      Niet als twee druppels water, maar ze lijkt er op.
      Er lopen wel meer dergelijke langharige gevallen rond; dit is al ons derde exemplaar. 😉

      Like

  1. onderdeappelboom

    Veel herkenbare plantjes. Dicentra kruipt hier sinds enkele dagen ook uit de aarde, de akeleien hebben zich nog al te weinig uitgezaaid, maar vooral het wildemanskruid is al heel mooi aan het komen. Elk jaar weer een leuke sport: herken ik de plant aan de eerste scheut? 🙂 Maar zo’n overdaad als bij jou is het onderdeappelboom wel niet 🙂

    Like

    • Menck

      Wildemanskruid ofte Pulsatilla vind ik zeker ook een winner.
      Je herkenningssport is ook bij ons bijzonder populair, maar na vijftien jaar ken ik de standplaatsjes onderhand al wel, natuurlijk.

      Like

  2. hoow@huis met tuin

    mooi mooi, was deze week ook verrast door ontluikende zaken, vooral omdat ik van sommige vergeten was dat ze daar staan.

    Wat zou nu eigenlijk de beste tijd zijn om heesters of struiken aan te planten?
    Nu in het voorjaar of beter wachten tot het najaar?

    Like

    • Menck

      Groenblijvende heesters worden in augustus / september of in het voorjaar geplant.
      Bladverliezende heesters in het najaar (november) als de planten in winterrust gaan of in het vroege voorjaar als de knoppen beginnen te zwellen.

      Like

  3. chelone

    De eerste lentedagen, veelbelovend voor de meesten onder ons.
    Prachtige foto’s ook.
    Vandaag leven we mee met het tragisch ongeval in Zwitserland waar zovele jonge kinderen uit België en Nederland het leven lieten. We treuren ook over het leed dat kinderen in de rest van de wereld treft.

    @ Zapnimf
    Ik vind jouw reactie daarom ongepast omdat je deze slogan steeds opnieuw gebruikt en kan gebruiken. Voor elke mens die ziek wordt, voor elke mens die sterft is er elders ook een andere die hetzelfde lot ondergaat.
    Moet ik je de landen opnoemen waar kinderen dagelijks sterven of ziek worden? Ik ken ze ook. We kennen allemaal mensen die lijden.
    Ditmaal zijn het kinderen die onze buren zouden kunnen zijn, heel dichtbij. Verwondert het jou dat we daar dat ietsje dichter bij betrokken worden?
    Ik begrijp jouw revolte niet.
    Geef je kinderen een dikke knuffel (ook van mij) en wees blij dat ze niet ziek zijn, dat ze niet in… wonen en dat ze gisteren niet in die bewuste autocar zaten.

    Alternatief verdriet, ik geloof er niet in.

    Like

    • zapnimf

      Welke revolte?
      Gewoon omdat ik niet stil wil zijn?

      Kijk, ik werd bijna mottig gisteren van het nieuws dat en de ene busbouwer nog eens iets over hoe men een bus bouwt moest komen zeggen en daarna nog eens de andere en toen mocht er een hysterische tante die ze ergens bij Zaventem onderschepten ook nog eens wat wauwelen en ik denk dat ik wel vijf psychologen aan het woord heb gehoord.

      Dat noem ik uitmelken en dat vind ik er ferm over.

      En ik begrijp uw mening, maar ik zie niet in wat hier ongepast aan is?

      Like

      • hoow@huis met tuin

        Wat moeten ze dan schrijven en zeggen al die kranten en programma’s?
        Melden en gewoon weer verder gaan terwijl het nieuws toch veel mensen raakt en velen bezighoudt?
        Ik heb ook geen behoefte aan die overdaad aan info en zet gewoon de radio af en kijk niet naar het nieuws.
        Elk gaat er op zijn manier meer om.

        Like

  4. Affodil

    Gisteren een beetje in het zonnetje door de tuin gelopen en foto’s gemaakt voor mijn blog. Zal er vanavond eens werk van maken. Bij ons viel de schade al met al mee: de olijfboom heeft dan toch het loodje gelegd, al leken het eerst enkel de uiteinden van de takjes te zijn. De rest heeft het blijkbaar allemaal overleefd. Zelfs onze “vijgenboom” (een stokje van 20cm, in 2010 3 bladeren, in 2011 5, dit jaar 7?), maar dat dankt hij ongetwijfeld aan de geleende afgedankte trui van Manlief.

    Like

    • Menck

      Vijgenbomen kunnen temperaturen aan tot ongeveer -8 °C. Dat je hem hebt afgedekt tijdens de meer dan venijnige winterprik, is absoluut zijn redding geweest. Leve het afdankertje van je man!

      Like

    • Menck

      Absoluut. Als het even mogelijk is, wordt Chablis’ pels dagelijks geborsteld, zoniet gaan er zich permanente klitten vormen die een gezondheidsgevaar voor het dier kunnen inhouden. Klitten in de vacht zijn niet alleen pijnlijk voor een kat, maar ze zitten ook vaak zeer dicht op de huid waardoor die niet kan ademen. De huid kan in zo’n geval gaan ontsteken zodat een eczeem ontstaat.

      Like

Geef een reactie

